Divadlo naživo pandemii navzdory. Britové navrhli mobilní odkrytý sál s vertikálním posezením
Divadla jsou zavřená na petlici, herci se nemohou věnovat svému povolání a diváci mají kulturní půst. Jak dlouho tato situace ještě potrvá, je těžké odhadovat, ovšem z Velké Británie přichází možná naděje. Tamní architekti navrhli divadlo, ve kterém by mohla probíhat živá vystoupení i za účasti diváků a dodržování dostatečných odstupů.
První zvonění, druhé zvonění, třetí zvonění a herci jdou na scénu. Jejich výkonům přihlíží narvané hlediště a i přes vydýchaný vzduch se diváci nesmírně baví. Když vystoupení skončí, polovina z nich odchází spokojeně domů, ta druhá zůstává v salonku, kde nad sklenkou vína rozebírá právě zhlédnutý kus. Až donedávna zcela běžný scénář divadelních večerů, který pandemie úplně obrátila.
Architekti studia Stufish ovšem přichází s návrhem divadla, které se má stát představitelem zcela nové éry konzumování živých uměleckých vystoupení. Celý koncept divadla, jenž striktně dbá na dodržování bezpečných rozestupů, pracuje se systémem mobilní konstrukce, kterou je možné postavit na libovolných místech, podobně jako u cirkusového šapitó.
Takzvaný The Vertical Theatre byl původně jen konceptem, jak by se mohli umělci v těchto těžkých časech opět vrátit na scénu a kočovným způsobem zásobovat města alespoň trochou kultury. Celý návrh se ovšem ujal natolik, že se firma The Vertical Theatre Group, pro kterou bylo divadlo navrženo, rozhodla jeho komerční podobu realizovat.
„Jakmile se design začal formovat, rozhodli jsme se rozšířit náš přístup a vytvořit komerčně životaschopný prostor pro živá vystoupení ve světě sociální distance. Současně jde o inovativní místo, které by do budoucnosti poskytlo prostor pro všechny úrovně živé zábavy,“ řekla pro magazín Dezeen Holly Gilliam, ředitelka The Vertical Theatre Group.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDivadlo má být díky svým modulárním vlastnostem schopno pojmout 1 200 až 2 400 diváků a hostit řadu vystoupení, od divadelních inscenací přes koncerty až po sportovní utkání či cirkusová představení. Co se uspořádání objektu týče, ten jde proti klasickému rozvržení divadla s jevištěm situovaným před hledištěm. Scéna tam totiž figuruje jako centrální bod ve stylu boxerského ringu.
Ten je obklopován místy pro sezení v přízemí. Následně se do vzduchu zvedá čtyřpatrová konstrukce se vzájemně oddělenými balkóny o kapacitě čtyř až dvanácti osob. Vše kryje střecha, která slouží i jako kotvící bod pro závěsné kulisy a další prvky. Stěny budovy naopak zůstávají otevřené pro lepší cirkulaci vzduchu a výhled do okolí. Nabízí se ale otázka, zda takový prostor dokáže nabídnout dostatečně kvalitní akustiku?
The Vertical Theatre Group chce první takové divadlo vybudovat později v tomto roce v domovské Británii a postupně na něj navázat s dalšími realizacemi po světě. Momentálně by skupina již měla jednat s klíčovými hráči zábavního průmyslu, hudebníky, divadelními producenty a také sportovními zástupci.
Jednaní navíc probíhají i s nahrávacími společnostmi a streamovacími službami, aby bylo možné živá vystoupení z The Vertical Theatre sledovat odkudkoliv. Podobnou službu přinesl do Česka během pandemie projekt Dramox, díky němuž lze divadelní vystoupení zhlédnout z pohodlí gauče.
Tímto způsobem si uživatelé platformy zakladatele Livesportu Martina Hájka během dvou měsíců pustili na 28 tisíc hodin českých divadelních inscenací a jak se ukazuje, i o takový typ zábavy je v době, která fyzickým představením vůbec nepřeje, velký zájem.