Handicapovaní často nemohou nakoupit na e-shopu. Přístupnost většiny webů je tristní, říká odborník
Ondřej Pohl se zabývá webovou přístupností. Popisuje, že někteří handicapovaní měli problém se online objednat třeba na očkování proti covidu.
Pro většinu nepředstavitelná překážka, pro miliony lidí po celém světě ale každodenní realita. Stejně jako se musí lidé s tělesným handicapem, slabozrakostí nebo třeba hluchoněmostí potýkat s bariérami v reálném světě, často naráží na problémy i v tom digitálním. Většina webů totiž není na jejich modus operandi přizpůsobená takřka vůbec. I přesto, že v případě veřejných institucí už to nyní vyžaduje zákon a prostředí soukromého sektoru, jako třeba e-shopy nebo banky, bude muset brzo následovat.
O to, aby byly webové stránky dobře použitelné i pro lidi, kteří jsou ochuzeni o jeden nebo více smyslů, se ve své práci snaží také Ondřej Pohl, který má na starosti přístupnost v agentuře Actum Digital. K tématu se dostal před čtyřmi lety právě od oboru uživatelské zkušenosti, tvoří o něm vlastní podcast s názvem Bez bariér a za tu dobu se stal jedním ze dvou nejvýše certifikovaných odborníků na webovou přístupnost v Česku. O své práci hovořil v TechCastu, technologickém podcastu CzechCrunche, jehož nový díl si můžete pustit níže.
Cíl oboru, kterému se Pohl věnuje, je v základu prostý – aby všichni lidé bez rozdílu mohli web ovládat a rozuměli mu. Problém ale obvykle začíná už u toho, že si vývojáři a tvůrci obsahu zkrátka při stavění webů na lidi s handicapem nevzpomenou. „Jeden z nejčastějších problémů na webech je, že nějaké jejich určité části nelze ovládat klávesnicí. Je tam třeba nějaké tlačítko, na které se jen s pomocí klávesnice nedostanete a nekliknete na něj. Představte si třeba, že jste na e-shopu, dáte produkt do košíku, ale už nákup nedokončíte,“ vysvětluje Pohl.
To je zásadní proto, že mnozí nevidomí například musí používat odečítač, který bez klávesnice nefunguje. Lidé s tělesným handicapem mohou počítač ovládat zase často jen s pomocí speciálního zařízení, takzvaného přepínače, který je také bez kláves nefunkční.
Pro zrakově postižené může být problém i to, že se s velkým přiblížením ztrácí funkcionality a obsah webu nebo není mezi textem a podkladovou barvou dostatečný kontrast. Věcí, na které je třeba myslet, je ovšem široká paleta. Například pro lidi s chronickými závratěmi může být problematická přílišná pohyblivost webu. Uživatelé diagnostikování s ADHD mohou mít problém s výraznými hýbajícími se objekty, typicky reklamami. „To je pro ně, jako by člověku bez znevýhodnění celý web červeně blikal. Stává se pro ně nepoužitelným a stoprocentně už na něj nikdy nepřijdou,“ popisuje odborník.
Mezi weby, které jsou pro lidi s handicapem nepoužitelné, se řadí i některé z kategorie veřejných institucí. Pokud se například uživatel chce objednat k vyzvednutí řidičského průkazu v systému hlavního města Prahy, nepovede se mu to. Taková alespoň byla na tomto webu situace před rokem, i přesto, že úřadům přístupnost jejich webů nařizuje evropská směrnice z roku 2016, do českého zákona transponována v roce 2019.
„V Actum Digital jsme dělali několik auditů ve veřejné sféře. Ten stav je tristní. Když do tohoto zákona instituce spadá, tak musí mít na webu takzvané Prohlášení o přístupnosti. To shrnuje, jak je ten web přístupný, a také zmiňuje věci, které přístupné nejsou – a nabízí alternativu. Většina uvádí, že zákon splňují, což ale v praxi bohužel není pravda,“ říká Pohl. Problém se podle něj týkal i tak kritické agendy státní správy, jako byla registrace na očkování přes Covid portál.
ACTUM Digital
V soukromém sektoru je situace podobná – slovy Pohla „tristní“. Společnost WebAIM, která každoročně pomocí automatického nástroje zkoumá milion nejnavštěvovanějších stránek světa, říká, že 97 procent těchto webů je více či méně nepřístupných.
I v tomto případě by se ale situace měla, minimálně v Evropě, změnit. V červnu 2025 vstoupí v platnost takzvaný Evropský zákon o přístupnosti, který mluví o typech dalších služeb, které budou muset mít přístupné. „V tomto zákoně bude pokrytá například veškerá e-commerce, finanční služby, telekomunikace anebo všechny dopravní služby či aplikace,“ vyjmenovává Pohl.
Změny, které udělají web přístupnějším, přitom nemusí být z pohledu vývoje nic složitého. Zcela nejlepší je přitom myslet na lidi se znevýhodněním už při vývoji produktu. Pohl to přirovnává k bariérám, které jsou tvořené i v reálném světě. Pokud někdo staví novou budovu, je lepší, aby od počátku myslel na bezbariérové výtahy, než je mnohem nákladněji přidělával později.
Jedenáctý díl TechCastu o webové přístupnosti si můžete pustit na Spotify, Google Podcastech, Apple Podcastech nebo na YouTube. Dozvíte se v něm také:
- Na koho se obrátit, když chcete svůj web udělat inkluzivnější.
- Jak se vyhnout podvodným odborníkům, kteří ve skutečnosti webu nepomohou.
- Jak daleko je legislativa ohledně přístupnosti ve Spojených státech.
- Proč Ondřej Pohl nevěří umělé inteligenci a automatickým nástrojům, které mají web udělat přístupnějším.