COOP začal rozvážet potraviny s Českou poštou. Chce obsloužit regiony, kam jiné služby nejezdí

Díky našim obchodům zvládneme obsluhovat venkovské oblasti jednodušeji než rozvážkové služby, které vozí zboží z centrálních skladů, říká COOP.

Peter BrejčákPeter Brejčák

coop-ceskaposta-4

Foto: CzechCrunch

COOP společně s Českou poštou spouští rozvoz potravin

1Zobrazit komentáře

Na českém trhu vzniklo netradiční spojení. Skupina prodejen COOP začala s Českou poštou testovat rozvoz potravin k zákazníkům. Ve zkušebním provozu ho bude nabízet v pětadvaceti obcích mikroregionu Hlinecko ve východních Čechách. Za dovoz potravin zákazníci zaplatí 77 korun.

Podle Lukáše Němčíka, místopředsedy COOP pro služby, dává spolupráce s Českou poštou smysl. Zajistila by dovoz potravin i v regionech, které dosud žádná rozvážková firma neobsluhuje. To je i případ mikroregionu Hlinecko, kde projekt začíná. „Máme základnu obchodů na venkově, a právě sem směřujeme náš společný projekt. Díky našim obchodům totiž zvládneme obsluhovat venkovské oblasti jednodušeji než rozvážkové služby, které vozí zboží z centrálních skladů, a podporujeme tak i lokální zaměstnanost,“ vysvětluje Němčík.

Pošta a obchod jsou podle generálního ředitele České pošty Miroslava Štěpána na venkově typicky umístěny v bezprostřední blízkosti, což je případ i pilotního regionu. „Velmi jednoduchá logistika a naše přítomnost po celém území republiky je důvodem, proč nám spolupráce dává smysl,“ popisuje.

Z obchodního pohledu bude služba založena na platformě e-coop.cz, tedy e-shopu Skupiny COOP. Dosud byla využívána hlavně k objednávání zboží, které si zákazníci následně mohou vyzvednout ve zhruba 400 kamenných prodejnách COOP. V praxi si zákazníci budou moci objednat zboží do půlnoci, platba bude možná kartou, a to i při osobní objednávce u doručovatele. Zákazníci budou při objednávce informováni o čase doručení a zaměstnanec pošty s nimi bude v kontaktu pomocí mobilního telefonu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro účely pilotního provozu vybaví Česká pošta své vozy chladicími boxy pro bezpečné uchování potravin. Kromě srovnatelné ceny za rozvoz a pokrytí i méně obydlených oblastí chce COOP zaujmout zákazníky i cenami a nabídkou regionálních produktů.

Česká pošta se nabídkou nových služeb snaží nahradit pokles příjmů z klasického doručování listovních zásilek. Před měsícem například spustila pilotní provoz výdeje balíků soukromé kurýrní firmy DPD na svých pobočkách. Pošta loni vykázala ztrátu 756 milionů korun. Letos čeká hospodaření kolem nuly, podmínkou ale je prodej některých zbytných nemovitostí. Příští rok by se měla od pošty oddělit komerční Balíkovna pro rozvoz balíků a logistické služby.

Na rozvoz potravin se v tuzemsku zaměřují specializované služby Košík nebo Rohlík. Podle marketingové ředitelky Košíku Kláry Tanzerové nová služba České pošty nepředstavuje přímou konkurenci, protože Košík se soustředí na velké nákupy a čerstvé potraviny. Potraviny rozváží i některé kurýrní firmy, například Dodo, které spolupracuje s řetězci Billa, Tesco nebo Albert.

S přispěním ČTK

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Z Ovečkárny vybudovali od nuly stamilionový byznys. V novém projektu prodávají dlouhověkost

Věk dožití u Čechů roste, délka života ve zdraví ne. Lucie a Martin Bernátkovi to chtějí změnit v projektu OlaOla. Netají se miliardovými ambicemi.

Peter BrejčákPeter Brejčák

olaola_team_1-2

Foto: OlaOla

Tým projektu OlaOla

0Zobrazit komentáře

Špatné zažívání, nespavost, oslabená imunita a nedostatek energie. Čtyři problémy, které prý ze zdravotního hlediska Čechy trápí nejvíc. A ve spojení se stárnutím populace potenciálně zajímavý byznys. Necelé dva roky poté, co manželé Lucie a Martin Bernátkovi odešli z e-shopu Ovečkárna.cz, chtějí ze Zlína postavit další mezinárodní projekt, tentokrát se zaměřením na dlouhověkost. Představili novou značku a na rozdíl od rostoucí konkurence se nechtějí zaměřit „jen“ na aktivně žijící lidi či sportovce, ale hlavně na úplně běžné lidi.

Produkty z ovčí vlny začal Martin Bernátek prodávat v roce 2009, o dva roky později s dnes již manželkou Lucií rozběhli vlastní e-shop. Se značkou Ovečkárna.cz postupně ze Zlína dobývali český trh a své tažení rozšířili i do dalších zemí pod heslem „zabalit Evropu do ovčí vlny“. V roce 2021 na pomoc přizvali také investory, začátkem loňského roku pak Bernátek – jenž firmu sice budoval se svou ženou a považoval ji za rodinnou, oficiálně ji ale vlastnil sám – svůj zbývající podíl prodal a z vydělaných peněz rozběhl i startupový fond.

V posledních měsících se Bernátkovi pustili do dalšího projektu a vracejí se k byznysu, kterému rozumí nejlíp – tedy e-commerce. Tentokrát ale místo „huňatých“ produktů přivádí na trh novou značku, díky níž chtějí lidi učit významu prevence ve zdraví a zároveň i to, že cesta k dlouhověkosti není tak složitá. „V OlaOla jsme zhmotnili myšlenku, že život ve zdraví a z něj vyplývající dlouhověkost by měly být dosažitelné pro každého z nás,“ přibližuje Bernátek.

Jedním dechem se zároveň vymezuje vůči tomu, že OlaOla bude jen klasickým e-shopem. „Stavíme dlouhodobý projekt a na něj navázanou komunitu, která má podporovat Čechy v prvních krocích a následné cestě dlouhověkým – tedy kvalitním a naplněným – životem. Dáváme jasnou zprávu, že důležité je začít a že v tom nikdo není sám,“ zmiňuje Bernátek.

ola_martin_bernatek_lucie_bernatkova

Foto: OlaOla

Martin a Lucie Bernátkovi, zakladatelé projektu OlaOla

Třiatřicetiletý podnikatel se opírá o trend stárnutí populace, kdy má do roku 2050 v Česku žít více než půl milionu Čechů starších 85 let. Kvůli tomu věří, že bude růst význam prevence i projektů jako OlaOla. „Zvyšovat ne věk dožití, ale hlavně délku života ve zdraví. To by mělo být hlavním cílem zdravotnického systému Česka, který musí řešit příčiny nemocí, a ne důsledky,“ popisuje.

Pomáhá si i dalšími statistikami. Přestože průměrná délka života je v Česku historicky nejvyšší – 76,89 let v případě mužů a 82,78 let v případě žen, takzvaná délka života ve zdraví v Česku naopak výrazně klesá. Podle údajů Eurostatu se v roce 2022 snížil počet let odžitých ve zdraví po 65 roce života na 7,1 let u mužů a 7,7 let u žen. Česko se tak v tomto indikátoru řádí mezi sedm nejhorších zemí EU.

„Vím, že zdravotnický systém nezměním. Ale zároveň jsem přesvědčený, že alespoň něco můžu vzít do vlastních rukou, a cítím určitou povinnost přispět k dlouhověkosti Česka,“ vysvětluje Bernátek, kterého k novému byznysu dovedla i osobní zkušenost. S manželkou totiž v posledních letech zlepšili svůj životní styl, a i díky tomu viděli, jak tento trh funguje a jak je těžké vyznat se na něm či pochopit, co je pro člověka opravdu dobré.

Obyčejný člověk se v doplňcích stravy a na trhu s dlouhověkostí nemůže vyznat. Vidíme velký prostor pro změnu.

„OlaOla je vlastně reakce na to, že obyčejný člověk se dnes v doplňcích stravy a obecně na trhu s dlouhověkostí nemůže vyznat a my vidíme velký prostor pro změnu,“ přibližuje. A i když mu ambice rozhodně nechybí, novou podnikatelskou cestu s manželkou rozbíhají po drobných krůčcích. „Začneme přírodním přípravkem na lepší spaní na nočním stolku a přes sebediagnostiku se dostaneme až k nevynechávání preventivních lékařských prohlídek a pravidelnému cvičení,“ přibližuje.

Trh doplňků stravy a přípravků proti stárnutí podle interního průzkumu OlaOla roste celosvětově každoročně o deset procent a průměrný Čech na něm utratí kolem 6500 korun. Na rozdíl od vzrůstající konkurence, která se obyčejně soustředí zejména na aktivně žijící lidi a sportovce, se chce nový projekt zaměřit na běžné rodiny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Naším zákazníkem není nutně člověk s chytrými hodinkami, který má dietu na míru. Chtěli jsme vytvořit bezpečné místo pro běžného Čecha,“ popisuje Bernátek, podle kterého takový zákazník přes práci a péči o rodinu někdy zapomíná pečovat o sebe, někdy jej dožene stres či špatná strava a často mu chybí energie nebo kvalitní spánek. „Zároveň však má vůli věci změnit a začít se o sebe starat a zlepšit svou kvalitu života,“ doplňuje.

V začátcích si OlaOla nechává doplňky stravy vyrábět na míru u českých výrobců, receptury přitom prý staví na tradičních přírodních látkách. Více než tři sta startovních produktů má pokrýt hlavní čtyři problémy, které Čechy trápí nejvíc – špatné zažívání, nespavost, oslabená imunita a nedostatek energie. Portfolio produktů na e-shopu je ale značně širší včetně kategorií jako zdravé potraviny (i od značek jako BigBoy, Cans, Waterdrop či LokLok), elektro, knihy a podobně.

Kromě suplementů má pro OlaOla tvořit zásadní pilíř také sebediagnostika, kterou chce představit již příští rok. Standardem se mají stát základní laboratorní diagnostiky, jež bude možné objednat z domova a které uživatelům pomohou identifikovat oblasti hodné pozornosti. Co je nyní běžné v kruhu především aktivně žijících jedinců, by se podle Bernátka mělo stát samozřejmostí v podstatě pro každého do několika málo let.

Trh s doplňky stravy je tak velký a stále ještě nenasycený, že je pouze na nás, jak budeme šikovní.

Produktové portfolio tak podle Bernátka reaguje na přirozené nedostatky v životním stylu, které se snaží kompenzovat. „Jdeme stavět miliardový byznys, který se ze Zlína dostane do celé Evropy. Trh s doplňky stravy je tak velký a stále ještě nenasycený, že je pouze na nás, jak budeme šikovní. Rozhodně se nehodláme držet při zemi, OlaOla stavíme jako budoucí klíčovou značku nejen české e-commerce,“ říká.

V samotném byznysu si přitom ponechává kontrolu jen nad obchodem, produktem a marketingem, ostatní kategorie outsourcuje, a to včetně stavby a provozu e-shopu či logistiku. „Od začátku buduji projekt s obrovskou škálou. Chci zároveň, aby byl flexibilní, neměl zbytečné investiční a mandatorní výdaje. Ty mají růst jen s jeho úspěšností. Troufám si říct, že jsme nyní výrazně dál, než svého času byla například Ovečkárna,“ zmiňuje Bernátek.

OlaOla má kromě zmiňovaných plánů i jeden další – zlepšovat povědomí o tom, co suplementy jsou a k čemu slouží. Tomu přizpůsobil web či srozumitelnost etiket, takže produkty mají jasné označení. „Aby zákazník našel nejjednodušší výběr produktů právě pro sebe a nemusel se přehrabovat ve dvaceti horčících. Upřímně – když se podíváme na základní vitamíny a minerály, jsou to vždy stejné molekuly. Takže to, co je odlišuje, je právě jejich prezentace a mise za ní,“ říká Bernátek.

Při otázce, zda jakožto investor nemohl raději vstoupit do již existujícího projektu, Bernátek přiznává, že dlouho nějaké hledal v Česku i v Evropě. „Nakonec jsem zjistil, že bude nejjednodušší, když si ho založím sám. Nic proti lokální scéně. Ale do jisté míry mám dojem, že pořád neumíme jít na samotnou hranu efektivity, a to je něco, bez čeho byznys dělat neumím,“ uzavírá.

Dlouhověkost a zdravý životní styl jsou témata, které společností hýbou čím dál víc. Kde ale končí věda a začíná šarlatánství? Připravte se na Longevity Revolution Festival od CzechCrunche, kde na vlastní kůži vyzkoušíte, jak rozsáhlé téma dlouhověkost vlastně je. Ve čtvrtek 30. ledna vás čeká stage nabitá reálnými zkušenostmi a trendy v oblastech longevity, workshopy, kde se budete moci zapojit do pohybových aktivit nebo se třeba ponořit do ledové vody. Chybět nebudou ani kulaté stoly, u nichž můžete diskutovat s odborníky. To vše doplní několik testů a diagnostik, které vám spolu s ochutnávkami jídla, pití či doplňků stravy pomohou na cestě ke kvalitnímu a dlouhému životu.