Dánský startup vyrazil do boje proti plastům a vytvořil znovupoužitelnou vatovou tyčinku

Michal PtáčekMichal Ptáček

lastswab-1
0Zobrazit komentáře

Ekologie, udržitelnost a boj proti plastům jsou témata, která stále více rezonují naší společností. Planeta Země je jen jedna a za její záchranu a postupnou obnovu se proto zasazuje stále více firem i jednotlivců, kteří se snaží používání a produkci neekologických materiálů snižovat, případně rovnou vyrábět vhodnější alternativy.

Plasty však nejsou jen PET lahve plovoucí v oceánech, ale i drobnější věci denní spotřeby. Například jednorázové vatové tyčinky do uší, skládající se standardně z plastového těla a vaty na obou koncích.

Průměrný Američan dle dostupných statistik ročně použije a následně vyhodí 415 takových vatových tyčinek. A ještě hůře vypadá celková statistika z celého světa, dle které se denně vyprodukuje 1,5 miliardy vatových tyčinek. Ty jsou podle britské neziskové organizace Marine Conservation Society, zabývající se mořským ekosystémem, jedním z nejčastějších odpadků nacházejících se na plážích. Na 30 metrů pláže údajně připadá 9 pohozených a použitých vatových tyčinek.

Právě tuto masivní jednorázovou spotřebu chce zmírnit dánský startup LastSwab, který vytvořil omyvatelnou variantu vatové tyčinky.

Její tělo se skládá z lékařského silikonu, oba konce jsou poté vybaveny speciální omyvatelnou gumou, které zajistí, že po použití lze čistítko bezproblémově umýt a kdykoliv znovu bezpečně použít.

Pro multifunkční použití jsou součástí balení dva druhy tyčinky. Jedna například pro tradiční čistění uší, druhá pro odstranění make-upu. Obě varianty jsou vybaveny dodatečným pouzdrem, do kterého je možné tyčinku umístit, a k dispozici jsou také v několika barevných variantách.

swab-1

LastSwab nabízí dvě varianty tyčinky. Jednu pro klasické čištění, druhou pro odstranění make-upu

Tvůrci totiž sami přiznávají, že cílí především na mladší, v tomto ohledu uvědomělejší generaci, která sice bojuje proti nadbytečné spotřebě, ale zároveň požaduje, aby výrobek zároveň sloužil jako určitý módní doplněk.

Základní balení, jehož součástí jsou dvě vatové tyčinky, dánský startup nabízí za 19 eur, v přepočtu 480 korun. A reálný zájem je mezi lidmi opravdu velký. Ostatně v nedávno skončené kampani na crowdfundingovém portálu Indiegogo se na produkci LastSwab podařilo od lidí z celého světa vybrat 861 tisíc eur, respektive téměř 22 milionů korun.

lastswab-mm

LastSwab je k dispozici v několika barevných variantách

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Největší český e-shop nově nabízí vlastní ekologickou drogerii. Po AlzaPower přichází AlzaEco

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

alza-vydej-showroom-holesovice2

Foto: Alza

Hlavní showroom Alzy v Holešovicích

0Zobrazit komentáře

Alza už dávno není jen o technologických produktech. Největší český internetový obchod postupně proniká prakticky do všech segmentů a zákazníkovi dokáže nabídnout vše od počítačů přes sportovní vybavení až po sekačky. Významně pak roste také v drogerii, na což reaguje další privátní značkou.

Značka AlzaEco představuje novou řadu ekologických prostředků na praní, které začíná Alza od 1. července prodávat. Reaguje tak na zvyšující se poptávku právě po ekologické drogerii, jejíž nabídka se na Alze neustále rozrůstá a zvětšují se i tržby, které za poslední dva roky vyrostly 4,5krát.

„Nový privátní brand vychází z naší dlouhodobé snahy chránit životní prostředí a podporovat ekologii v každodenním životě. Po uvedení vlastní řady elektroniky AlzaPower s plně recyklovatelným obalem jsme se v další fázi zaměřili na segment drogerie, která patří k nejpoužívanějším produktům v domácnosti,“ říká Aleš Zavoral, předseda představenstva Alza.cz.

alzaeco-produkty

Produkty AlzaEco

Právě AlzaPower loni představoval první krok Alzy do oblasti privátních značek, kdy chtěl tuzemský e-shop nabídnout svým zákazníkům kvalitní příslušenství, jako jsou powerbanky, kabely či reproduktory, ale s významným důrazem právě na životní prostředí. Kvalitu pak má potvrzovat to, že Alza k produktům AlzaPower nabízí delší, někdy dokonce doživotní záruku.

V nabídce AlzaPower je dnes přes 160 položek, přibývají další a již loni Alza naznačovala, že chystá jejich rozšíření. Nakonec to ale zatím není hobby, ale zmíněná ekodrogerie. „Cílem bylo vytvořit kvalitní ekologický produkt s vysokým podílem přírodních látek, jenž bude svým složením maximálně šetrný k naší planetě. Reagujeme tím také na zvýšenou poptávku po tomto typu zboží,“ doplňuje Zavoral.

mov-lausanne

Přečtěte si takéOlympiády se budou řídit z nejekologičtější budovy světa. V Lausanne vyrostl nový designový Olympijský důmOlympiády se budou řídit z nejekologičtější budovy světa. V Lausanne vyrostl nový designový Olympijský dům

První pilotní nabídka AlzaEco, která je v prodeji v Česku a na Slovensku od 1. července, obsahuje tři druhy pracích gelů a prášků o objemu 3 nebo litrů/kilogramů a také čtyři druhy eko aviváže s různými vůněmi. Alza si i s ohledem na životní prostředí zakládá na tom, že produkty AlzaEco nejsou testovány na zvířatech a obsahuji až 96% podíl přírodních látek bez fosfátů a barviv.

Podobně jako u AlzaPower, ani u alzácké ekodrogerie nechybí recyklovatelné papírové obaly, u kterých je jen minimálně nutný podíl plastu. Zároveň byly obaly navrženy tak, aby byly bezpečné pro zasílání.

alzaeco-tym-min

Foto: Alza

Tým AlzaEco

Na vývoji druhé privátní značky pracovala Alza několik měsíců, složení jednotlivých prášků, gelů a aviváží usilovně testovali i sami zaměstnanci Alzy, aby, slovy manažerky projektu Ivany Škorvánkové, nabídli „nejen šetrný, ale zároveň i účinný produkt bez kompromisů“.

Dnes má už kategorie ekodrogerie na Alze přes 350 produktů od různých značek a bude tak zajímavé sledovat, jaké další vlastní produkty má český e-shop, který loni utržil 25 miliard korun, v rukávu. Pokud se AlzaEco uchytí, jistě se dočkáme jejího rozšíření.