Český startupový nákup. Miliardový Productboard kupuje firmu s investicí od Rozhoně či Matějky
„Mám velkou radost, když úspěšné české startupy jsou kupovány ještě úspěšnějšími českými startupy,“ říká Jakub Nešetřil.
Zatím není úplně běžné, aby český startup kupoval jiný český startup. Na nákupy však poprvé vyrazil Productboard a do košíku vložil projekt, který by měl jednak ideálně zapadnout do jeho služeb a posílit jeho růst, jednak v sobě nese hned několik zajímavých investičních příběhů. Akvizičním cílem historicky druhého českého jednorožce, tedy startupu s hodnotou přesahující miliardu dolarů, se stala společnost SatisMeter, do níž vložili své peníze Martin Rozhoň, Josef Matějka nebo akcelerátor StartupYard. A všichni se z toho teď těší.
Productboard je aktuálně nejhodnotnější český startup. Investoři ho v posledním kole financování z počátku roku ocenili na 1,7 miliardy dolarů. Jeho zakladatelé Hubert Palán s Danielem Hejlem s dnes již téměř pětisethlavým týmem budují nástroje, které pomáhají firmám po celém světě lépe porozumět trhu a stavět díky tomu lepší produkty pro své zákazníky. SatisMeter zase vyvíjí nástroj, který sleduje spokojenost uživatelů a pomáhá identifikovat prostor ke zlepšování produktů. A tak je propojení obou firem logické.
„Dopřávat uživatelům výjimečnou digitální zkušenost je klíčový prvek v dodávání produktů s co možná nejvyšší přidanou hodnotou. Očekávání klientů rostou neuvěřitelným tempem a konkurence je enormní. Vnímáme proto, že dnes víc než kdy jindy je nezbytné, aby produktové týmy dokázaly zpětnou vazbu od zákazníků zapracovávat v každém kroku životního cyklu produktu,“ říká k vůbec první akvizici Productboardu jeho výkonný ředitel Hubert Palán. Získání SatisMeteru podle něj ještě více podpoří inovační strategii firmy.
Známá jména na jednom místě
Startup SatisMeter se začal rodit v roce 2015, tedy rok po vzniku Productboardu. Tehdy ještě primárně v hlavách bratrů Sedláčkových, kteří ze svých předchozích štací v programátorské a obchodní branži zjistili, že na trhu není nástroj, který by jednoduše měřil spokojenost zákazníků a dal se snadno napojit do různých firemních systémů. A tak se dali do vývoje SatisMeteru, který o rok později podpořil tuzemský akcelerátor StartupYard.
Další miliony pak do firmy vložili také Martin Rozhoň, zakladatel Vivantisu, a Josef Matějka, zakladatel CZC, přičemž minoritním podílníkem byl i Jakub Nešetřil, který úspěšně prodal startup Apiary a je duchovním otcem iniciativy Česko.Digital. Teď jejich společná cesta končí, Productboard totiž kupuje v SatisMeteru stoprocentní podíl.
Za jakou částku Productboard firmu, jejíž roční tržby se podle odhadu CzechCrunche pohybují v desítkách milionů korun, koupil, nechce ani jedna ze stran prozradit. Pohybovat by se však mohla řádově v nižších jednotkách milionů eur. Jakub a Ondřej Sedláčkovi spolu s celým týmem nicméně ve firmě zůstávají a postupně se začlení do Productboardu.
Nadpoloviční většinu ve výši 53 procent ve firmě dosud držel Jakub Sedláček, jeho bratr Ondřej měl lehce přes 20 procent. Přes devět procent patřilo shodně vehiklům Spirit Element Martina Rozhoně a Nextech Ventures Josefa Matějky. Přes osm procent si uloupl StartupYard a čtvrtinu procenta držel Jakub Nešetřil.
„Satismeter jsme akcelerovali v roce 2016, kdy na něm pracovali jen bratři Sedláčkovi, a od té doby jsme jim pomáhali. Jde o skvělou službu s celosvětově uznávanými zákazníky, takže jsem na ně hrdý a mám radost, protože je to náš jedenáctý exit ve StartupYardu,“ říká pro CzechCrunch šéf StartupYardu Cedric Maloux.