Česká e-commerce se mění. Oproti loňsku padá i o desítky procent, firmy musí jednat, říká eHUB
Že byl loňský rok extrémní, vidí e-shopy na každém kroku. Mění proto své chování, potřebují totiž často nové cesty, jak přesvědčit budoucí zákazníky.
To porovnání nemůže být jiné než extrémní. Když lidé nemohli nakupovat jinak než online, internetové obchody rostly i o desítky procent. Jenže s rozvolněním protipandemických opatření se více či méně vrátili ke starým zvykům. Online sektor tak teď v porovnání s loňskem klesá velmi znatelně. A pokud chtějí firmy najít nové zákazníky, musejí změnit i svou marketingovou strategii. Jasně to ukazují čísla české affiliate sítě eHUB – nejen e-shopy nyní potřebují jistotu a v marketingu chtějí platit jen za zákazníky, kteří u nich skutečně budou nakupovat.
Všechny velké změny byly pro online obchodníky problematické. Když se lidé se svými nákupy přesunuli na internet, nestihli je obsluhovat. A když už si vybudovali infrastrukturu, čísla šla proti nim. Česká e-commerce se podle dat z Heureky za první kvartál letoška propadla o 25 procent. Loni přitom ve stejném období rostla o 80 procent.
„To samé vidíme i my u našich klientů. Nejsou výjimkou i 50procentní propady v počtu objednávek při meziročním srovnání. Proto dost firem začalo brát loňský rok spíše za extrémní a jako benchmark srovnání používají rok 2020. Snižují se marketingové rozpočty, zpomalilo se nabírání nových zaměstnanců nebo se dokonce již propouští. Optimalizace nákladů a marketingových budgetů budou pro e-shopy v následujících kvartálech velké téma,“ předpovídá Milan Pichlík, spolumajitel eHUBu.
Přitom o tom, jak dál, se e-shopy musejí rozhodnout co nejrychleji. Právě se jim totiž blíží pro ně ty vůbec nejlepší měsíce. Jenže data z loňska z výše uvedených důvodů fungovat nebudou a proti nim zřejmě objednávky budou dál směřovat dolů.
„Obecně si myslím, že muselo být letos pro e-shopy extrémně těžké plánovat skladové zásoby. A to jak s ohledem na logistiku, tak i na samotný odhad reálné poptávky. U zbytnějších kategorií zboží bych byl opatrnější a dá se tam očekávat meziroční pokles v řádech desítek procent. Nicméně i přes rostoucí ceny energií, inflaci, logistické problémy, válku a další ekonomické tlaky věřím, že vánoční sezóna bude meziročně odpovídat současnému meziročnímu průměrnému poklesu e-commerce. Tedy, nestane se žádné velké překvapení v podobě obrovského poklesu poptávky,“ předpokládá Pichlík.
Jak ty zákazníky oslovit
eHUB má velmi dobrý přehled. Je to tuzemská platforma affiliate marketingu, tedy partnerského systému webů, na které můžou firmy umisťovat své reklamy. Zapojení partneři získávají provize z prodejů, společnosti zas dosáhnou i na úzce vymezené zákazníky.
Společnost funguje už dvanáct let a pro affiliate stále vyvíjí vlastní technická řešení. Pohltila několik menších, úzce specializovaných konkurentů, díky čemuž a díky vlastnímu rozšiřování sdružuje už přes 6 700 partnerů na lokálním trhu – a každý z nich může mít pod sebou i desítky webů, kde inzerovat. „A jen od začátku roku 2022 máme přes 450 nových partnerů,“ říká Pichlík.
Platforma umí detailně analyzovat a optimalizovat affiliate programy při víceméně fixním podílu nákladů na obratu. Právě proto nyní firmy v online byznysu u společnosti hledají nové způsoby, jak oslovit zákazníky. Síť eHUB jim slibuje, že můžou zaplatit jen za ty „nakupující“, které opravdu v klienty přetaví. Tedy ne za návštěvnost. „U affilu přesně vím, na čem jsem, kolik mě to bude stát, a zaplatím za to až ve chvíli, kdy se to reálně stane,“ vysvětluje Milan Pichlík.
„Tím pádem má tento kanál stabilní ukazatel PNO, podíl nákladů na obratu. Na rozdíl třeba od běžných PPC, kde cena za návštěvnost stále roste. U affilu navíc může PNO spíše v čase klesat, protože může klient u nás kampaň dobře optimalizovat na základě dat. Je však třeba počítat s tím, že affiliate dokáže přinést e-shopu pět až deset procent do obratu navíc,“ popisuje.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.