Digitalizace i automatizace zásadně zrychlily, ale počty zaměstnanců stále rostou, říká Jonathan Appleton z ABSL
Jonathan Appleton, šéf ABSL pro Českou republiku
Podnikové služby jsou pro většinu lidí velkou neznámou, minimálně ze svého názvu. Souvisí přitom s mnoha oblastmi našeho každodenního života, jelikož jsou to služby, které využívají přední korporace po celém světě, a souvisí s nimi stovky tisíc pracovních míst. Ostatně jen v Česku v rámci podnikových služeb působí přes 100 tisíc zaměstnanců.
Týká se to firem jako je Oracle, Expedia, SAP, DHL, Siemens, ale třeba i Kiwi.com nebo Accenture. Během let se tento obor zásadně proměnil a snaží se využívat nejnovější technologie, od automatizace a umělé inteligence až po robotizaci procesů nebo takzvaný de-languaging.
O tom všem a dalších trendech, včetně velkého přesunu na home office a práci na dálku, se ve svém komentáři rozpovídal Jonathan Appleton, šéf asociace ABSL, která na toto téma mimo jiné chystá digitální konferenci. Ta proběhne už za pár dní a CzechCrunch ji podporuje z pozice mediálního partnera.
***
Přesun zaměstnanců oboru podnikových služeb na práci z domova byl na jaře snadný, firmy to díky vysoké míře digitalizace zvládly prakticky ze dne na den. Netušily ale, že se pár týdnů protáhne na měsíce, většinový home office se stane běžným standardem a bude proto potřeba upravit celou řadu procesů, inovovat způsoby komunikace i poskytování služeb zákazníkům.
Dnes vidíme, že mimořádná situace, kterou pandemie na jaře přinesla, podnítila velmi silnou inovační vlnu. Z aktuálního průzkumu asociace ABSL vyplynulo, že více než polovina center zákaznických a podnikových služeb urychlila pod vlivem projekty digitalizace a 44 % rozjelo nové automatizační projekty.
Automatizace není v oboru podnikových služeb žádnou novinkou. Například robotickou automatizaci procesů (RPA) využívá již 73 % českých center. Zaměstnanci díky ní nemusí řešit celou řadu jednoduchých a opakujících se úkolů, jako je například vyplňování formulářů, práce s databázemi, příprava reportů a mohou se věnovat zajímavější a kreativnější práci. Technologie totiž takovéto úkony umožňuje řešit prakticky samoobslužně.
Robotická automatizace procesů se však využívá například i v účetnictví, logistice, datové analytice či personalistice. Například v SAP Services roboti připravují více než 1 500 pracovních nabídek měsíčně pro kandidáty z jednadvaceti zemí po celém světě. Přínosem není jen úspora stovek hodin lidské práce, ale i rychlost zpracování, preciznost a velmi nízká chybovost.
Velice rozšířené jsou pak také nástroje na automatickou opravu technických problémů na počítačích koncových uživatelů, bez jakékoliv další interakce s operátorem technické podpory nebo uživatelem zařízení.
Automatizace pomáhá i s distribucí piva
K dalším metodám automatizace využívaným v oboru podnikových služeb patří například chatboti, OCR, strojové učení, umělá inteligence či technologie pro automatické zpracování přirozeného jazyka (NLP). Zajímavý projekt kombinující více nástrojů vyvinuli v pražském centru ABInBev. Původně musel každý dopravce či zákazník napsat pracovníkům logistiky ohledně preferovaného dne a času nakládky piva v pivovaru e-mail.
S pomocí technologie NLP je nyní možné každý takový e-mail převést na strukturovaná data a dále s pomocí robotické automatizace procesů provést automatické zarezervování času nakládky v systému. Čas nakládky dopravci či zákazníkovi pak již jen potvrdí automatizovaný e-mail.
Vedle RPA se zejména v poslední době stále intenzivněji rozšiřují chatboti nebo voiceboti, kteří nahrazují operátory na zákaznických linkách, a různé formy umělé inteligence a strojového učení, které pomáhají automatizovat zpracování e-mailové komunikace.
Chatboti, neboli konverzační roboti, se v podobě digitálních asistentů Alexa či Siri využívají již několik let. Novým trendem je však jejich nasazování v rámci podnikových aplikací a profesionálních služeb, kde mohou přinést obří úspory – za telefonický kontakt se zákazníky utratí firmy dle studie IBM každoročně 1,3 bilionu dolarů. Chatboti mohou tuto částku zásadně snížit, až 80 % běžných požadavků jsou totiž schopni vyřešit rychleji než lidé.