Češi vyvíjí unikátní teleport, který vás ve virtuální realitě přenese třeba přes celý svět. Zájem o něj má i NASA
Jan Hovora (zakladatel a CEO) a Lucie Brešová (COO) ze startupu Pocket Virtuality
Představte si tovární halu, ve které mezi sebou spolupracují desítky nejmodernějších strojů. Jeden z nich se však porouchal a kvůli tomu se celá výrobní linka zadrhla. Vaši firmu stojí každá hodina zpoždění obrovské peníze, ale jelikož je továrna tisíce kilometrů daleko a závadu umí opravit jen technik v Praze, nastává krize. Pokud ovšem nemáte virtuální teleport, který buduje český startup Pocket Virtuality a jenž dokáže vašeho technika přenést takřka kamkoliv po světě.
Ve sci-fi románech se o teleportu píše už několik dekád. O rozložení osob na atomy, jejich přenesení na jiné místo a úspěšném složení můžeme zatím v reálném světě jen snít. V laboratořích Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC), který se nachází na ČVUT, se však vyvíjí řešení, které nás teleportu do jisté míry přibližuje. A ukazuje celému světu, jaké možnosti nám dávají technologie v čele s virtuální realitou.
„Překonáváme hranice toho, co bylo dosud možné,“ usmívá se Lucie Brešová, když se potkáváme v jedné ze zasedaček dejvického CIIRC, v němž se to nejmodernějšími vymoženostmi všeho druhu jenom hemží. Bývalá výkonná ředitelka Kiwi.com nastoupila do startupu Pocket Virtuality před rokem a půl, aby pomohla dotáhnout produkt a nakopla ho po obchodní stránce. Spolupráce se zakladatelem Janem Hovorou a jeho týmem začíná přinášet první ovoce.
Bez doktorátu to nejde
Na vývoji ambiciózní teleportační technologie pracují v Pocket Virtuality již pátým rokem. Jde o extrémně složitou problematiku, a tak je i tým, který má aktuálně kolem dvaceti členů, jedinečný. „Většina lidí u nás má doktorát z počítačového vidění nebo strojového učení. Nehrajeme si na diplomy, ale bez dostatečných vědomostí to prostě u nás nejde,“ říká šestačtyřicetiletý Hovora, který se do Pocket Virtuality pustil po šestnácti letech v herním studiu Bohemia Interactive.
Jeho vize přitom zní jednoduše. Do cestovního kufříku si člověk sbalí vybavení včetně brýlí Hololens pro rozšířenou realitu a odjede na místo určení. Tam se připojí, nasadí si brýle a obraz, který snímá, pošle do počítače třeba na opačné straně planety. Kolega si jen nasadí brýle pro virtuální realitu a může se mezi stroji procházet s ním, jako by byl přímo na místě – zkrátka se tam virtuálně teleportuje.
K čemu to může být dobré? „Mnoho firem má výrobní kapacity stovky nebo tisíce kilometrů daleko. Když potřebují zkontrolovat nějaký stroj třeba v Kazachstánu, nechce se jim tam vysílat technika, protože to stojí velké peníze a čas. Během pandemie to navíc ani pořádně nešlo. Díky nám se mohou na daný stroj podívat přes virtuální realitu a na dálku přesně instruovat technika na místě,“ vysvětluje Jan Hovora. Je to přitom pouze jeden z mnoha příkladů užití.
Když si sám v jedné z laboratoří Pocket Virtuality nasazuji brýle Hololens, které vyvíjí a vyrábí Microsoft pro průmyslové využití rozšířené reality, už na stole přede mnou leží část čerpadla v lakovně ve výrobní hale Škoda Auto. Právě s mladoboleslavskou automobilkou pražský startup spolupracuje a ukazuje, jak efektivně lze rozšířená i virtuální realita využívat – a že to zdaleka nemusí být jen prostředek k zábavě a sekání kostek ve hře Beat Saber.
Fyzické čerpadlo, které přede mnou leží, najednou po nasazení brýlí dostane nový rozměr. Brýle Hololens totiž do zorného pole přidávají další vrstvu, která mi graficky ukazuje, kde je třeba co utáhnout a do jaké pozice se musí otočit jaký šroub. Nemusím si tak načítat složité návody, ale rovnou beru do ruky šroubovák a konám.
„Díky podobným scénářům si lidé mohou vše rovnou osahat a vyzkoušet, pochopí to lépe, než když se jen koukají na fotky nebo poslouchají výklad,“ vysvětluje Hovora. Právě při servisování strojů či nasazování nových lidí do výroby a jejich školení dokáže řešení od Pocket Virtuality přinést vyšší efektivitu i snížení nákladů. Nemusí se pořád cestovat a celý proces je zpravidla rychlejší.