Cadillac vstoupí mezi elektromobily. Ukázal své elektrické SUV, kterým má konkurovat Tesle i Jaguaru
Letošní rok bude pro tradiční automobilky, které se snaží novými elektrickými modely konkurovat zavedeným hráčům na trhu v čele s Teslou, zcela zásadní. Ať už jde o Porsche a jeho Taycan, který se má začít vyrábět v druhé polovině roku, nové elektrické i hybridní modely od BMW, Audi, Volkswagenu, ale i dalších automobilek jako třeba Aston Martin.
A k těm všem se má zařadit i Cadillac, který v průběhu minulého týdne představil dvě fotografie svého plně elektrického konceptu, u něhož zatím nejsou známy žádné zásadní detaily, ale který naznačuje obrovskou změnu, kterou Cadillac v následujících letech projde. Jeho vlastník General Motors se totiž chystá z Cadillacu udělat vlajkovou značku pro elektrifikaci svého portfolia.
Prvním takovým modelem Cadillacu má být SUV na nové platformě BEV3, kterou bude využívat hned několik značek spadajících pod General Motors. Obecně lze říci, že bude mít nastávající model hned několik konfigurací, mezi kterými nebude chybět varianta se zadním či předním pohonem a pohonem všech čtyř kol. Zatím ovšem není jasné, zda bude nové SUV pouze elektrické, nebo Cadillac nabídne i alternativu se spalovacím motorem.
Největším konkurentem podobného SUV je především na americkém trhu hlavně Model X od Tesly, který se prodává již přes 3 roky a je v rámci své kategorie, stejně jako Model S nebo menší Model 3, bestsellerem. Proč je ale Cadillac, potažmo General Motors, tak zásadní? Hned po Tesle bylo loni General Motors nejúspěšnějším prodejcem elektromobilů ve Spojených státech.
Pod General Motors patří mimo Cadillacu také Chevrolet, Buick nebo GMC. Na poli alternativních pohonů z těchto značek boduje Chevrolet s elektromobilem Bolt a hybridem Volt. Vůbec nejúspěšnějším elektromobilem pod GM je nicméně miniaturní vozítko Baojun E100, kterému se daří na čínském trhu. Stále jsou nicméně jen desítky tisíc prodaných elektromobilů pod obrem jako General Motors relativně málo, vezmeme-li v potaz, že například za rok 2017 firma vyrobila více než 9,5 milionu automobilů.
Všechny zmíněné a dobře prodávané elektromobily pod General Motors jsou nicméně především levná vozidla, která na první pohled nemusí pro zákazníky působit designem natolik dobře, aby mohla konkurovat něčemu jako třeba Tesla. A právě proto se GM rozhodlo z Cadillacu udělat primární značku pro své elektromobily. Součástí této změny je několik nových tváří a také zavázání se k 20 novým bezemisním automobilům do roku 2023 pod celou divizí.
General Motors zároveň potvrdili, že například u nového elektrického SUV pro Cadillac budou pracovat takřka na zelené louce a začnou úplně od základů, což by mohlo zásadně změnit některé tradiční funkce a také zmodernizovat interiér, který má v základu nových modelů samozřejmě velké kožené sedačky, středový panel s velkým displejem a množství pokročilých asistentů. U Cadillacu je mezi podobnými modely s klasickou motorizací nejprodávanější crossover XT5, nastupující generace XT4 a samozřejmě velké SUV Cadillac Escalade.
Kromě Tesly by tak konstrukcí i parametry mohl nastupující elektromobil soupeřit i s již prodávaným elektrickým SUV od Jaguaru s názvem I-PACE, které nabízí výkon téměř 400 koní, dojezd 376 kilometrů na jedno nabití s 90kWh baterií a dobití na 80 % kapacity za pouhých 85 minut. Jeho cena ovšem začíná v Česku na hranici 2 milionů korun, což by však mohlo být o několik set tisíc více než u chystaného elektrického SUV Cadillacu, když vezmeme v potaz ceny jeho současných vozů.
Standardní SUV modely Cadillacu, předně tedy XT5, začíná v Česku na 1,3 milionu korun ve své šestiválcové, 3,6litrové verzi. Ceny pro levnější XT4 nejsou zatím v tuzemsku známy, nicméně se bude pravděpodobně jednat o hranici jednoho milionu korun. To je oproti Tesle, která prodává Model X v Evropě za hodně přes 2,5 milionu korun, značný rozdíl, který by mohl hrát roli.