Energie na cestách. Jakub Ditrich a jeho Powerbox.ONE nabízí pohodlnější nabíjení elektrokol i mimo domov

powerboxone2

Foto: Powerbox.ONE

Řešení Powerbox.ONE odbourává nutnost vláčet sebou těžké nabíječky

0Zobrazit komentáře

Elektrokola jsou stále populárnější variantou, jak si vychutnat výlety v přírodě nebo se přepravovat po městě. Jejich obliba stoupá i u nás, přesto nemají tuzemští elektrocyklisté na růžích ustláno. Problémem je nedostatečná infrastruktura nabíjecích míst, která by umožňovala kolo snadno připojit k síti, aniž by s sebou dotyčný musel vláčet těžkou nabíječku a prosit u místních o přístup k zásuvce.

„K prosinci 2020 je v Česku registrováno něco málo přes 7 tisíc čistě elektrických aut kategorie M1 a v provozu je celkem 734 nabíjecích stanic pro elektromobily. Elektrokol je v Česku v provozu asi 280 000. Existuje ale zatím jen asi 150 nabíjecích ‚out of home‘ stanic pro elektrokola,“ přibližuje situaci Jakub Ditrich, specialista na elektrocyklistiku a zakladatel projektu ekolo.cz.

V praxi to vypadá tak, že si cyklista musí během výšlapu dobře hlídat stav nabití svého elektrokola a plánovat si výlet takovým způsobem, aby během něj vystačil se zásobou energie, kterou má uloženou v baterii. Další možností je naplánovat trasu tak, aby během cesty narazil na některou z dostupných nabíječek. Zde je ovšem problém, že nabíječka nemusí být vždy kompatibilní s modelem kola.

elektrokola9

Foto: Ekolo.cz

Jakub Ditrich, zakladatel a výkonný ředitel projektu ekolo.cz

Poslední možností je doufat, že energii, respektive svou zásuvku, poskytne laskavý člověk, kterého cyklista cestou potká. V takovém případě je ovšem nutné vozit s sebou těžkou nabíječku. Mimo váhy je její nevýhodou i nepříliš odolný plastový obal i fakt, že ji nelze nijak zajistit proti krádeži. U kola je tedy mnohdy nutné čekat, dokud se alespoň částečně nenabije, což nějakou chvilku trvá.

„Nikdo nechce, aby mu nabíječku, která stojí od dvou do pěti tisíc, někdo ukradl. Loni se objevilo několik nabídek různých cyklostojanů nebo sloupků se zásuvkou, které jsou pojmenovány jako ‚nabíjecí stanice‘, ale fakticky je to stále jenom venkovní zásuvka, ke které je třeba se připojit adaptérem. A je tady je ještě jedna nepříjemnost – nabíječka není vyrobena pro provoz venku. Takže pokud se dostane do vlhka, zkratuje a je po ní,“ vysvětluje Ditrich.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V reakci na tuto situaci se proto rozhodl spustit prodej vlastních wallboxů, které by majitelům pomohly vyřešit problém s tzv. range anxiety, pojmem, který je dobře znám i majitelům elektromobilů. Obava z nedostatečného dojezdu je důvodem, proč mnoho cyklistů využívá během celodenních vyjížděk asistenci motoru jen minimálně, aby co nejvíce šetřili baterky.

Hustá síť nabíječek elektrokol by to ovšem mohla změnit. „Pak by zde byla jistota, že někde za dalších 25 kilometrů čeká místo, kde si lze doplnit kapacitu baterky elektrokola a většinou i doplnit zásoby vlastní energie na restaurační zahrádce,“ říká Ditrich.

Síť houstne

Inspirace vytvořit wallbox přišla z rakouských Alp, kde funguje systém Bike Energy s přibližně 2 500 instalovanými stanicemi. Výrazným problémem tohoto řešení však byla cena hardwaru, takže se Jakub Ditrich rozhodl vyvinout vlastní wallbox zvaný Powerbox.ONE.

Ten funguje na systému kabelů, které mají na jedné straně standardizovaný konektor pasující do boxu a na druhé straně konektor kompatibilní s baterií daného výrobce kol. Takových koncovek je aktuálně nabízeno třináct a měly by pokrývat 95 procent všech modelů elektrokol prodávaných na českém trhu.

powerboxone3

Foto: Powerbox.ONE

Power.ONE má ambice vytvořit na území České republiky hustou síť nabíjecích stanic

Tyto kabely lze zapůjčit od provozovatelů Powerbox.ONE, případně existuje varianta s CableBoxem, který je vybaven kódovým zámkem a všemi typy kabelů. Stále častější variantou je také možnost, že si cyklista koupí svůj vlastní nabíjecí kabel, který vozí po kapsách.

„Bohužel na rozdíl od jiných technologií jako například smartphonů s microUSB a USB-C se v tomto odvětví nedá v dohledné době očekávat žádná standardizace nabíjení. Pro elektrokola je hotový standard od roku 2009, nicméně komise se o to na základě silného lobby nezajímá,“ vysvětluje Ditrich.

V České republice je aktuálně nainstalováno přibližně 142 Powerboxů, přičemž 122 je veřejně dostupných a zbytek je umístěn v soukromých areálech a office housech na místech, jako jsou podzemní garáže či cykloklece.

powerboxone6

Foto: Powerbox.ONE

Jeden standard pro nabíjení kol je podle Jakuba Ditricha prozatím v nedohlednu

powerboxone5

Foto: Powerbox.ONE

Zatímco na jedné straně je změť konektorů, druhá strana nabíjecího kabelu je vždy stejná

Vůbec nejvíce Powerboxů lze momentálně nalézt v Jeseníkách, kde bylo těchto stanic nainstalováno hned 42, přičemž jedna z nich je schopna najednou obsloužit až osm elektrokol. V letošním roce k nim přibude dalších deset a síť nabíječek by měla houstnout i v Krušnohoří a také v Pardubickém kraji. Celkově by se měl počet instalací do konce roku vyšplhat na číslovku 300.

Jejich polohu lze vyhledat například v aplikaci Mapy.cz od Seznamu, která využívá databáze dobíjecích stanic a na mapách je uživatelům zobrazuje pomocí ikon. Do budoucna je cílem v reálném čase zobrazovat i obsazenost jednotlivých nabíječek a dostupnost typů nabíjecích kabelů, aby byl na stanici vždy spoleh.

Nabíjení za kačku

Zatímco doma funguje nabíjení kol tak, že se večer kolo připojí do zásuvky a ráno je baterie plně nabitá, v případě Powerboxu bude celý proces sloužit spíše k doplnění určité části kapacity baterie. „Typicky lze za hodinu nabít okolo 150–200 Wh, takže baterii s celkovou kapacitou 400 Wh lze nabít ze 30 na 70 %. A to je třeba 20 nebo i 40 kilometrů navíc,“ popisuje Jakub Ditrich.

S těmito údaji souvisí také otázka placení za nabíjení kola skrze wallbox. „Protože typické nabíjení je zmíněných 200 Wh, což je 0,2 kWh, jedná se z pohledu nákladů pro provozovatele o strašně málo energie. Pokud kilowatt stojí 5 korun, náklad na jedno nabití je jedna koruna,“ vypočítává Ditrich.

powerboxone4

Foto: Powerbox.ONE

Nabíjení může probíhat mezitím, co se cyklista sám posilní

K těmto nákladům je nutno pro provozovatele nabíjecí stanice připočíst náklady na pořízení stanice, které začínají na 22 tisících korun. Na nákup takové stanice se navíc dají v pěti krajích republiky čerpat i finanční dotace. „Takže o nějakém platebním modulu ani do budoucna neuvažujeme,“ dodává Ditrich, podle kterého se provozovatelům hotelů a restaurací provoz stanic vyplatí, protože většina majitelů elektrokol je za službu vděčná a odmění se spropitným k útratě, kterou v podniku nechají.

Vzhledem k současné situaci by mohlo být takových cyklistů letos daleko více než v letech minulých. „Obecně se očekává, že letošní turistická cyklosezóna by měla být hodně silná. Prodeje elektrokol se oproti už tak výraznému loňskému roku zvýšily za první dva měsíce o padesát procent,“ uzavírá Jakub Ditrich.

Tesla ohlásila rekordní první kvartál. Doručila 185 tisíc elektromobilů a předčila všechna očekávání

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

0x0-model3_01

Foto: Tesla

Tesla Model 3

0Zobrazit komentáře

„V prvním čtvrtletí jsme vyprodukovali přes 180 tisíc vozidel a doručili téměř 185 tisíc aut,“ oznámila Tesla a dokonale tím předčila veškerá očekávání. Kalifornské automobilce Elona Muska se podařilo úspěšně proplout úvodním kvartálem nového roku i přesto, že celý automobilový svět sužuje nedostatek čipů, kvůli němuž se snižuje produkce.

Pro Teslu znamená 185 tisíc doručených elektromobilů více než stoprocentní růst oproti prvnímu kvartálu v roce 2020, kdy svým zákazníkům dodala 88 tisíc vozidel. Je to zároveň zhruba o čtyři tisíce aut více, než doručila v posledním čtvrtletí loňského roku. Analytici na Wall Street přitom očekávali číslo v rozmezí od 162 tisíc do 172 tisíc.

Jelikož Tesla oznámila své výsledky v pátek, kdy byly zavřené americké burzy, očekává se, že by v pondělí měly její akcie povyskočit. Aktuálně stojí jedna akcie TSLA 661 dolarů, přičemž tržní kapitalizace překračuje 635 miliard dolarů. I nadále je tak Tesla suverénně nejhodnotnější automobilkou na světě, druhá Toyota se se svou hodnotou drží kolem 212 miliard dolarů.

0x0-model_y_05

Foto: Tesla

Tesla Model Y

„Jsme povzbuzeni silným přijetím Modelu Y v Číně a rychle postupujeme k plné výrobní kapacitě,“ uvedla Tesla, která začala svůj nejnovější elektromobil vyrábět v Číně před několika měsíci. Zároveň zmínila dobré přijetí nových Modelů X a S, jež představila v lednu, a rovněž startuje jejich produkci.

Právě nové interiéry a další vylepšení by měly Modely X a S jednak vrátit do výroby a jednak jich více dostat také k zákazníkům. V prvním kvartálu totiž Tesla nevyrobila ani jeden Model S či X a doručila jich jen 2 020, zatímco Modelů 3 a Y doručila 182 780. Celkově v Q1 dodala zhruba o 4,5 tisíce vozů více, než jich během stejného času vyrobila.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

solarni-panel

Přečtěte si takéVelká rána pro solární byznys. V úpadku je pionýr oboruVelká rána pro byznys se soláry na střechách domů. V úpadku je pionýr oboru s miliardovými tržbami

Elon Musk bude jistě chtít výrobu během roku dál navyšovat a pokračuje ve výstavbě nových továren, nicméně i při současném tempu produkce by měl za celý rok 2021 doručit kolem 800 tisíc vozů. Alespoň takové jsou předpoklady na Wall Street, přičemž není vyloučeno, že je Tesla dokáže podobně jako v uplynulém čtvrtletí ještě překonat. V roce 2020 jen těsně nedosáhla na metu 500 tisíc.

Produkční čísla Tesla tradičně zveřejňuje ještě před vyhlášením finančních výsledků, které prozradí koncem dubna. Naposledy hovořila v lednu o výsledcích za celý rok 2020, který pro ni byl vůbec poprvé ziskový. V černých číslech se však automobilka Elona Muska drží zatím hlavně díky prodeji zelených kreditů. Zajímavou investici pro ni nově představuje také bitcoin, do kterého investovala 1,5 miliardy dolarů, a nedávno začala v této kryptoměně přijímat platby.