Demokratizace plateb kartou prostupuje Českem. Trh mění nízkonákladoví poskytovatelé platebních bran
Platba kartou je čím dál rozšířenější a zvláště mladší lidé fungují čím dál častěji prakticky bez hotovosti. Velkou zásluhu na tom mají samozřejmě velké banky, které celou infrastrukturu pro bezhotovostní placení vybudovaly, ale důležitou roli začínají hrát také nezávislí poskytovatelé platebních bran, kteří placení kartou dále demokratizují a zlevňují.
Stejně jako svět cestování proměnily nízkonákladové aerolinky, svět bezhotovostního placení zažívá podobnou transformaci. Ještě nedávno byl totiž trh online plateb ovládán takřka exkluzivně bankami.
V praxi to znamenalo, že poplatky z každé platby se pro e-shopy pohybovaly kolem dvou až tří procent, nezřídkakdy k tomu byl přičten ještě fixní poplatek. Ten mohl činit například 3 koruny z každé transakce a když se všechno sečetlo, bankovnímu domu odvedl prodejce nezanedbatelnou částku.
Samotným bankám se pochopitelně nelze divit. Počáteční náklady na vytvoření celého ekosystému plateb kartou byly vysoké a transakcí bylo zpočátku málo, takže jednotkový náklad byl skutečně vysoký. Tolik vadit to nemuselo ani obchodníkům, protože platby kartou nebylo v minulosti pro e-shop nijak jednoduché implementovat a zákazníci byli ještě před deseti lety vůči bezhotovostnímu placení přes internet značně obezřetní.
Podepsala se na tom především obava o bezpečnost při zadávání citlivých platebních údajů na internetu a rovněž menší důvěra ve spolehlivost e-shopů. U některých zákazníků přetrvává dodnes, nicméně nástup bezhotovostních plateb úplně všude, kde to jde, je jednoznačný. A přijímání platebních karet již zdaleka není jen výsadou bank.
Banky především nabízejí celou škálu služeb a zpracování online plateb je tak pro ně z hlediska příjmů spíše okrajovou záležitostí. I z tohoto důvodu některé banky působící na českém trhu prodaly systémy akceptace platebních karet do rukou zahraničních společností jako je Wordline (Atos) v případě Komerční Banky či EVO Payments v případě Raiffeisenbank.
Dalším jevem v této oblasti je vytváření společných podniků, jako je tomu v případě Global Payments a České spořitelny. Co je ale možná ještě zajímavější, na trhu se objevili noví specializovaní poskytovatelé platebních služeb s výrazně lepší cenovou nabídkou a širokou podporou e-shopových platforem. Pro obchodníky to znamená, že implementace karetních plateb je běžnou součástí dodaného řešení a službou, na kterou si již dnes sáhne skutečně každý.
S příchodem nových poskytovatelů se rozjela masivní eroze cen a tam, kde byl dříve účtován transakční poplatek kolem 2,5 %, se dnes běžná sazba pohybuje pod 1 %. A čím to, že se v posledních letech některým hráčům podařilo ceny transakcí takto zlevnit?
„Inspirovali jsme se nízkonákladovými leteckými společnostmi. Náš obchodní model je postaven na minimalizaci nákladů, čehož dosahujeme díky využití moderních technologií, a na vysokém objemu transakcí, které zprostředkováváme. Snažíme se totiž, aby naše služby mohli využívat obchodníci skutečně všech velikostí,“ vysvětluje Jakub Ouhrabka, ředitel platební brány ComGate, která je jedním z hlavních představitelů tohoto trendu.
TOP PRACOVNÍ NABÍDKY
Více na CzechCrunch JobsSpolečnost ComGate je vlastněna českým kapitálem a na trhu funguje již od roku 2000. Původně se firma sice zaměřovala na mobilní marketing a WAP aplikace, ale postupně se začala orientovat na zprostředkovávání plateb a získala i oprávnění ČNB jako platební instituce.
V letošním roce ComGate jako jedna z prvních firem zrušila u plateb onen zmíněný fixní poplatek z každé transakce a možnost zavádění platby kartou tak významně rozšířila i mezi ty nejmenší obchodníky.
„Vyrovnáváme se všemi regulačními požadavky ČNB, nabízíme skvělé technické řešení včetně podpory mnoha e-shopových platforem a přitom máme transparentní a férové sazby online plateb, které se dle dosaženého měsíčního objemu transakcí pohybují mezi 0,79 % do 0,99 %,“ popisuje Ouhrabka.
Pro běžné zákazníky nakupující v běžných obchodech i online je rostoucí konkurence na poli platebních bran určitě dobrou zprávou. Čím je totiž trh nasycenější, tím rychleji se celý obor posouvá v oblasti spolehlivosti i bezpečnosti. Těšit nás ale může i snižování nákladů pro obchodníky, protože právě to je akcelerátorem šíření možnosti platit kartou.
S přibývajícími možnostmi pohodlného placení nejen skrze bezkontaktní karty, ale také chytré telefony či třeba hodinky, je vzrůstající počet obchodníků, kteří umožňují platbu kartou, rozhodně důvodem k radosti.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.