Byla jsem odhodlaná dělat servírku, ale vzali mě v Christie’s, říká Barbora Půlpánová. V umění teď vzdělává Čechy
Zakladatelka EduArt Experience Barbora Půlpánová a socha Davida Turečka
Člověk by asi čekal, že to bude opačně: schopná píáristka se z Česka propracovala až do prestižní aukční síně Christie’s v Londýně. První část příběhu Barbory Půlpánové taková skutečně je, pokračuje ale dále, k vlastnímu byznysu EduArt Experience, jehož cílem je pomoci začínajícím sběratelům umění zorientovat se, ale také kultivovat estetické cítění v širší společnosti. Hlavní mantrou je přitom něco, na co se v současném vnímání této disciplíny často zapomíná – umění zlepšuje život.
Mnoho lidí si to znovu uvědomilo po vypuknutí pandemie. Kvůli nařízením vlády trávili většinu času doma a najednou se zdálo, že tam něco chybí. „Došlo jim, že se doma potřebují cítit dobře. Umění je nejen estetické, ale přispívá i k pocitu ukotvenosti,“ poznamenává Půlpánová. Její okolí se na ni začalo obracet s prosbou o doporučení, jak se ve světě barevných cákanců a černých čtverců zorientovat, a naplnit tak touhu po každodenním vizuálním i intelektuálním požitku.
Projekt EduArt Experience není dílem pandemie, vlastně ale vznikl v ideálním čase. „Sama sebe vnímám jako průvodce světem umění,“ vysvětluje v rozhovoru pro CzechCrunch jeho zakladatelka. „Důležité je pro mě přitom zdůrazňovat, že sbírání umění se může věnovat skoro každý a nemusí kupovat jenom Kupku za desítky milionů korun,“ dodává a ukazuje na obrázek visící za ní na stěně.
Je to limitovaná edice sítotisku českého streetartisty Zeb One, který vznikl přímo pro účastníky půlročního programu EduArt Start. I tak mohou lidé začít se sběratelstvím. Tou dobou už za sebou mají jak sérii online přednášek s odborníky na různé části trhu s uměním, tak několik návštěv ateliérů nebo galerií, kde spolu s umělci, kurátory i galeristy nahlédli do zákulisí jejich fungování.
Cílem je i člověku, který měl doma dosud maximálně nějaké standardní zátiší po babičce, umožnit v horizontu šesti měsíců proniknout do zdánlivě neprostupného, komplikovaného světa umění. Důraz se přitom klade na co nejvíce hands-on zkušenost. Jak kvalitní kurz vytvořit, se Půlpánová do velké míry naučila právě v Christie’s, jedné z nejprestižnějších aukčních síní na světě.
Kromě samotných aukcí hraje v Christie’s důležitou roli také vzdělávání, které se snaží poskytnout začínajícím sběratelům lepší přehled a připravit je na budoucí nákupy. Jakožto globální manažerky komunikace pro Christie’s Education to bylo úkolem Půlpánové v Londýně – a to se rozhodla výrazněji přenést také do Česka. Sama do uměleckého světa pronikla díky vlastní zvědavosti, jak označuje jednu z hlavních hybných sil své kariéry i života.
Zvídavostí až do globálního aukčního domu
Sebevyjádření prostřednictvím umění ji fascinovalo už v dětství, profesně se k němu ale dostala obloukem až později. To už za sebou měla několik pracovních zkušeností – nejdříve v rádiu, pak v televizi – i studia v Německu. Výrazněji zakotvila po návratu do Česka, kdy začala pracovat v ČEZ. V roli tiskové mluvčí se zde věnovala hlavně korporátní komunikaci a řízení PR týmů v zahraničí.
Ačkoliv pro ni byla práce s různými týmy napříč celou firmou zajímavá sama o sobě, časem se chtěla více zaměřit i na své zájmy mimo zaměstnání. Jelikož ji malování stále bavilo a ráda chodila do galerií, rozhodla se začít navštěvovat vzdělávací kurzy o umění a učila se také sama z knih. „Konečně mě napadlo, že by bylo fajn, kdyby to byla moje práce,“ poznamenává.
Při první příležitosti opustila ČEZ, cestovala po jihovýchodní Asii a Španělsku, překonala obavy z náročnosti přesunu do jiné země a zakotvila v Londýně, jednom z hlavních měst evropského umění. Začátky nebyly jednoduché a dva měsíce se prostřednictvím stáže v PR agentuře učila pracovat jiným způsobem, než byla zvyklá.
„Byla jsem odhodlaná klidně dělat servírku. To mi nakonec nevyšlo, protože jsem se dostala do Christie’s,“ líčí s úsměvem Půlpánová. Nejdříve zde strávila dva týdny v tiskovém oddělení a osvojovala si jeho fungování. Její zkušenosti z úplně jiného odvětví, které se mohly zprvu jevit jako hendikep, se ukázaly jako přínos, takže si s ostatními začala vyměňovat znalosti. Po dvou týdnech díky tomu získala stáž, a jakmile se otevřela volná pozice, bylo to jasné.
Prošla standardním výběrovým řízením, kterého se kromě ní zúčastnilo pár desítek dalších uchazečů, a uspěla. „Byla to úplně nová pozice, takže rozhodující podle mě byl můj přehled o všech aspektech komunikace, včetně té interní. Důležité bylo více propojit vzdělávací institut Christie’s Education s hlavním byznysem Christie’s,“ poznamenává.
Dostala pozici globální manažerky komunikace pro Christie’s Education, kde propagovala roční vzdělávací programy i kratší kurzy přímo navázané na jednotlivé aukce v Londýně, New Yorku a Hongkongu. V rámci tiskového oddělení Christie’s měla na starosti také PR aktivity v Česku a Slovensku. Jelikož s kolegyněmi ze střední a východní Evropy zaznamenaly rostoucí zájem o tento trh, začaly pořádat akce pro sběratele z regionu.
Zvyšování povědomí o umění
Ačkoliv většina dějin umění je dějinami mužů, v odděleních Půlpánové pracovaly samé ženy, a ne náhodou. Vedení Christie’s o podobném vlivu obou pohlaví ve firmě mluvilo často, například o záměru v blízké době zajistit v managementu stejný počet žen jako mužů. „Vnímala jsem, že to je velké téma, které není jen ve fázi slov, ale činů,“ poznamenává Půlpánová. Pravidelně například probíhaly i semináře, kdy si mezi sebou muži a ženy vyměňovali své specifické poznatky a vzájemně se obohacovali.