Využili energetické transformace a dnes z Děčína dekarbonizují dopravu v Evropě
Chart Ferox hraje důležitou roli v evropské přepravě. Díky zkapalněným plynům a vodíku mění nákladní, lodní i letecký transport.
Evropská doprava prochází revolucí – kamiony, lodě i letadla hledají cesty, jak se obejít bez nafty a uhlí. Důležitou roli v téhle proměně hraje český podnik z Děčína. Chart Ferox už desítky let staví technologie pro skladování a distribuci zkapalněných plynů a uhlovodíků a dnes je jedním z hráčů, kteří posouvají dekarbonizaci vpřed.
Za těžkou strojírenskou výrobou se ukrývá na domácí poměry široký tým lidí s jedinečnou expertízou v oboru nazývaném kryogenika – tedy oblasti věnující se plynům přeměněným na kapalinu při teplotách nižších než −150 °C.
V prvopočátku z brány děčínského závodu vyjížděly zásobníky na zkapalněné technické plyny. Postupně firma budovala schopnost navrhovat a dodávat komplexní inženýrské celky. Milníkem byl například skladovací a odpařovací LNG terminál pro firmu Shell, který zajišťuje zemní plyn pro Gibraltar, včetně potřeby pro výrobu elektrické energie. Dnes, o dekádu později, je Chart Ferox aktivní v celé Evropě.
Když se zásobníky změní v čerpací stanice
Vše odstartoval rychlý rozvoj využívání zkapalněného zemního plynu (LNG) a bioplynu (LBG) – tedy alternativ k naftě a benzinu v nákladní dopravě. Díky znalostem odborníků děčínské firmy právě v oblasti zkapalněných plynů začal Chart Ferox navrhovat a vyrábět vlastní čerpací stanice na LNG a LBG a rychle se dostal do popředí: jeho řešení začali využívat velcí hráči na poli alternativních paliv po celé Evropě – od Skandinávie po Itálii.
Na místní poměry důležitá inovace výrobního portfolia přinesla firmě i ocenění: například titul Inovační firma Ústeckého kraje, který získala právě za vývoj a unikátní řešení čerpací stanice na LNG. Ale opravdovým potvrzením jsou konkrétní projekty: třeba LNG stanice ve finském Rovaniemi, která je nejseverněji položenou LNG stanicí na světě. Nebo největší stanice na LBG v Evropské unii, kterou najdete u švédského Stockholmu.
S vodíkem na moře
Zkušenosti s kryogenikou otevřely Chart Feroxu dveře k ještě náročnějším projektům. Ty se schovávají především za vývojem aplikací využívajících zkapalněný vodík (LHy). Jedním z takových projektů je evropský program sHyPS zaměřený na vývoj palivových systémů na zkapalněný vodík pro trajekty a výletní lodě finské společnosti Viking Line. Děčínský závod tu spolupracuje se sesterským závodem v italském Ornagu – zatímco tam vzniká mobilní vodíkový kontejner, v Česku se vyrábí kompaktní zařízení, které propojuje několik klíčových funkcí v jednom technicky velmi náročném modulu.
„První dvě jednotky už vyrábíme, další budou následovat. Po dokončení je čekají testy v Terstu, nejprve s dusíkem, pak se zkapalněným vodíkem. Pokud vše půjde dobře, na moře brzy vyrazí dvě lodě poháněné čistým vodíkem – každá vybavená naším systémem,“ vysvětluje Martin Kálecký z Chart Feroxu, který má oblast námořní dopravy na starosti pro celou Evropu.
Ještě ambicióznější je další evropský projekt GOLIAT, vedený firmou Airbus. Ten má za cíl vytvořit infrastrukturu pro tankování zkapalněného vodíku do letadel. Jde o průkopnický krok k udržitelnému letectví. A i tady má Chart Ferox důležitou roli: v rámci projektu se podílí na proveditelnosti použití LHy jakožto alternativního paliva pro letadla, o které usiluje Airbus. Chart Ferox navrhuje a vyrobí testovací mobilní zařízení pro plnění letadel vodíkem.
„Naši inženýři se věnují zkapalněným plynům už desítky let. Dnes se podílí na vývoji technologií, které mohou změnit celý letecký průmysl. Je to důkaz, že české inženýrství má v Evropě co říct,“ říká ředitel firmy Pavel Mátl.
Zásobníky, které nemají obdoby
Že to nejsou jen slova, ale i konkrétní aplikace, potvrzuje další projekt – výroba pěti obřích zásobníků na zkapalněný vodík pro největší evropské úložiště v Rotterdamu. Každý ze zásobníků má kapacitu 500 m³ a díky speciální izolaci zvládne dlouhodobě uchovávat vodík při extrémně nízkých teplotách. „Úložiště zkapalněného vodíku jsou naprosto zásadní součástí energetické transformace zaměřené na využívání vodíku jako zdroje energie,“ upozorňuje Pavel Mátl.
Příběh Chart Feroxu ukazuje, jak daleko může dojít firma, která se nebojí měnit – sebe i svět kolem sebe. Z „obyčejného“ strojírenského závodu se stal evropský lídr v oblasti kryogenních technologií a významný hráč pro energetickou transformaci.



