Český startup mapuje restaurace ve 20 zemích, spoléhají na něj Heineken i Danone. Nabral přes 40 milionů

Do startupu SharpGrid, jenž vznikl jako spin-off ze společnosti BizMachine, vložili peníze Czech Founders VC, Zaka VC a další investoři.

Peter BrejčákPeter Brejčák

1-otvirak-karlin-office-min

Foto: SharpGrid

Tým startupu SharpGrid

0Zobrazit komentáře

V uplynulém kvartálu v Itálii otevřelo 6 765 nových barů a 1 258 jich zavřelo. Z těch nově otevřených bylo 161 v Miláně a 76 z nich patřilo do cenové kategorie prémiových. Pro výrobce nápojů či jídla nebo distributory jde o zásadní informace – nově otevřený podnik znamená nové příležitosti a je třeba dostat se k němu dřív než konkurence. Jak je ale najít? Právě to dělá pražský startup SharpGrid, jenž nyní získal první podporu od investorů.

SharpGrid sbírá data o tom, jaké podniky jsou (zda jde o hospody, kavárny, restaurace apod.), kolik jich je, kde leží, kolik toho prodají nebo jak jsou drahé. Začínal v Česku, během posledních tří let se ale dostal do dvaceti evropských zemí a za cíl si klade stát se v této oblasti globální jedničkou v průzkumu trhu. Cílí přitom na analytiky, obchodníky, stratégy a manažery firem, jež obchodují v takzvaném segmentu HoReCa (hotely, restaurace, café). A na data startupu spoléhají i globální firmy jako Heineken, Danone nebo Unilever.

„Řízení kanálu HoReCa bylo odjakživa problematické. A to v celém světě. Sledování trendů, prodejů nebo samotných podniků se dělo na základě kusých informací z terénu, které mohly být zavádějící. Náš přístup je proti tomu založený na zpracování obrovského množství jak veřejně dostupných, tak partnerských dat. Získat a zpracovat je není snadné, ale baví nás to, umíme to a naši klienti nám věří,“ říká jeden ze zakladatelů startupu Petr Sadílek.

SharpGrid vznikl před třemi lety osamostatněním z analytické společnosti BizMachine, jež byznys staví na tom, co o sobě firmy prozradí, a kromě Sadílka za ním stojí druhý spoluzakladatel Martin Nepraš. Nepraš byl dlouholetým partnerem poradenské McKinsey a spoluzakládal také BizMachine, Sadílek svoji kariéru odstartoval jako datový analytik v Googlu, pak působil ve společnostech Qubit a ROI Hunter.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Naší ambicí je stát se světovou jedničkou v oblasti průzkumu trhu HoReCa,“ popisuje Nepraš, jehož tým aktuálně čítající pětadvacet lidí podpořili investoři. Na urychlení globální expanze v prvním investičním kole od českých Czech Founders VC, Zaka VC a skupiny privátních investorů získal SharpGrid 1,7 milionu eur, v přepočtu bezmála 42 milionů korun. „Dalším klíčovým krokem teď bude rozšířit síť našich datových partnerství a vybudovat mezinárodní obchodní tým,“ doplňuje Nepraš.

„SharpGrid je unikátní nejen z hlediska špičkového týmu, ale i produktu, který světovým značkám dává potřebný vhled do chování spotřebitele. Díky tomu mohou efektivně soutěžit o zákazníka například při uvádění inovativních produktů,“ komentuje Vít Horký, zakladatel Czech Founders VC.

„SharpGrid se již stal lídrem na trhu on-trade průzkumu trhu a z našeho pohledu má potenciál stát se v tomto segmentu globální jedničkou. Stojí za ním velmi zkušený tým a my jsme nadšeni, že máme příležitost být součástí jeho příběhu. I vzhledem k silné synergii s market research divizí naší rodinné firmy,“ dodává za Zaka VC Jan Kasper.

Facebooku prodal brýle, armádě drony. Teď Palmer Luckey sází na levné stíhačky bez pilota

Zbrojní startup Anduril koupil společnost Blue Force Technologies, která s americkým letectvem vyvíjí autonomní bojový letoun.

Luboš KrečLuboš Kreč

palmer

Foto: Stephen McCarthy/Wikipedia Commons

Palmer Luckey z firmy Anduril

0Zobrazit komentáře

Stejně jako se Elon Musk rozhodl, že změní to, jak se dobývá vesmír, má jeho kamarád Palmer Luckey, tvůrce brýlí pro virtuální realitu Oculus Rift, podobnou ambici s obranným průmyslem včetně stíhaček. Jeho společnost Anduril kvůli tomu nyní koupila startup, jenž vyvíjí bojové letouny, ovšem bez posádky. A mimochodem – Musk už poslal pár rad, jak projekt vylepšit.

Anduril založil Luckey po svém ne tak úplně dobrovolném odchodu z Facebooku, který koupil jeho značku Oculus za dvě miliardy dolarů. Marku Zuckerbergovi vadila Luckeyho jasná pravicová orientace, která zahrnovala i podporu Donalda Trumpa. Jenže třicetiletý svérázný byznysmen po odchodu zjevně nestrádá, naopak.

Na konci loňského roku nabral jeho Anduril, pojmenovaný po mocném meči Aragorna, hrdiny z Pána prstenů, od investorů bezmála 1,5 miliardy dolarů při celkové valuaci přesahující osm miliard dolarů. To je v podstatě dvojnásobná hodnota oproti poslednímu investičnímu kolu, které proběhlo v létě 2021. Peníze do Luckeyho a spol. znovu nasypali Peter Thiel a jeho Founders Fund, Lightspeed Ventures nebo Andreessen Horowitz.

A právě aktuální akvizice startupu Blue Force Technologies, který vyvíjí autonomní stíhačku Fury, je příkladem toho, nač Luckey potřeboval doplnit hotovost. „Autonomní stíhačky jsou to, co potřebuje každý, kdo chce zůstat relevantní tam, kam směřuje klíčová pozornost – rozpínající se Čína,“ citoval server TechCrunch strategického šéfa Andurilu Christiana Broseho.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě Čínu Palmer Lucky dlouhodobě zmiňuje jako hlavní hrozbu pro Ameriku a netají se tím, že chce armádě pomoct v přetahované s ní uspět. Několikrát se nechal slyšet, že Západ má sice pořád ještě náskok, ale ten že se zmenšuje.

Jeho společnost už například dodává americké pohraniční službě systém včetně dronů na kontrolu migrace, s Australany vyvíjí autonomní ponorku, Ukrajincům jeho bojová umělá inteligence Lattice pomáhá čelit ruské agresi.

Blue Force, což je firma o 90 lidech se sídlem v Severní Karolíně, má ambici vyvinout letadlo, které bude sice schopné obstát v porovnání s klasickými stíhačkami, ale bude násobně levnější a snadněji vyrobitelné. A nebude v něm sedět žádný pilot. Dosáhnout toho chce mimo jiné tím, že značné množství součástek včetně motorů by mělo být takzvaně off-the-shelf. Tedy nikoli na míru vyvinutých přímo pro Fury, ale vycházejících z běžných řešení od standardních dodavatelů.

fury

Foto: Anduril

Autonomní stíhačka Fury

Momentálně nejlepší stíhačka světa F-35, kterou si od koncernu Lockheed Martin chce objednat i Česko, je extrémně drahý produkt. Například dvacet čtyři strojů pro českou armádu má stát přes 100 miliard korun. Navíc je značně limitovaná jejich výroba, Lockheed Martin jich zvládne vyprodukovat za rok jen nižší stovky.

„Fury nebude stát to, co stojí F-35. Ani zdaleka,“ slíbil Brose. Dosáhnout toho by v Andurilu chtěli právě využíváním dostupných prvků a materiálů a také vlastní umělé inteligence, která bude letadla moct řídit. A sníží tím nároky na aviatické vybavení.

Alespoň tedy teoreticky – jasnější plány o tom, kdy by se letadla od Andurilu mohla dostat standardně do vzduchu, chybí. Společnost už ale s prototypem provádí testy, na něž dohlíží přímo experti amerického letectva, kteří s vývojem modelu pomáhají. Obecně platí, že vývoj stíhaček se počítá nikoli na roky, ale spíš na dekády. Zároveň jsou ale autonomní letouny něco, co je pro armádu USA jednou z priorit.

soustal-krsek2

Přečtěte si takéMiliardové přepřahání v Polsku. Krsek prodává obchody ŠoustaloviMiliardářské přepřahání v Polsku. Tomáš Krsek prodává deset nákupních center Zdeňku Šoustalovi

Palmer Luckey na X (někdejší Twitter) po akvizici napsal, že aktuálně dokáže prototyp Fury dosáhnout rychlosti 0,95 Machu, tedy těsně pod hranicí rychlosti zvuku. A že hlavním omezením jsou vlastnosti komerčních motorů, kterými je stroj osazený.

Elon Musk mu obratem odpověděl, že by měli letadlo vyzkoušet v co největších výškách, kde je menší hustota vzduchu, a proto je tam šance snáze dosáhnout nadzvukových rychlostí. Pak si ale neodpustil sobě vlastní rýpanec: „Měli byste nastoupat do maximální výšky a pak zkusit s maximální rychlostí co nejpříměji pádit dolů. A uvidíte, jestli motor je tím hlavním omezením. LOL.“