Extrémně úsporné, přesto pekelně svižné. Francouzské plavidlo Lili je úkaz servírující budoucnost lodní dopravy
Jakožto obyvatelé země, která nemá k dispozici ani kapku mořské vody, čerstvou novinku ze světa lodní přepravy možná tolik neoceníme. Nelze však zapomínat, že tři čtvrtiny států světa mají k moři či oceánu přístup, a tato loď by se tak některým mohla náramně zamlouvat. Řeč je o futuristickém plavidlu Lili, které přivedl k životu startup Advanced Aerodynamic Vessels (A2V).
Firma sídlí ve francouzském Nantes, které sice neleží přímo na pobřeží, ale necelá hodinka cesty autem tento problém rychle vyřeší. Navíc i v Nantes najdeme řadu loděnic, které okupují břehy Loiry, jež právě v Nantes nabírá na své síle, aby se o pár desítek kilometrů dále s velkou pompou vlila do Biskajského zálivu.
Jednou z těchto loděnic je i Fernand Hervé, kterou tvůrci A2V oslovili, aby spolu vytvořili ultramoderní plavidlo. Za jeho vzhledem stojí designové studio Marc Lonbardo, které loď navrhlo tak, aby byla schopna s rostoucí rychlostí lépe protínat vodní masu. Může za to její aerodynamický tvar, jenž loď vyzdvihuje do výšky, čímž se minimalizuje kontakt mezi ní a vodní plochou.
Výsledkem této specifikace je nejen schopnost extrémně rychlé plavby, která atakuje hranici 100 km/h, ale také mimořádně nízká spotřeba paliva. Podle slov konstruktérů by měl být apetit lodi redukován přibližně o polovinu oproti jiným srovnatelným plavidlům. A A2V se nebojí loď srovnávat ani s rychlými vrtulníky, oproti kterým je úspora dokonce až desetinásobná.
Celý stroj, který svým tvarem připomíná klasický katamarán, má na délku deset metrů a je tvořen ze sklolaminátu a 3,5 tuny plastu. Byť se prozatím jedná o prototyp, A2V je již otevřeno objednávkám, což znamená, že má loď už i svou cenovku – 1,2 milionu eur, tedy bezmála 31 milionů korun. Za ní dostanou klienti nejen luxusní interiér, ale také unikátní výhled díky čelnímu prosklení.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTen si již brzy budou moci vychutnávat hosté hotelového rezortu na ženevském jezeře, jedna loď bude postavena i pro společnost se sídlem v Guinejském zálivu a Lili si již dokonce objednalo i zastupitelstvo Monackého knížectví, které chce s její pomocí řešit spoj mezi přístavy Hercules a Cala del Forte. První cestující by se na této trase mohli lodí svézt ještě v tomto roce.
V následujících letech má společnost v plánu vyvinout loď s daleko většími rozměry, která by měla být schopna pojmout až 75 pasažérů, a také chce pracovat na elektrifikaci jejího pohonu, díky čemuž by bylo plavidlo ještě zelenější.