„Dračáku v mobilu“ došly zlaťáky. Jan Roose nenašel investory a zavřel kanceláře, ve vývoji chce pokračovat sám
Český startup Fireball získal od investorů 1,5 milionu dolarů, peněžní podporu pro další vývoj už ale nenašel. Přesto nemá jít o úplný konec.
Znělo to jako nápad na úspěch. Vzít Dungeons & Dragons, obrovsky populární a nejslavnější stolní hru na hrdiny na světě (a také vzor českého Dračího doupěte alias ‚dračáku‘), a převést ho na mobily. Abyste se nemuseli scházet u kamaráda v obýváku, ale mohli se na fantastická dobrodružství za pokladem vydat kdykoliv. Jenže českému startupu Fireball, který právě takovou aplikaci vyvíjel, zlaťáky došly.
Zakladatel Fireballu Jan Roose před pár týdny uživatelům aplikace Dungeon Realms na sociálních sítích oznámil nepříznivé zprávy. Jednání o další investici nedopadla, na provoz firmy si půjčil peníze, celý tým propustil a vývoj hry jde k ledu. Mobilní předělávka papírových Dungeons & Dragons na rozdíl od dobrodruhů, které v ní představujete, poklad nenalezla.
Za téměř pět let vývoje přitom Roose získal od investorů 1,5 milionu dolarů, okolo třiceti milionů korun. „Když jsme dostali první investici, bylo mi, tuším, třiadvacet. Investoři mi věřili, že to zvládnu. Jsem vděčný za šanci, co mi dali. Slibovanou návratnost jim přinesu. Rád bych k tomu našel cestu, ať už s Dungeon Realms, nebo jinak,“ říká v reakci na zveřejněnou zprávu pro CzechCrunch.
Sám Roose si v posledních letech prý vyplácel minimální odměnu, začátkem letoška se však kanceláře jeho startupu zcela zavřely. Půjčil si přes milion korun od rodiny i od banky na poslední výplaty týmu, který rozpustil. Od svého projektu se musel dnes osmadvacetiletý startupista vrátit k designérské práci, aby vše mohl splácet.
Důvod neúspěchu leží podle něj v poklesu trhu během loňského roku. Devětkrát v minulosti získal od investorů finance i důvěru, podesáté se to ale nepovedlo. Říká, že oslovil více než stovku potenciálních zájemců, ale startup s tržbami v řádu tisícovek dolarů nedokázal obhájit milionovou valuaci. Počátky vývoje Dungeon Realms přitom byly slibné.
Kromě financí od známých českých investorů získali tvůrci podporu i na Kickstarteru. Tam jim fanoušci přidali další milion a půl, což pro vývojáře bylo signálem, že míří správným směrem. „Uživatelé nám psali, že náš produkt milují, nikdy jsme netápali, co dělat dál. Metriky vypadaly solidně. Vždycky to pro mě byl dost jasný signál, že bych měl pokračovat. A čím víc peněz jsme získali, tím větší jsem cítil odpovědnost k tomu to zvládnout,“ říká Roose.