Data jedou. Český startup Dataddo rychle roste a ještě více ho nakopnou další miliony od fondu Ondřeje Tomka

Peter BrejčákPeter Brejčák

dataddo-founders-regular-min

Foto: Dataddo

Spoluzakladatelé Dataddo: Zdeněk Pecha, Petr Nemeth a Joel Thom

0Zobrazit komentáře

Kdo pracuje s daty, jede. Ještě před několika týdny mluvili zakladatelé tuzemského datového startupu Dataddo o svém rychlém růstu a plánech otevřít zkraje příštího roku velké investiční kolo přímo ve Spojených státech, kde se nachází pobočka i většina klientů firmy. V mezičase však došlo k malé změně a další finanční injekci získali už teď. I díky ní se má rychle rostoucí firma rozjet ještě víc.

Do Dataddo investoval jeden milion dolarů, v aktuálním přepočtu přibližně 22 milionů korun, fond Impulse Ventures, za kterým stojí miliardář Ondřej Tomek. Ten už do startupu investoval začátkem loňského roku, kdy jej podpořil částkou dva miliony dolarů, přibližně 45 milionů korun. Valuace firmy nyní dosáhla 22,5 milionu dolarů, tedy bezmála půl miliardy korun.

„Poprvé jsme do Dataddo investovali zhruba dva roky nazpět. Společnost rapidně roste a kromě silného rozvoje v oblasti výzkumu a vývoje nebo rozvoje služby po technické stránce rozvíjí také stejně silnou dynamikou své marketingové aktivity se zacílením na několik velkých zahraničních trhů,“ popisuje pro CzechCrunch Ondřej Tomek.

„Marketingové kampaně zatím ukázaly velmi dobré výsledky, a proto jsme se rozhodli zvýšit intenzitu marketingu a ještě vylepšit stávající strategie. Na to se hodí dát společnosti peníze, aby mohla své cílení marketingu testovat na větším objemu prostředků a neztrácet čas zbytečně čekáním, než si na to sami vydělají,“ doplňuje investor.

petr-nemeth-dataddo-min

Foto: Dataddo

Spoluzakladatel a ředitel Dataddo, Petr Nemeth

Dataddo, které jsme zařadili do výběru pětadvaceti tuzemských startupů, které se vyplatí sledovat, spoluzakládala v roce 2015 trojice Zdeněk Pecha, Petr Nemeth a Joel Thom. Se svým třicetičlenným týmem vyvíjejí platformu, která sbírá data z různých cloudových služeb a systémů, jež navzájem nedokážou komunikovat, a následně je integruje na jedno místo.

Pro svých více než dva tisíce klientů, včetně jmen jako Uber, L’Oreal nebo Epic Games, tak řeší problém roztříštěnosti dat, a navíc monitoruje datové toky, čímž předchází výpadkům nebo ztrátám datových setů. Většina klientů startupu se přitom nachází ve Spojených státech. Na rychlém růstu firmy se podepisuje globálně rostoucí zájem o podobná řešení, a tak Dataddo letos roste každý měsíc v průměru o 14,5 procenta a do prosince se chce v ročních opakujících se tržbách (ARR) dostat na úroveň jednoho milionu dolarů (22 milionů korun).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Průběžné výsledky obchodních a zejména marketingových aktivit ukazují skvělou dynamiku a rychlou návratnost, proto většinu prostředků budeme investovat na posílení těchto aktivit,“ popisuje pro CzechCrunch šéf Dataddo Petr Nemeth další plány s tím, že startup i nadále počítá s otevřením velkého investičního kola a souvisejícím velkým náborem lidí začátkem příštího roku.

„Dataddo se může opravdu stát globálním lídrem v oblasti práce s daty, firma je od začátku skvěle řízena a má skvělý, technicky náročný produkt. Od začátku je navíc orientována globálně. Podle mě má šanci stát se velmi úspěšnou, mezinárodně uznávanou firmou operující po celém světě. Ale jsme ještě na začátku. V této branži nemá nikdo nikdy dopředu vyhráno. Nicméně já věřím, že za pár let bude Dataddo další z firem, na kterou budeme moci být v Česku hrdí,“ věští Ondřej Tomek.

Český Avocode v designu využívá i Tesla. Po šesti letech na trhu za stovky milionů korun směřuje do amerických rukou

Peter BrejčákPeter Brejčák

525a3914-min

Foto: Avocode

Zakladatelé Avocode: Martin Ďuriš, Petr Brzek, Tomáš Rychlik a Vu Hoang Anh

0Zobrazit komentáře

Česká startupová scéna si připisuje další velký exit. Tuzemský Avocode zakladatelů Vu Hoang Anha, Petra Brzka, Martina Ďuriše a Tomáše Rychlika v transakci v řádu stovek milionů korun směřuje do rukou newyorské společnosti Ceros. Na obchodu díky zaměstnaneckým akciím vydělají i všichni členové týmu.

Avocode vznikl v roce 2015, kdy začal vyvíjet stejnojmenný nástroj pomáhající designérům, vývojářům a dalším stranám zjednodušovat a zrychlovat designový proces. Aktuálně platformu využívají více než čtyři tisíce platících firem po celém světě včetně jmen jako Tesla, eBay nebo Panasonic, což startupu generuje tržby v řádu nižších milionů dolarů ročně s meziročním růstem na úrovni třicet procent.

V průběhu let firma prošla prestižním akcelerátorem 500 Startups sídlícím v Silicon Valley a od investorů včetně tuzemského venture kapitálového fondu Reflex Capital Ondřeje Fryce získala přibližně jeden milion dolarů, v přepočtu kolem dvaceti milionů korun. Teď změní majitele.

Poslední roky přinesly několik velkých exitů tuzemských startupů, které přesahovaly hranici jedné miliardy korun. Letos zatím takový nastal jen jeden, a to v případě finančně-technologického startupu Twisto za více než dvě miliardy korun. Avocode sice miliardu nepřekonal, v poměru k vybranému kapitálu od investorů však i tak jde o opravdu pozoruhodný nárůst hodnoty firmy se zhodnocením ve stovkách procent.

avocode-team

Foto: Avocode

Tým startupu Avocode

„Jsem rád, že jsme firmu dovedli do úspěšného konce a během let otevřeli brány do startupového světa mnohým lidem, kteří pro nás pracovali. Na výběr jsme teď měli i další nabídky k prodeji s vyšší valuací, nakonec jsme se ale rozhodli pro Ceros, protože jsme se s jejich týmem dlouhodobě znali, důvěřujeme si a vidíme s nimi větší kulturní kompatibilitu,“ popisuje pro CzechCrunch Vu Hoang Anh.

„Jsme samozřejmě velice rádi, že se tento příběh úspěšně zakončuje a gratulujeme firmě i zakladatelům ke zhodnocení jejich dlouholeté práce. Pro nás to byla malá, ale úspěšná investice. Jsme rádi, že jsme mohli stát při tom,“ doplňuje pro CzechCrunch Ondřej Fryc z Reflex Capital.

Zásadní milník, který nakonec Avocode přivedl k prodeji, ve firmě nastal v roce 2019. Svoje řešení startup umožnil propojovat s dalšími platformami v rámci produktu Open Design, díky kterému vývojáři nemusejí investovat do samostatných designových nástrojů. Se všemi soubory z nástrojů jako Adobe Illustrator, Photoshop nebo Sketch mohou pracovat na jednom místě, což také šetří čas.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Toto řešení následně Avocode nabízelo také třetím stranám, které jej mohly integrovat do svých platforem a nabídnout dál svým uživatelům. První takto spolupracující platforma byla právě od společnosti Ceros, která teď za stovky milionů korun Avocode získává pod svá křídla.

„Partnerství s firmou Ceros nám dobře fungovalo a myslíme si, že toho společnými silami docílíme víc s větším dopadem na celý kreativní průmysl. Navíc to byl dobrý deal,“ usmívá se Vu Hoang Anh s tím, že sjednání celé transakce trvalo jedenáct měsíců. Na prodeji ale vydělá všech pětadvacet zaměstnanců ve firmě, a to díky zaměstnaneckým akciím. Celkem by mezi ně mělo být rozdělených deset až patnáct procent z celé částky.

Samotný Ceros vznikl v roce 2012 v New Yorku a později otevřel další pobočku také v Londýně. Od investorů už získal 134 milionů dolarů (přibližně tři miliardy korun), poslední kolo ve výši 100 milionů dolarů proběhlo v loňském roce. Platforma firmy umožňuje marketérům a designérům vytvářet interaktivní obsah bez nutné znalosti kódu nebo web developmentu.

in2021-t

Přečtěte si takéStartuje druhý ročník Innovators 20, kde hledáme největší inovátoryHledáme největší inovátory, kteří mění a inspirují nejen Česko. Startuje druhý ročník Innovators 20

„Technologie Avocode perfektně doplňuje poslání Cerosu, a to pomáhat světu odemknout kreativitu,“ komentuje šéf Cerosu Simon Berg. Ze stran Avocode se nic nemění a pro své klienty má minimálně zatím fungovat stejně. Od tohoto týdne dochází k větší integraci dalších funkcí do platformy Cerosu, zároveň chce startup i nadále pracovat na zmiňovaném produktu Open Design.

Čtyři spoluzakladatelé Avocode tak společně se svým týmem zůstávají v Cerosu. „Zatím se odcházet nechystáme, protože ve firmě vidíme velký potenciál a nadále chceme rozvíjet Open Design. Určitě o nás ještě bude slyšet,“ dodává Vu Hoang Anh.