Český chytrý zámek Pealock ochrání kolo nebo lyže a nabírá 11 milionů korun. Investuje i Prusa Research
Když vám na svahu ukradnou lyže, je to nepříjemná záležitost. Stalo se to i Marku Valovi, který však nakonec ze ztraceného lyžařského vybavení začal stavět vlastní byznys a teď se mu jeho chytré zámky Pealock začínají rozjíždět. Po loňském tažení na Kickstarteru nabírá první větší investici, do níž se zapojují i tuzemští králové 3D tisku, a k samotným zámkům chystá přidat další služby.
„Před čtyřmi lety jsem byl s přáteli lyžovat v Rakousku. Odložili jsme si lyže do stojanu a šli na oběd, když jsme se ale vrátili, byly lyže za desítky tisíc pryč,“ připomíná prvotní impuls ke vzniku Pealocku jeho zakladatel Marek Vala, jenž svůj elektronický zámek, který neprolomí ani kladivo, ukázal před rokem.
Tehdy spouštěl kampaň na crowdfundingové platformě Kickstarter, kde hodlal vybrat 30 tisíc dolarů, což bylo v přepočtu přibližně 700 tisíc korun. A přestože nakonec byla vybraná částka ještě o sedm tisíc dolarů vyšší, pro Valu a jeho tým ze startupu Pealock přinesla kampaň zejména mnoho ponaučení o tom, jak by měli svůj byznys dál rozvíjet.
„Naše očekávání byla větší, udělali jsme několik chyb, ze kterých jsme se poučili. Obecně hardwaru se na Kickstareru daří ze všech kategorií nejméně, pouze pětina hardwarových projektů vybere cílovou částku, protože lidé nevěří, že to startup dotáhne do konce. My jsme se mezi ně dostali,“ popisuje pro CzechCrunch zkušenosti s globálním crowdfundingem Vala.
Když navíc vyrábíte hardware, je to kapitálově obvykle náročnější, než když třeba vyvíjíte aplikaci. A tak jednatřicetiletý vášnivý sportovec zmiňuje ještě jeden aspekt, kvůli němuž se možná nepodařilo vybrat víc. „Náš produkt je pro Kickstarter příliš drahý a disponujeme velmi nízkou marží, takže jsme si nemohli dovolit agentury, které se na crowdfunding specializují. Ty lepší si berou přibližně čtvrtinu z celkového obratu,“ říká.
Tisíce objednávek a miliony v investici
Elektronický zámek, který dokáže díky pohybovému senzoru majitele upozornit na krádež či manipulaci s jeho vybavením, ať už jde o kolo, lyže, nebo cokoliv dalšího, však přesto žije dál. Již loni získal prestižní ocenění Red Dot Award za nejlepší design, během předobjednávek se od listopadu prodalo zhruba tisíc kusů a nyní oznámil novou investici, která mu pomůže expandovat do zahraničí.
Celkem 11 milionů korun do Pealocku posílá tuzemský venture kapitálový fond Nation 1 a český výrobce 3D tiskáren Prusa Research. Tentokrát jde však v případě Průšů o investici firmy jako takové, zatímco loni do startupu Worldee vstoupili Josef a Ondřej Průšovi jako individuální angel investoři. Vedle peněz nicméně přinesou i technologickou expertizu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPealock by v letošním roce rád prodal alespoň 13 tisíc svých zámků, které dokážou uživatele upozornit nejen hlasitým alarmem, ale také notifikací do mobilu, pokud třeba nemá lyže „zaparkované“ na dohled či doslech. Samotný zámek je přitom z odolného termoplastického elastomeru s ocelovými lanky a vodičem vedoucím k elektronice, aby ho šlo co nejhůře prolomit.
„Spuštění alarmu má samozřejmě určitou prodlevu, kterou si uživatel může nastavit v aplikaci. Lze mu tak zabránit třeba tehdy, když vám jen někdo posune lyže. Pealock totiž nezamyká vybavení, jako jsou lyže, ‚napevno‘, ale slouží jako takový obojek,“ vysvětluje šéf startupu a dodává, že výroba probíhá výhradně v České republice.
Také cesta Pealocku potvrzuje, že vyvíjet hardware nemusí být vůbec jednoduché. Na chytrém zámku Vala, který dříve působil jako manažer kvality v automobilovém průmyslu, se svým týmem pracoval dva a půl roku. „Kompletní vývoj – hardwaru, softwaru i lisovacích forem na výrobu zámku – včetně přesunu do sériové výroby znamenal náklady v jednotkách milionů,“ popisuje zakladatel, který až k prototypu financoval vývoj z vlastních zdrojů.
Další kapitál nyní vkládají zmínění investoři. „Jako projekt, který vzniká kompletně v České republice a zároveň cílí na celý svět, mi je Pealock sympatický už delší dobu. I my jsme koneckonců začínali podobně, takže věřím, že dokážeme pomoct nejen finančně, ale i technologicky a předáváním zkušeností,“ říká Josef Průša, CEO Prusa Research.
Do budoucna však nemá být Pealock pouze o hardwaru. Multifunkční zámek, který poslouží i třeba k ochraně kočárku nebo koloběžky, doplní i možnost pojištění zamčeného vybavení, a to přímo v aplikaci. Marek Vala aktuálně jedná s několika pojišťovnami, přičemž by rád zákazníkům přinesl možnost jak dlouhodobých pojistek, tak klidně i krátkodobé pojistky, třeba na pár hodin.
„V produktu Pealocku vidíme obrovský potenciál, a to zejména v zahraničí. Marek jako zakladatel dokázal, že umí produkt dostat k zákazníkům, což vidíme na objemu předobjednávek a velkém zájmu o distribuci ze strany prodejců kol a lyží v kamenných i online obchodech,“ dodává Jaroslav Trojan, managing partner Nation 1 VC.