Český vývojář představuje své kosmické dobrodružství Afterglitch. Úchvatný vizuál si bere inspiraci z klasického sci-fi

Michal MančařMichal Mančař

afterglitch_1Insider

Foto: Hangonit

Afterglitch je experimentálním sci-fi zážitkem spíš než klasickou videohrou

0Zobrazit komentáře

Do působivého seznamu českých videoher se již brzy zařadí další přinejmenším na pohled výjimečné dílo. Chystaný kosmický experiment s názvem Afterglitch slibuje silný zážitek při hledání mimozemské civilizace, jenže cesta za vesmírným poznáním bude ve hře od studia Hangonit důležitější než samotný cíl.

Studio Hangonit, jež za připravovanou hrou stojí, tvoří ve skutečnosti jediný člověk. Afterglitch bude další hrou Vladimíra Kudělky, českého výtvarníka a vývojáře, který se už do videoherních vod ponořil v roce 2015 s titulem Rememoried. Ten tehdy zabodoval svým unikátním a uměleckým pojetím a ve stejném roce proměnil nominaci na cenu Česká hra roku v kategorii Umělecký přínos české herní tvorbě.

Kudělka nyní pracuje na experimentálním dobrodružství, které má hráčům nabídnout neméně dechberoucí audiovizuální zážitek. Surrealisticky snový svět světel a stínů ale tentokrát vystřídají kosmické kulisy. Hráči se v Afterglitchi vtělí do role astronauta na průzkumnické pouti napříč dimenzemi, která bude inspirovaná klasickými sci-fi ilustracemi z druhé poloviny minulého století i moderním uměním.

Hangonit, respektive Kudělka, na Afterglitchi pracuje již šest let. Než však našel finální identitu hry, která se vydání dočká už v prosinci, prošel si několika restarty. „Jednotlivé verze hry byly docela dost odlišné. Ta první byla dokonce jen černobílá. K poslednímu restartu například došlo s přicházející hrou Death Stranding od Hidea Kodžimy, která mě naprosto fascinovala. Tehdy jsem si naplno uvědomil, že mi po technické stránce prostě ujíždí vlak,“ říká Kudělka pro CzechCrunch.

afterglitch_5

Foto: Hangonit

Výtvarník a vývojář Vladimír Kudělka tvoří hru Afterglitch

Připomíná tak hru od autora slavné série Metal Gear z předloňského roku, která se navzdory ne zcela obvyklé hratelnosti – na poměry mainstreamového titulu – dočkala i komerčního úspěchu v podobě pěti milionů prodaných kusů a ziskovosti. S obřím projektem od světového studia nelze obě díla srovnávat, nicméně na to, že nevídaný a experimentální přístup dokážou hráči ocenit, sází i Afterglitch.

„Hra je experimentem v tom smyslu, že se snažím dělat téměř vše jinak, než na co je současný hráč zvyklý. Pokud mám být konkrétní, bude se to týkat hlavně prostoru a celkové orientace v něm. Poslední roky je moje vnímání světa tak trochu ovlivněno tématem čtvrtého rozměru,“ říká tvůrce hry. Dokazují to i dosud zveřejněné snímky, na nichž jsou kouzla s prostorem i vizuál vybočující z videoherního standardu okamžitě znát.

Podobně neobvyklý dojem slibovala a po vydání stoprocentně splnila i Kudělkova předchozí hra Rememoried. Spolu s chválou svého audiovizuálního zpracování však před šesti lety sklízela také méně nadšené ohlasy. Snad až příliš totiž sázela na jedinečnou a snovou atmosféru, kterou však doprovázela poněkud pokulhávající hratelnost. Přesto se jí na PC i na konzole prodalo přes 50 tisíc kusů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

U Rememoried mi šlo opravdu převážně o audiovizuální zážitek, při jehož tvorbě jsem gradoval i některé elementy spojené s hratelností. A to až do takové míry, že mohly být pro někoho vskutku frustrující,“ přiznává Kudělka. Afterglitch jsem tedy dokonce začal dělat s úmyslem obyčejnější hry s klasičtější hratelností. A možná by to bylo i komerčně racionálnější,“ vysvětluje výtvarník. Přijde tedy krutý kompromis a ústup od uměleckých ideálů? Kdepak.

No, po měsíci mě takový přístup naprosto přestal bavit,“ dodává vzápětí. „Musel jsem si ujasnit cestu, po které chci vlastně jít. Stále mě tedy láká primárně estetická stránka spojená s hledáním nových mechanik, ale tentokrát snad již s větší pokorou k hernímu médiu,“ naznačuje Kudělka snad přece jen přístupnější, ale o unikátní a experimentální pojetí nikterak neochuzený směr, kterým se s Afterglitchem vydal.

Dokonale to dokazují i doprovodné texty Afterglitche, které poodhalují snad až filozofické jádro hry. „Jsi nikým? Jsi ničím? Jsi bytostí ztracenou v metafyzickém nekonečnu?“ nebo „A osmého dne se čas a prostor zhroutily…“ jsou náznakem toho, že Afterglitch by se mohl inspirovat nejen vizuální stránkou klasického sci-fi, ale i myšlenkami nejnáročnějších literárních děl tohoto žánru. Laciný kompromis a pád do mainstreamu tedy hráče rozhodně nečeká.

O tom vypovídají i další zdroje ovlivňující autora. „Celý proces tvorby u mě odstartovaly obálky sci-fi knížek. Konkrétně ilustrace Zdeňka Buriana k povídce ‚Přátelé z Hadonoše‘, na níž podivná bytost zve přihlížející osoby, aby prošly zvláštní hmotou či stěnou. Od té doby na ten výjev neustále myslím. Následné rešerše mě pak dovedly k obrazu Salvadora Dalího ‚Corpus Hypercubus‘, na němž můžeme pozorovat ukřižování Krista na rozložené hyperkrychli,“ říká Kudělka.

Pokud si v hlavě spojíte tyto dva výjevy, nelze nefilozofovat. Zvláště pokud k tomu třeba obdivujete i aktuální tvorbu režiséra Terrence Malicka stejně jako já,“ uzavírá výtvarník s odkazem na vizionářského filmaře, jenž ve své tvorbě prozkoumává myšlenky smyslu života nebo vzniku a zániku samotného kosmu.

O tom, jak se to Vladimíru Kudělkovi tato nesmírně (či snad vesmírně?) náročná témata povedlo přetvořit ve videoherní zážitek, se budou zájemci moci přesvědčit už 6. prosince. Právě v ten den se Afterglitch vynoří z hyperprostoru a objeví se na Steamu. V příštím roce se pak představí i na konzolích.

Čeští tvůrci karetních Scratch Wars uvádí novou hru. Přenese vás do virtuálních soubojů a nabídne i NFT

Filip HouskaFilip Houska

scratch-lords

Foto: Notre Game

Scratch Lords, nová hra od českých tvůrců oblíbených Scratch Wars

0Zobrazit komentáře

Možná už jste slyšeli o mobilní karetní hře Hearthstone, ze které se stal regulérní esport a láká miliony hráčů po celém světě. Hracím systémům založeným na vykládání obrázkových karet věří i české studio Notre Game, což už před pár lety potvrdilo s oblíbenou stolní hrou Scratch Wars. Teď se však soustředí především na digitální svět a představuje karetní hříčku, kvůli které se s hráči už nemusíte scházet v jedné místnosti.

Nový český titul, jehož vývoj probíhal pod dohledem šéfa Notre Game Jiřího Mikoláše, se jmenuje Scratch Lords. A zatímco jeho starší sourozenec v podobě Scratch Wars díky svému hernímu mechanismu vyloženě vybízí k osobnímu střetávání hráčů a vykládání karet s hrdiny na stůl, Scratch Lords lákají na čistě virtuální pojetí. Jednoduše budete bojovat přes svá mobilní zařízení.

Vaším úkolem ve Scratch Lords je sestavit optimální balíček karet tak, aby byl váš herní hrdina co nejsilnější a dokázal porazit soupeře – ať už opravdového v rámci živých online soubojů, nebo systémového. Před každým bojem zároveň musíte přemýšlet, jak svého hrdinu vybavit, aby měl správné zbraně ve správný čas, přičemž nutností je i strategicky přemýšlet.

S tím, jak budete hrou postupovat, se vám budou otevírat nové funkce a odměny pro vylepšování hrdinů, respektive efektivity jejich zbraní. Součástí hry jsou také kompetitivní ligy i možnost hrát spolu s kamarády. Ve výsledku si pak budujete unikátní kolekci herních karet, která z vás může udělat velkou obavu pro ostatní soupeře. A to není vše – Notre Games totiž nad Scratch Lords smýšlí i v kryptoměnových kolejích

scratch-lords_1

Foto: Notre Game

Souboje hrdinů uvidíte ve Scratch Lords z pohledu první osoby

„S tím, jak přišel covid, se nám u Scratch Wars výrazně propadly příjmy a nebyl možný ani další rozvoj. Hra stála v zásadě na potkávání se s lidmi a společných zážitcích, což koronavirová opatření neumožňovala. Jedinou šancí, jak dále tuto oblíbenou hru rozvíjet, bylo ji převést do plně digitální podoby,“ popisuje pro CzechCrunch začátky nového titulu Jiří Mikoláš.

„K překlopení do digitálního prostředí jsme se rozhodli, i když jsme na tuto změnu měli extrémně málo času. Přišli jsme tak s novou hrou pod názvem Scratch Lords, v rámci níž jsme museli udělat několik velkých změn, aby oslovila i dospělé hráče a nabídla herní zážitek, na který jsou hráči mobilních her zvyklí,“ doplňuje spolutvůrce Scratch Lords.

Jen na čistě herní zážitky se ovšem vývojáři z Notre Game zaměřovat nechtěli. Aby nalákali co nejvíce lidí, zkusili vsadit na NFT, relativně nový trend ze světa kryptoměn, který charakterizuje především obchodování s ryze virtuálními předměty, jejichž majitelé jsou zapsáni v digitální účetní knize blockchain a mohou prokazovat své certifikované vlastnictví.

Vydělávat na vylepšování

Jiří Mikoláš popisuje, že aspekt NFT bude ve Scratch Lords fungovat dvěma způsoby. Ten klasičtější spočívá v tom, že si hráč nakoupí karty hrdinů a zbraní na vybraném tržišti s NFTs. Pak se rozhodne, zda je bude chtít ve hře používat a vylepšovat je, nebo je koupí čistě z investičního důvodu a ve správný čas je prodá dál. Obě možnosti se navíc vzájemně nevylučují.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Tyto karty na vybrané tržiště umístíme my coby unikátní kolekci. Navíc jich bude jen malé množství,“ doplňuje Mikoláš. O něco zajímavější je pak druhý způsob, jak s NFTs ve Scratch Lords pracovat. Hráči si totiž budou moci svá vlastní „eneftéčka“ udělat sami, a to z karet, které si koupí přímo ve hře za herní peníze, respektive zlaťáky. Ty si navíc mohou vydělat samotným hraním.

S unikátní kartou opatřenou tímto „nezaměnitelným tokenem“ (z anglického spojení non-fungible token, NFT) pak budou mít možnost obchodovat sami a třeba si určovat, zda chtějí mít i podíly z dalších prodejů dané karty. „Karty se dají hraním rozvíjet a vylepšovat, což jsme schopni v rámci NFT zohlednit,“ dodává Mikoláš.

scratch-lords_2

Foto: Notre Game

Jeden z hrdinů Scratch Lords

Do budoucna chce Notre Game nabídnout i další možnosti jako například vydání vlastního tokenu, možnost vydělávat si tokeny hraním, vydání papírových karet s tokenem, které bude možno koupit v kamenných obchodech, a další. Mikoláš rozhodně nezastírá velké vize, které se svou novinkou mají. Celé to má ale jeden háček. Ačkoliv je hra již k dispozici na operační systémy iOS a Android, jedná se teprve o beta verzi, u které ještě několik věcí chybí.

Vedle optimalizace výkonu, vylepšení textů a zvýšení přehlednosti v uživatelském rozhraní tak tvůrci potřebují ještě implementovat funkce, aby se aspekt NFT naplno projevil. Na dokončení napojení na NFT potřebujeme sehnat peníze. Zatím dokončujeme napojení na obchodní webovou platformu Scratch Lords Bazaar, která dovolí hráčům obchodovat v reálné měně,“ zakončuje Mikuláš.