Češi tvoří unikátní virtuální svět NeosVR, kombinující kreativitu a reálný přínos. Vybrali na něj miliony korun

Filip HouskaFilip Houska

karel-hulec

Karel Hulec, spoluzakladatel a CEO startupu Solirax

Virtuální realita není v dnešním technologicko-herním světě ničím neobvyklým. Trh nabízí celou řadu všemožných her a zážitků, které se dají konzumovat přes několik ověřených VR zařízení. Nehledě na to, že se za poslední roky snížily i ceny, čímž se oblast virtuální reality dostala do povědomí běžných uživatelů a nikoliv jen skalních fanoušků a experimentátorů. Stále však tento atraktivní segment budoucnosti nabízí prostor pro inovace, o které se postupně snaží český startup Solirax.

Nejde však o firmu, která by do už tak přecpaného sortimentu VR her přihazovala další jednotvárné hry. Jde o tým lidí, za nímž stojí jeho šéf Karel Hulec se spoluzakladatelem, technickým ředitelem a odborníkem na virtuální realitu Tomášem Mariančíkem (známým pod pseudonymem Frooxius), který usilovně pracuje na takzvaném NeosVR. Jinak řečeno komplexním virtuálním světě, který vychází z předpokladu sociálního interakce uživatelů a nastavování nové laťky pro kreativní tvorbu a spolupráci.

neosvr

Pro nezasvěcené může jít o poněkud nepochopitelný koncept, ale v jádru věci jde o jednoduchý princip. NeosVR se totiž snaží přinášet známé zážitky ze skutečného světa do toho virtuálního. Ať už jde o pouhou živou komunikaci lidí z různých koutů světa, stavění takřka jakýchkoliv objektů nebo pořádání odborných workshopů pro vysvětlení všemožných problematik, NeosVR má pro tyto zážitky fungovat jako ideální místo, kam se lze dostat pouhým nasazením VR headsetu.

Celý virtuální vesmír má pochopitelně celou řadu specifik. Tou pro uživatele nejzajímavější je možnost jednoduše programovat chování prostředí a importovat 3D modely, fotky, videa, hudbu a tak podobně. Prakticky cokoliv představitelné lze v tomto digitálním světě realizovat. S prvky se dá navíc pracovat přímo uvnitř NeosVR – ten totiž nabízí specifické nástroje, díky nimž je možné objekty tvořit, přesouvat, upravovat, sdílet a tak dále vlastníma rukama přímo ve virtuální realitě. To vše díky tomu, že celá platforma funguje na vlastním datovém a synchronizačním jádře. Samotné vykreslování obstarává v rámci hybridního řešení engine Unity.

tramvaj-praha-top

Přečtěte si takéPraha modernizuje všechny své tramvaje. Konečně v nich lze koupit jízdenku bezkontaktní kartouPraha modernizuje všechny své tramvaje. Konečně v nich lze koupit jízdenku bezkontaktní kartou

Obsah a světy se budují podobně, jako se staví domy v základní realitě. Můžete si odněkud přivézt cihly, spolupracujete však přirozeně přímo uvnitř s dalšími lidmi, kteří umí každý různé věci a pěkně to odsýpá. Rychlost vývoje, ale hlavně využitelnost takového obsahu a morální zastarávání je řádově někde jinde, než jak se to dělá dnes. Není tam koncepčně nějaká zcela jasná kolaudace, při které byste přišli o možnosti úprav. Prostě cokoliv, když už jste spokojeni, začnete využívat, zveřejníte, prodáte,“ dodává Karel Hulec.

Od školních projektů do Silicon Valley

Předtím, než startup Solirax prakticky vznikl, šlo o partu, která ve virtuální realitě vzdělávala studenty na školách. Celá věc však měla zajímavý tah na branku, což v roce 2014 donutilo tým vycestovat do Silicon Valley, kde hledal vhodnou platformu, na kterou by ony vzdělávací materiály ve VR mohl umístit. Tu nicméně nenašel, a tak se rozhodl, že vytvoří vlastní, která by byla přesně dle jeho představ.

Vizi platformy, která by umožňovala se kompletně přenést do virtuálního světa (včetně například kanceláří), čímž se odchýlila od svých původních vzdělávacích záměrů, následně tvůrci úspěšně předali investiční skupině Rothenberg Ventures v rámci akcelerátoru River Accelerator, která do ní vložila seed investici 400 tisíc dolarů (přes 9 milionů korun). To bylo na VR startup na danou dobu velmi slušná suma.

hulec

Karel Hulec, spoluzakladatel a CEO startupu Solirax

Po telefonu jsme si řekli 100 tisíc minimálně. Po příletu jsme si trochu popovídali osobně, viděli, že jsme ambiciózní a máme velkou vizi, to mají obecně v Silicon Valley rádi. Potenciální jednorožec že. Určitě také pomohlo, že jsme za sebou oba už něco ve VR měli. Dostali jsme 400 tisíc. Dneska je to běžné, ale v roce 2014 to bylo jako seed pro VR startup hodně,“ vzpomíná na vyjednávání o investici šéf firmy Karel Hulec.

Po této injekci, vložení úspor členů týmů a také ohlášení ICO (výběr prostředků při vydání nové kryptoměny Neos Credits, existují na blockchainu) začínal NeosVR nabírat na obrátkách a přihlásila se k němu i barvitá komunita lidí, která do tohoto „metavesmíru“ kreativně přispívá. Nehledě na to, že se platforma dostala i do firemní sféry a využívají ji firmy jako Siemens nebo PwC.

NeosVR využívají také školy a výzkumné instituce jako užitečný nástroj například pro výcvik lékařů, záchranářů a hasičů s reálným vybavením v prostředí inspirovaném jejich skutečným okolím. Vizí je také další uzpůsobení celého systému jakožto ideální platformy pro prostorovou práci s počítačem (spatial computing), která se ve světě začíná stávat čím dál podstatnější.

Co se týče dostupnosti, Neos VR je nabízen zdarma na Steamu pro headsety Oculus Rift, HTC Vive a Microsoft Mixed Reality. K dispozici je také varianta PRO, tedy komerční verze, kterou lze pořídit jednorázově za 1 170 dolarů s podporou na 24 měsíců, nebo za cenu 65 dolarů měsíčně.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

David Beckham na videu hovoří 9 jazyky. Britský startup chce deepfake videi způsobit revoluci v natáčení filmů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

deepfake-beckham
0Zobrazit komentáře

Jakým způsobem lze docílit toho, aby světoznámý fotbalista David Beckham mluvil ve videu devíti jazyky, aniž by je uměl? Startup Synthesia to dokázal prostřednictvím svých technologií na výrobu videí s pomocí umělé inteligence a strojového učení a nyní díky svému umění od investorů vybral v prvním investičním kole 3,1 milionu dolarů (přes 70 milionů korun).

Slavný anglický, dnes již bývalý fotbalista David Beckham se stal na začátku měsíce tváří kampaně Malaria Must Die, která se propaguje jako první hlasová petice na světě. Vyráží tak do boje proti malárii, jedné z nejsmrtelnějších chorob, které každoročně podlehne několik milionů lidí, z nichž většinu tvoří nejmenší děti. Hlavní postavou celé kampaně je právě David Beckham, který ji propůjčil svou tvář, a to tentokrát opravdu doslova.

Na začátku propagačního videa totiž nejprve mluví sám David Beckham, jenže autoři pak přímo na jeho obličej namodelovali osm různých hlasů a jazyků dalších lidí, kteří se do kampaně zapojili. V záběru je tak sice stále Beckham, ale z jeho úst – která se pohybují přesně tak, jak mluví, aby byl záběr maximálně věrohodný – se line hlas někoho jiného. Po angličtině tak Beckham hovoří španělsky, rwandsky, arabsky, francouzsky, hindsky, mandarínsky, svahilsky a jorubsky. Jak vypadá výsledná reklama, si můžete prohlédnout na přiloženém videu výše.

Kampaň už globálně zasáhla stovky tisíc lidí a na způsob, jakým ji startup Synthesia vytvořil, se můžete podívat naopak na videu níže. Britský startup na ni spolupracoval s R/GA London a Ridley Scott Associates a její hlavní součástí je tzv. metoda deepfake, která využívá strojové a hluboké učení k tomu, aby dokázala vytvořit právě velmi realistické videomontáže, na nichž na něčí obličej snadno napojíte slova někoho jiného.

Podobná deepfake videa jsou často minimálně na první pohled prakticky nerozeznatelná od skutečných záběrů a často se tak o nich diskutuje jako o dalším dezinformačním fenoménu po fake news, který by mohl mít – v případě, že se ho chopí někdo s nekalými úmysly – ještě ničivější dopad. Samotná technologie, která takové videomontáže umožňuje, však nyní zaujala několik investorů, kteří se rozhodli do startupu Synthesia investovat. Vidí v ní totiž ještě jiný potenciál, než je vytváření dezinformací. Mohla by prý v budoucnu výrazně zlevnit filmový průmysl, protože zajistí efektivnější videoprodukci.

Synthesia pracuje s tezí, že dnešní filmový průmysl je příliš drahý a neškálovatelný a jakmile je jednou něco natočeno, těžko se v postprodukci dá již s natočenými materiály zásadně manipulovat či je nějak měnit. Zakladatel společnosti Victor Riparbelli Rasmusen pro magazín TechCrunch řekl, že generování částečně nebo plně umělého videa je více efektivní. Technologii přirovnává k Photoshopu pro video.

fallonlarson

Přečtěte si takéČeská VR hra Beat Saber se objevila v show Jimmyho Fallona. Proti němu si zahrála herečka Brie LarsonČeská VR hra Beat Saber se objevila v show Jimmyho Fallona. Proti němu si zahrála herečka Brie Larson

Rasmusen tvrdí, že produkčním společnostem dovolí Synthesia zdesetinásobit množství produkovaného videa za desetinu ceny. Ve výsledku to může znamenat překonání jazykové bariéry a znásobení videoprodukce, což jsou pochopitelně aspekty, které investory zajímají. Synthesia věří, že spíše než v terénu by filmaři v budoucnu více pracovali u počítače a v kombinaci s jinými technickými možnostmi dneška by tak mohli ze záběrů natáčených v minulosti vytvořit zcela jiné scény či filmy.

Etický kodex i spolupráce s médii

Když se v jedné větě objeví slovo deepfake a film, měl by svítit rudý alarm. V době dezinformací a fake news se deepfakes, které jsou běžně nerozeznatelné od originálu, jeví jako to poslední, co internet potřebuje. Synthesia si je však potenciálního nebezpečí svého nástroje vědoma a má etická pravidla, kterých se drží – například prý nikdy nebude video s kýmkoliv předělávat bez jeho či jejího explicitního povolení, a to včetně satirických videí. Proto se ani nejedná o software, který si lze někde stáhnout a volně používat. Kromě toho chce londýnský startup aktivně spolupracovat s mediálními a vládními organizacemi, aby co nejlépe dokázal veřejnost o těchto technologiích vzdělat.

Deepfakes, které mají kořeny v pornografii, ale nedávno pronikly například i do politických vyjádření. Kupříkladu Angela Merkelová byla ve videu nahrazena Donaldem Trumpem a současnému argentinskému prezidentovi byla při projevu propůjčena podoba Adolfa Hitlera. Nebo se také objevilo video, kdy byla Donaldu Trumpovi propůjčena podoba Rowana Atkinsona.

K dokonalé iluzi chybí jen málo – uvěřitelný hlas, například takový, jako předvedl herec Jordan Peele v deepfaku s Barackem Obamou.

Výrobci, kteří nezávisle na sobě vytváří deepfakes, mají obvykle pro své počínání dobrý důvod. Synthesia chtěla pomoct kampani proti malárii a do budoucna zlevnit filmový průmysl. Počítačový vědec Supasorn Suwajanakorn zase navrhl, že by technologii šlo použít na interaktivní rozpravy s již nežijícími lidmi, kteří přežili holokaust, nebo světoznámými učiteli, kteří by tak nově mohli jen na základě pár videí a fotek z minulosti dávat přednášky studentům v dnešní době.

Sám Suwajanakorn nicméně pracuje na technologii, která dle něj bude „bojovat proti jeho vlastní práci“. Mimo jiné vyvíjí webový plugin, který dokáže automaticky upozornit na potenciální deepfake video.

Úmysl dobrý, potenciál zneužití velký

Prvotní úmysly některých tak nejsou zlé a zdá se, že rizika si většina lidí uvědomuje. Už nyní ale existují případy, kde byly podobné technologie zneužity. Přesvědčil se o tom například jeden televizní kanál v Seattlu, který v lednu vysílal upravené video s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Jeden z editorů si za to vysloužil vyhazov.

Ačkoliv tak software startupu Synthesia není veřejný, každý si může stáhnout aplikace jako FakeApp, DeepFaceLab, FaceSwap nebo mFakeApp a k výsledku startupu se přiblížit. Podle tvrzení serveru Bloomberg je problém, že je extrémně jednoduché takové video vyrobit.

Software ještě před nedávnem potřeboval několik hodin videa osoby, na které chce kreativec napasovat vlastní hlas nebo mimiku. Tyto požadavky se ale postupem času stále snižují, a tak budou falešné filmové záběry za pomocí technologie od Synthesia možná v konečném důsledku ten nejmenší problém.