Extrémně úsporné, přesto pekelně svižné. Francouzské plavidlo Lili je úkaz servírující budoucnost lodní dopravy
Jakožto obyvatelé země, která nemá k dispozici ani kapku mořské vody, čerstvou novinku ze světa lodní přepravy možná tolik neoceníme. Nelze však zapomínat, že tři čtvrtiny států světa mají k moři či oceánu přístup, a tato loď by se tak některým mohla náramně zamlouvat. Řeč je o futuristickém plavidlu Lili, které přivedl k životu startup Advanced Aerodynamic Vessels (A2V).
Firma sídlí ve francouzském Nantes, které sice neleží přímo na pobřeží, ale necelá hodinka cesty autem tento problém rychle vyřeší. Navíc i v Nantes najdeme řadu loděnic, které okupují břehy Loiry, jež právě v Nantes nabírá na své síle, aby se o pár desítek kilometrů dále s velkou pompou vlila do Biskajského zálivu.
Jednou z těchto loděnic je i Fernand Hervé, kterou tvůrci A2V oslovili, aby spolu vytvořili ultramoderní plavidlo. Za jeho vzhledem stojí designové studio Marc Lonbardo, které loď navrhlo tak, aby byla schopna s rostoucí rychlostí lépe protínat vodní masu. Může za to její aerodynamický tvar, jenž loď vyzdvihuje do výšky, čímž se minimalizuje kontakt mezi ní a vodní plochou.
Výsledkem této specifikace je nejen schopnost extrémně rychlé plavby, která atakuje hranici 100 km/h, ale také mimořádně nízká spotřeba paliva. Podle slov konstruktérů by měl být apetit lodi redukován přibližně o polovinu oproti jiným srovnatelným plavidlům. A A2V se nebojí loď srovnávat ani s rychlými vrtulníky, oproti kterým je úspora dokonce až desetinásobná.
Celý stroj, který svým tvarem připomíná klasický katamarán, má na délku deset metrů a je tvořen ze sklolaminátu a 3,5 tuny plastu. Byť se prozatím jedná o prototyp, A2V je již otevřeno objednávkám, což znamená, že má loď už i svou cenovku – 1,2 milionu eur, tedy bezmála 31 milionů korun. Za ní dostanou klienti nejen luxusní interiér, ale také unikátní výhled díky čelnímu prosklení.