Cannes vyhrál režisér, který dříve natáčel iPhonem. Jeden z filmařů musel utéct z Íránu, čelí vězení

Prestižní Zlatou palmu získal film Anora o problémech vztahu striptérky a syna ruského oligarchy. Speciální cenu poroty má režisér, co utekl z Íránu.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

anora-sean-baker

Foto: NEON

Film Anora

0Zobrazit komentáře

V roce 2014 se Sean Baker, režisér nezávislých filmů s extrémně nízkými rozpočty, rozhodl zkusit něco radikálního – aby jim v rozpočtu chystaného filmu Transdarinka zbylo dostatek peněz na lokace a kompars, rozhodl se místo profesionálních kamer použít iPhone 5S. Byl to úspěch, který mu zajistil přístup k serióznějším prostředkům a spolupráci s Willemem Dafoe na dramatu The Florida Project. A teď se jeho novinka Anora stala vítězem prestižní Zlaté palmy na festivalu v Cannes.

Podobně jako většina předchozích Bakerových filmů také Anora spadá do žánru komediálního dramatu a má výrazný sociální aspekt. Hrdinkou je Ani, rusky mluvící mladá striptérka, která žije a pracuje v New Yorku. Její šéf jí většinou dohazuje ruské klienty a právě tak se seznámí s Vanyou, synem ruského oligarchy. Nečekaně se do sebe zamilují a rychle se potají vezmou, Vanyovi rodiče ale na vše přijdou. Vydají se do New Yorku se záměrem manželství anulovat.

Vítěze Zlaté palmy letos vybrala porota zahrnující režiséra J. A. Bayonu (Sněžné bratrstvo), režiséra Hirokazu Kore’edu (Zloději) nebo herečky Lily Gladstone a Evu Green. Prezidentkou poroty byla Greta Gerwig, režisérka Barbie nebo Malých žen. Řekla, že spolu s ostatními se při výběru nejlepšího filmu řídila primárně srdcem, resp. tím, jak je dané dílo zasáhlo. „Ten film nás chytil za srdce, rozesmál nás a pak nám srdce zlomil,“ poznamenala Gerwig.

Baker cenu, kterou si prý přál celou svoji filmařskou kariéru, věnoval všem někdejším, současným i budoucím sexuálním pracovnicím a pracovníkům. Ve své děkovné řeči zdůraznil také důležitost návštěvy kina jako kulturní události. Apeloval na diváky, aby v kinosálech sdíleli svoje emoce s blízkými, přáteli i cizími lidmi a nespokojili se jen s domácím sledováním. Zvlášť přitom zmínil nezávislé filmy, které se v posledních letech do kin příliš často nedostávají.

Screenshot

Reprofoto: Festival de Cannes/YouTube

Letošní vítěz Zlaté palmy Sean Baker

Velkou cenu poroty, také udělovanou výjimečnému filmu, dostalo indické drama All We Imagine as Light režisérky Payal Kapadie. Nejlepším režisérem se stal portugalec Miguel Gomes díky snímku Grand Tour, nejlepší scénář podle poroty představil široce diskutovaný šokující body horor The Substance a cena za nejlepší mužský herecký výkon putovala do náruče Jessemu Plemonsovi za Milé laskavosti, novinku režiséra Chudáčků Yorgose Lanthimose. Cenu v kategorii nejlepší ženský herecký výkon si společně odnesly tři umělkyně – Zoe Saldana, Selena Gomez a Karla Sofía Gascón – hlavní hrdinky snímku Emilia Perez.

Tím výčet vítězů hlavní soutěže končí, porota ale pro letošní rok vyhlásila ještě jednu speciální cenu. Udělila ji režisérovi Mohammadu Rasoulofovi za film The Seed of the Sacred Fig. Íránský filmař je dlouhodobě známý jako ostrý kritik politického systému svojí domoviny a mnohokrát kvůli tomu čelil snahám narušit natáčení jeho filmů a několikrát byl za svoji tvorbu odsouzen do vězení. Zatím se mu pokaždé dokázal vyhnout.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Také jeho poslední snímek je silně kritický vůči íránskému režimu a vznikl v tajnosti – jeho začlenění do soutěže v Cannes bylo oznámeno jen krátce před festivalem. The Seed of the Sacred Fig pojednává o paranoidním soudci islámského revolučního soudu v Teheránu, který se snaží vypořádat s dopady nedávných protestů napříč celou zemí. Iman, jak se soudce jmenuje, byl původně dobrým právníkem, zjišťuje ale, že nový status po něm vyžaduje schvalování rozsudků smrti, aniž by mohl detailně projít důkazní materiály.

Jakmile bylo oznámeno, že The Seed of the Sacred Fig má být uvedeno na letošním ročníku festivalu v Cannes, íránská vláda podrobila režiséra, herce i štáb sérii výslechů a všem bylo zakázáno opustit zemi. Po Rasoulofovi pak požadovala stáhnout jeho film z programu a když neuposlechl, byl odsouzen k osmi letům vězení, fyzickému trestu, pokutě a zabavení majetku.

Screenshot

Reprofoto: Festival de Cannes/YouTube

Režisér Mohammad Rasoulof

Rasoulof vůči rozsudku podal odvolání, rozhodl se ale velice riskovat a utéct ze země. Několik hodin šel pěšky k íránské hranici, kde počkal na vhodný čas k překročení a ukryl se za hranicí. V nedaleké vesnici čekal dalších pár týdnů. V domácí zemi mu zabavili pas a neměl žádné dokumenty, kterými by se identifikoval na cestě do Evropy, v minulosti ale žil v Německu a byl schopen se spojit s tamními orgány. Jeho totožnost nakonec ověřili podle otisků prstů a režisér se mohl vydat nejdříve do Německa a následně do Cannes. Asi měsíc po útěku z Íránu stanul na červeném koberci na festivalu.

The Seed of the Sacred Fig si vysloužilo dvanáctiminutový potlesk ve stoje, výrazně více, než kterýkoliv jiný letošní film, a patřilo mezi favority na Zlatou palmu. Rasoulof na červeném koberci ve zdvižených rukou ukazoval fotografie hlavní herečky a herce snímku, kterým nebylo dovoleno opustit zemi. Herečka Soheila Golestani prý byla zatčena. „V srdci mám herce a členy štábu, kteří zde nemohou být s námi,“ řekl režisér na tiskové konferenci. „Neustále na ně myslím a doufám, že restrikce, kterým čelí, budou brzy uvolněny,“ dodal.

Čestné uznání festivalu za celoživotní přínos filmu si letos odnesli režisér George Lucas, herečka Meryl Streep a japonské animační studio Ghibli, kde vznikly všechny filmy legendárního Hajao Mijazakiho – patří mezi ně Princezna Mononoke, Cesta do fantazie, Můj soused Totoro nebo loňský Chlapec a volavka. Kompletní seznam oceněných je dostupný na oficiálním webu festivalu, popřípadě na ČSFD.

Nejprodávanější manga světa One Piece vychází v češtině. Je to projekt na důchod, říká nakladatel

Pirátských příběhů Eiičiróa Ody už vyšlo 108 svazků a prodalo se jich přes 500 milionů kopií. Teď, 27 let od vzniku prvního, budou k mání i česky.

one-piece-1

Foto: Nakladatelství Crew

Komiks One Piece

0Zobrazit komentáře

Loni na podzim ovládl Monkey D. Luffy Netflix a teď se chystá i na české čtenáře – nesmírně populární pirátská manga One Piece Eiičiróa Ody totiž začne vycházet i v češtině. První kniha více než stodílné a stále pokračující série bude k sehnání už v úterý 28. května a do konce roku dorazí ještě dalších pět. A v tempu šest knih ročně plánuje nakladatelství Crew, které za českou variantou stojí, pokračovat i nadále, dokud bude co překládat. „Je to takový projekt na důchod, ale nechceme být ti, co u nás nevydali One Piece,“ hlásí ředitel Crew Petr Litoš. Jen vydat všechny díly, které existují teď, zabere se zvolenou kadencí skoro dvacet let.

Kdo se ve světě kreslených příběhů moc neorientuje, možná o One Piecu slyšel opravdu až v souvislosti s loňským hitem Netflixu, který opanoval žebříčky sledovanosti. Mezi fanoušky jde ale o ikonu, která má pevné místo v popkulturním kánonu. První díl vyšel už v roce 1997 a nové přibývají dodnes.

Dostupných je už 108 svazků a konec zatím není ohlášený. Příběhů One Piecu se už prodalo přes 500 milionů kopií, což je v rámci mangy suverénně nejvíc. A jak upozorňuje Petr Litoš, je to opravdu hodně i ve světě knih obecně. Například nejprodávanější série, ta o Harrym Potterovi, má na kontě za stejnou dobu 600 milionů prodaných kusů.

One Piece je zkrátka fenomén a se svou troškou do mlýna k šíření jeho popularity teď přispějí i Češi. První díl mangy, která čtenáře zavede do smyšleného a velice pestrého světa, v němž nastal zlatý věk pirátů a chlapec Monkey D. Luffy se rozhodl, že najde tajemný poklad One Piece a stane se tak králem všech mořských banditů, vyjde v úterý 28. května. Další budou následovat v červnu, červenci a na podzim a do přespříštích Vánoc má být venku 12 knih, které tvoří první větší dějový oblouk v jinak lineárním příběhu.

Nakladatelství Crew (čtěte krev), které za českým vydáním stojí, se specializuje na překládání zahraničních komiksů, vydání japonského One Piecu v něm ale dlouho odmítali. „Léta jsme byli fanoušky na různých akcích poptávaní, jestli vydáme One Piece, a my vždycky říkali, že nevydáme, protože to má 100 dílů, 105 dílů, 106 dílů… A navíc, když jsme se o tom bavili s Japonci, tak říkali, že nemají rádi takzvané pozdní trhy, tedy ty, kde začínáte s něčím, co vychází třeba už dvacet pět let,“ vysvětluje Petr Litoš.

Nakonec ale láska k populárnímu titulu – podpořená zkušeností s vydáváním dalšího mnohadílného manga hitu o bojovníkovi Narutovi – převážila a začátkem loňského roku se Crew na české variantě s japonským vydavatelem dohodla. „S Jirkou Pavlovským (spolumajitel a šéfredaktor Crew, pozn. red.) jsme si taky říkali, že až budeme starý a ohlédneme se zpátky, tak si řekneme, že jsme ti, co tady nevydali One Piece… No a to jsme nechtěli, takže jsme se rozhodli, že bude lepší, když budeme ti, co ho tady vydali. A že to budeme mít jako takový projekt na důchod,“ směje se Litoš.

Když pak Netflix na konci srpna vypustil hranou adaptaci, která vystřelila na špici žebříčků sledovanosti a postupně se s více než 71 miliony zhlédnutí se stala suverénně nejsledovanějším seriálem na streamovací službě v druhé půlce loňského roku, práce jen trochu urychlili. Za překladem z japonského originálu stojí Petr Kabelka se svou manželkou Eliškou Kabelkovou Vítovou, která do češtiny převáděla i seriál – a ten mimochodem dostane i druhou řadu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Podle mě je One Piece tak úspěšný hlavně proto, že dává velký důraz na přátelství a velice dobře ho zpracovává. To se táhne celým příběhem. Luffy se neustále potkává s novými přáteli, všechno s nimi prožívá a strašně mu na nich záleží. Je to jedna z nejpozitivněji laděných sérií současnosti,“ říká Petr Kabelka a jeho jmenovec Litoš ho doplňuje: „Japonské mangy jsou obecně přitažlivé tím, že mají sympatické hlavní hrdiny, se kterými se dá snadněji identifikovat než třeba s těmi z amerických komiksů. Jen si vezměte Supermana, to je prostě mimozemšťan. Japonští hrdinové si to ale musí odpracovat. Luffymu taky všichni na začátku říkají ne, ale on to nevzdává a to je pro čtenáře strašně silné. A japonské mangy navíc umí výborně podat emoce.“

startup-academy-1

Přečtěte si takéStartup Academy ukončila další běh. Vítěz pomáhá s napájenímPomáhají s nabíjením během vojenských operací. S produktem teď vyhráli Startup Academy od CzechCrunche

A proč číst český překlad bezmála třicet let starého počinu, který je už dávno k dispozici v angličtině? Podle Elišky Kabelkové Vítové jednoduše proto, že má být blíž japonskému originálu. „Stylisticky jsme mu rozhodně podobnější, výrazovými prostředky je čeština japonštině taky bližší a anglická překladatelská škola to navíc občas bere trochu volněji,“ říká.

One Piece půjde do široké distribuce, k dostání bude například i v knihkupectvích Luxor, stejně jako třeba na e-shopu Xzonu, objednávat ho samozřejmě lze i na webu Crwe. A nakladatelství si pro fanoušky přichystalo i speciální sběratelský box, který si lze pořídit na prvních dvanáct dílů. Crew má v plánu postupně vydat všechny díly One Piecu, ať už bude jejich počet jakýkoliv, příprava jedné knihy trvá zhruba půl roku a zvolená kadence šest knih ročně je prý nejvyšší, s jakou na nějaké sérii dosud pracovali.