Investiční platforma pro nemovitosti Upvest spustila největší český crowdfunding. Cíl je 35 milionů Kč

Michal PtáčekMichal Ptáček

upvest-kampan-1

Crowdfunding neboli kampaně umožňující uživatelům a investorům přispět nebo investovat do vybraného projektu firmy nebo startupu si v Česku v posledních letech získaly na velké oblibě. Ostatně kromě mnoha tradičních platforem, jako jsou v zahraniční Kickstarter nebo Indiegogo a u nás například Hithit, Češi začínají přicházet na chuť i specializovanému crowdfundingu, který se zaměřuje na konkrétní obory.

Příkladem je tuzemská online platforma Upvest, která umožňuje developerským společnostem získat formou především mezaninových úvěrů externí zdroj financování pro realizaci jejich projektů a menším investorům do nich naopak vložit peníze.

Dosud největší investiční crowdfunding v Česku

Upvest má za sebou dvě crowdfundingové investiční kampaně na realitním trhu, kde se finální výše investovaných peněz pohybovala ve vyšších jednotkách milionů korun. Nyní však brněnský tým míří o řád výše a pro projekt polyfunkčního domu Vinařská v Masarykově čtvrti v Brně, jehož součástí bude 46 jednotek o dispozicích 1+kk až 5+kk, spouští dosud největší crowdfundingovou investiční kampaň v Česku. Cílem je vybrat 20 až 35 milionů korun.

upvest-kampan

Kampaň, jejímž cílem je vybrat až 35 milionů korun

Právě slovo investiční je u této kampaně důležité. Obecně totiž v českém crowdfundingu co do vybraných peněz s přehledem vede projekt z úplně jiné branže: česká počítačová hra Kingdom: Come Deliverance, která pro svůj vývoj v kampani na Kickstarteru dokázala od uživatelů z celého světa vybrat v přepočtu 36 milionů korun. V tomto případě se však bavíme o možnosti fanoušků podpořit jejich oblíbený projekt bez možnosti nárokovat si v něm majetkový vztah nebo podíl na zisku. Právě na tyto dvě vlastnosti sází tvůrci Upvestu.

gooutm

Přečtěte si takéČeský startup GoOut od Mitonu míří se svým přehledem akcí a prodejem vstupenek do BerlínaČeský startup GoOut od Mitonu míří se svým přehledem akcí a prodejem vstupenek do Berlína

„Když se nám takto velký investiční crowdfunding vydaří, potvrdíme si tím hypotézu, že jsme schopni obsluhovat i developerské projekty vyššího investičního objemu a otevřeme tak pro sebe i naše investory další segment trhu. Tento projekt je přesně příkladem, kterým bychom se chtěli v budoucnu zabývat a ukazuje naši schopnost navrhnout flexibilní financování projektu, které dává smysl jak developerům, tak investorům,“ říká zakladatel platformy Upvest Petr Volný a dodává. „Chtěli bychom potvrdit, že zvládáme opakovaně zajišťovat velké fundraisingy v průměru okolo 20 milionů korun na jeden projekt.“

vinarska-1

Polyfunkční dům Vinařská, kterého se crowdfundingová kampaň týká

Hybridní úvěr

Investice v případě polyfunkčního domu Vinařská proběhne formou participace na tzv. hybridním úvěru. Ten se chvíli chová jako seniorní financování a ve chvíli, kdy do projektu vstoupí banka, se z něj stane podřízený neboli mezaninový úvěr. Peníze investorů se pak v druhé fázi úvěru, kdy je tento úvěr podřízen bance, úročí zvýšenou sazbou.

Minimální výše investice je v tomto případě 5 000 korun při předpokládaném výnosu 18,2 %. V kampani se pak během prvních hodin podařilo vybrat z plánovaných 35 milionů korun téměř 500 tisíc korun. To, zda se podaří dosáhnout plné částky a český crowdfunding tak trhne „nový rekord“, se dozvíme už za necelé 4 týdny, kdy kampaň oficiálně končí.