Dokážete zachránit planetu? Tvůrci vážných her o válce a Sudetech vydali klimatickou strategii
Charles Games v titulech Attentat 1942 a Svoboda 1945: Liberation zkoumali jednotlivé lidské osudy. V Beecarbonize řeší osud celého světa.
Studio Charles Games s kořeny na Univerzitě Karlově působí v herním průmyslu, jeho tvorba je ale velmi neobvyklá. Tvoří totiž videohry, které současně baví – a řeší vážná témata. V minulosti jste v nich prozkoumali prostředí protektorátu v roce 1942 nebo otevírali bolestivé osudy českého pohraničí v době těsně poválečné. Nyní se vývojáři vydali úplně novým směrem, co se žánru i námětu týče. Vážnost jejich nové hře ale nechybí. Beecarbonize řeší klimatickou krizi.
Vsadíte na jadernou energii, podpoříte inovativní výzkum, nebo se spíš soustředíte na společenské změny? Nejspíš budete muset zvládnout žonglovat s tím vším dohromady. A dost možná se – alespoň zpočátku – stejně uchýlíte k sázce na fosilní paliva. Záchrana planety totiž není jednoduchá ani přímočará. A to ani v podobě karetní strategie Beecarbonize, jež právě v české i anglické verzi vyšla zdarma na mobilní telefony i PC.
„V Beecarbonize jsme se výhody videoher pokusili využít pro ilustraci konkrétního problému – klimatické krize,“ říká pro CzechCrunch zástupce studia Ondřej Trhoň o titulu, jenž svým jménem odkazuje na dekarbonizaci, proměnou písmenka pak vznikl originální název, který začleňuje maskota a průvodce hrou – včelku, anglicky bee. „Problém klimatu spojuje řadu komplexních jevů, přírodní ekosystémy, průmysl i společenské hledisko. A právě hry díky své schopnosti nechat vás s takovými vztahy manipulovat a experimentovat mají podle nás velký potenciál,“ dodává.
Jak Trhoň zmiňuje, jedna věc je se podívat na video, přečíst si článek nebo prostudovat diagram. Druhá je však vyzkoušet si boj s klimatickou změnou takříkajíc na vlastní kůži a sledovat, jak vaše akce celý systém ovlivní. „Člověku dojde, že k úspěchu ve hře je potřeba v zásadě co nejdřív snižovat emise, protože včera bylo pozdě. Zároveň nám to snadno umožňuje takovou věc, jako je klimatická změna, simulovat v dlouhém časovém měřítku. Jako lidé si totiž obecně velmi špatně umíme představit, co bude za desítky let,“ připomíná.
Beecarbonize je v mnoha ohledech výrazným odklonem od dřívější tvorby Charles Games. Jejich počiny Attentat 1942 nebo Svoboda 1945: Liberation jsou do jisté míry interaktivními filmy, které prostřednictvím živých herců vytahují na světlo dějinné události, jež v české společnosti dosud zanechávají stopy. Klimatická novinka je oproti tomu herně náročnější záležitostí v žánru karetní strategie. Přesto rozdílné hry spojuje odborné zpracování tématu.
Předchozí hry vznikaly s podporou historiků, podobně se na Beecarbonize podíleli odborníci na klima. Hru Charles Games vytvořili coby dodavatelé pro Člověka v tísni, jehož zástupci titulu dodali potřebnou odbornou garanci. „Ta je naprosto klíčová. Proto byli součástí celého vývoje lidé jako Jakub Zelený,“ říká Trhoň s odkazem na vystudovaného ekologa a experta na environmentální otázky. A samozřejmě dodává, že stejně jako u dřívějších her museli i sami vývojáři do detailu problematiku nastudovat.
Zelený a jeho kolegové se do hry zapojili například tvorbou herní encyklopedie, která do detailu vysvětluje povahu jednotlivých karet – od odumírání korálů až po opětovné zalesnění Amazonie. „Ale také konzultovali vnitřní logiku hry, konkrétní pravidla a interakce. Možných cest k výhře je celá řada,“ dodává Trhoň. Beecarbonize není nějakou rychlokvaškovou agitkou o jediném správném a snadném řešení, jak by snad mohli kysele poznamenat náhodní uživatelé internetu.