Český startup Vividbooks rozhýbává kresby na papíře. Chce motivovat děti ke studiu technických oborů
Vítek Škop, zakladatel vzdělávacího startupu Vividbooks
Z diplomové práce až k vlastnímu startupu. Vítek Škop se jako grafický designér a student UMPRUM pustil do vývoje projektu využívající rozšířenou realitu ve vzdělávání. Se svým startupem Vividbooks chce zlepšit výuku technických věd a děti tak víc motivovat, aby se pro ně častěji rozhodovali při výběru vysokých škol. Na další rozvoj teď získal seed investici ve výši pěti milionů korun a jako další cíl si stanovil věhlasný Y Combinator v Silicon Valley.
Vítek Škop měl štěstí v tom, že již ve svých patnácti letech věděl, co chce dělat. Proto se už na střední škole začal věnovat grafickému designu a po maturitě se téměř na rok přestěhoval do Londýna, kde sbíral další zkušenosti.
„Na e-maily nikdo neodpovídal, a když ano, tak neměli zájem. Tak jsem vzal iPad a osobně chodil klepat na dveře, jestli mě někde nevezmou. Po dvou měsících jsem si takhle našel neplacenou stáž,“ usmívá se dnes osmadvacetiletý mladík během rozhovoru pro CzechCrunch.
„Vzniká generace designérů řešící problémy, které před nás naházely předchozí generace.“
Ve studiu Special Project, které ve třech lidech pracuje na zakázkách pro klienty jako Google nebo Samsung, si Škop uvědomil, že design nutně nemá být jen o estetice, ale také o hlubším smyslu, jak je možné pomocí designu nebo grafiky udělat pro společnost něco smysluplného. S tímhle mindsetem se dostal také na studium UMPRUM, i když rozhodnutí nebylo úplně jednoduché.
„Je to poměrně výběrová škola, viděl jsem, jak lidé brečeli kvůli tomu, že se na přijímačkách nedostali ani do druhého kola. Když už mě přijali, byl bych pěkný hajzl, kdybych se na to pak vykašlal,“ směje se Škop, který se tak kvůli studiu grafického designu vrátil zpátky do Česka. Rozhodnutí dnes vůbec nelituje, pražská Vysoká škola uměleckoprůmyslová podle Škopa ve svých studentech podporuje rozvoj kritického myšlení a celkově v oboru učí nový přístup k designu.
„Ten v budoucnu nebude o dělání hezkých log. Designér je někdo, kdo kriticky přemýšlí nad mnoha aspekty, takový polyhistor spojující svět technologií, programátorů, startupistů a všechny přesvědčuje, aby nad věcmi přemýšleli i v rámci konsekvencí svých nápadů,“ popisuje Škop.
„Přicházíme do doby, kdy už nemusíme navrhovat jen hezké věci. Vzniká generace designérů řešící problémy, které před nás naházely předchozí generace. Z mého pohledu je to strašně zajímavý moment, estetika se přesouvá na druhou kolej, designéři řeší problémy. A že jich máme hodně,“ říká s úsměvem Škop.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsJako student se na vysoké škole věnoval několika různým projektům. V prváku se například rozhodl být 24 dní bezdomovcem, během kterých přespával u jiných lidí a o svých zážitcích následně psal. Mezi jeho serióznější práce v portfoliu však patří třeba vizuál pro hudební festival Dvořákova Praha či koncept loga města Plzeň.
Se svou bakalářskou prací, kterou připravil jako povídku na téma změn rolí mužů a žen ve společnosti, se Škopovi jako prvnímu českému studentovi podařilo dostat do Wallpaper Graduate Directory 2019. Jde o ocenění britského estetického magazínu, ve kterém každý rok vybírají skupinu studentů jako vycházející hvězdy oboru.
Rozhýbejte kresby na papíru
A ve svých snahách Škop pochopitelně nepolevil. Při přemýšlení nad tématem diplomové práce se rozhodl zaměřit na problematiku digitalizace vzdělávání. Díky inspiraci na projektech souvisejících s Czech Innovation Expo se následně rozhodl využít rozšířenou realitu (AR z anglického augmented reality).
„Rozšířená realita je super trendy slovo, ale smysluplných využití má hrozně málo, což je škoda. Vývojáři tuto technologii často využívají jen kvůli technologii samotné,“ myslí si Škop, který se původně chtěl věnovat tvorbě klasické učebnice ve formě knihy a tu kombinovat s moderní technologií AR.
Prvotní nápad ale změnila studijní stáž v New Yorku na School of Visual Arts. Během ní si Škop i díky zpětné vazbě od Nicolase Negroponteho, zakladatele Media Lab na prestižní MIT, uvědomil, že původní koncept tvorby učebnice jako knihy není ideální a dnešní doba vyžaduje co nejvíc aktivní přístup žáků. Jako nejideálnější forma se ukázalo to nejlepší vzdělávací médium historie – tužka a papír.
Takovým způsobem z původně diplomového projektu vznikl i samostatný vzdělávací startup Vividbooks stojící za vývojem aplikace a pracovních listů, které učitel vytiskne na klasický papír a následně rozdá žákům. S využitím iPadu, který se na papíry namíří, najednou jednoduché kresby ožívají, vydávají zvuky a dětem tak učební látku přinášejí v hravé formě.
„Snažíme se o badatelský přístup. Naším cílem je, aby si žáci vzorečky neopsali z knihy, ale aby na ně přišli sami. Děti si kreslí, co se naučili, a tím i verifikují, že se něco naučili. Nakreslit znamená pochopit,“ přibližuje fungování aplikace Škop, který zároveň věří, že budoucnost vzdělávání stojí v přímém zapojení dětí do výuky a nejen v pasivním přijímají informací.
Aplikace zatím obsahuje učební látku pro fyziku, najdete v ní například fungování parní lokomotivy, čtyřtaktního motoru nebo základy optiky. Důvod pro výběr fyziky byl jednoduchý – děti ji buď milují, ale mnohem častěji nenávidí, a cílem je vzbudit v nich zájem o studium takzvaných STEM oborů (z anglického Science, Technology, Engineering, Mathematics).
„V sedmé nebo osmé třídě, na které cílíme, to na fyzice není žádná raketová věda. Můžeme ale přispět k tomu, že žáci budou mít fyziku o něco radši. Se stejným cílem pak plánujeme přidat i chemii nebo biologii,“ popisuje kreativní zakladatel.
Investice a směr Spojené státy
Se svým týmem však před sebou má Škop ještě mnoho práce. Primárním cílem je aktuálně dodělávat obsah, protože samotné Vividbooks fungují spíše jako knihovna obsahu – technologie aplikace, kterou připravují také pro Android a využití ve webovém rozhraní, není technologicky nijak výjimečná.
Aby se mohl projekt nadále posouvat dál, na pomoc si Škop přizval také andělského investora. Jindřich Horák, spoluzakladatel stavebnin DEK, do firmy jako seed investici vložil pět milionů korun, podle Škopa nejnižší možnou částku, se kterou je schopen se svým týmem v průběhu nejbližší doby dodělat nejdůležitější věci.
Jedna z nejdůležitějších výzev v nejbližší době bude pro Vividbooks také expanze do Spojených států, které mají v budoucnu společně s Evropou či Indií tvořit jeden z primárních trhů vzdělávacího startupu.
Za oceánem již firma získala zpětnou vazbu na veletrhu spotřební elektroniky CES, kde se o řešení zajímali distributoři ze všech koutů světa, ale také zástupci společnosti Apple (kteří Vividbooks pozvali i do centrály v kalifornském Cupertinu), a dokonce i známý iluzionista David Copperfield.
„Aktuálně se chceme zaměřit na jednu věc, přípravu obsahu pro výuku fyziky, získat první platící uživatele a pak máme v plánu jít na podzim do inkubátoru v San Francisku, kde bychom si mohli sáhnout na investici v jiném řádu,“ nastiňuje Škop další plány s tím, že druhý spoluzakladatel Vividbooks David Drobík se aktuálně ve Spojených státech snaží startup dostat do akcelerátoru Y Combinator.
To vyžaduje hodně práce, aktuálně Vividbooks totiž nabízí obsah zdarma a první komerční „učebnici“ teprve dokončuje. Navzdory tomu si již aplikaci stáhlo na 1 200 lidí, kvůli špatnému systému však tým startupu nedokázal sbírat zpětnou vazbu a pracuje tak i na zjednodušení této oblasti.
Mezičasem vzhledem na aktuální světovou pandemii koronaviru Vividbooks nabízí všechny své dokončení studijní materiály ke vyzkoušení zdarma. Chce tím pomoct dětem sedícím kvůli zavřeným školám doma, ale také jejich rodičům i učitelům.
Do budoucna se v komerčním prodeji plánuje zaměřit na dva druhy distribuce. Jednak na B2B pomocí partnerů třetích stran, kdy budou školy platit poplatek za licenci na pět let užívání, a jednak jako aplikaci pro rodiče, kteří chtějí dětem pomáhat v učení se, v zatím neurčené ceně na úrovni audioknih.
„Ideálně chceme dosáhnout, aby byly Vividbooks vzděláváním pro všechny. Aby nebyly jen pro elitu, která má nejnovější tablety a nejvíc peněz. Proto pracujeme i na rozšíření pro Android a webové prohlížeče, protože mnoho škol si produkty Applu nemůže dovolit, ale chtěli by nové technologie ve výuce využívat,“ přibližuje Škop s tím, že obecnější otázce využívání tabletů nebo technologií ve školách se společnost nevyhne.
„Nejsem učitel, takže nevím, jestli je lepší technologie ve výuce mít, nebo ne. Ale zavírat oči před tím, že existují chytré telefony, asi není úplně šťastné. Děti je třeba naučit, jak s nimi smysluplně pracovat, aby nebyli jen pasivními konzumenty obsahu. To je to nejhorší, co technologie dělají,“ dodává Škop.