Facebook vybudoval samochladicí datová centra v blízkosti Severního polárního kruhu
Datová centra jsou obrovskými žrouty energie, a to především z důvodu nutnosti silného chlazení. I když to na pohled pro běžného člověka nemusí tak vypadat, pro společnosti je hledání efektivního řešení, jak zabránit takovému plýtvání, klíčovou výzvou. Google se o to snažil pomocí umělé inteligence, Microsoft zase zkoušel umístit svou sběrnu dat pod vodu, ovšem Facebook přišel s elegantním způsobem, který by se mohl stát inspirací i pro ostatní technologické giganty.
Největší sociální síť světa se totiž rozhodla svá obrovská datová centra přesunout někam, kde se budou chladit automaticky na bázi přírodních podmínek. Vybral si malé město Luleå ve Švédsku, které je přibližně 110 kilometrů vzdálené od Severního polárního kruhu. Sám Mark Zuckerberg, CEO společnosti, na svém facebookovém profilu zmínil (včetně zveřejnění několika fotek), že se jedná o jednu z jejich nejpokročilejších technologií.
Postavený komplex má velikost šesti fotbalových hřišť, kde jsou všechny sběrny dat chlazeny na základě okolního mrazivého vzduchu, který se dostává až pod 50stupňovou hranici, a to pomocí velkých větráků. Celý systém má být až o 10 procent šetrnější a vykazovat o 40 procent nižší energetickou zátěž než tradiční datová centra.
foto: Mark Zuckerberg