Jak jsme se naučili poslouchat cokoliv kdykoliv? Netflix natočí seriál o vzestupu Spotify

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

daniel-ek-spotify

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

0Zobrazit komentáře

Příliš mnoho životopisných filmů, natož seriálů, zabývajících se významnou osobností z tehnologického světa nebo vzestupem vlivné firmy zatím nevzniklo. Minimálně za posledních deset let přitom počítačové a další modení technologie zcela prostoupily společnost a mají tak obrovský vliv na její vývoj.

Na plátně nebo obrazovce lze zhlédnout příběh Steva Jobse, který změnil svět počítačů a mobilních zařízení, a příběh Marka Zuckerberga, který zase změnil svět sociálních sítí. Oba mají společné to, že svými produkty významně formovali i celou společnost.

Její návyky proměnil v posledních letech i streamovací obr Netflix, kterým začal sám pracovat na seriálu, který bude vyprávět to, jak svět hudby a jejího poslechu proměnilo pro změnu Spotify. Právě to je ve světě hudby a toho, že je tzv. neustále a kdekoliv k dispozici, podobným hráčem jako Netflix ve videu.

spotify-office

Foto: Spotify

Sídlo Spotify ve Stockholmu

Spotify přitom nebylo tak docela prvním, kdo přišel s ideou hudby streamované na vyžádání, ostatně se jedná v zásadě pouze o jeden krok mimo fungování rádia. V reakci na web pro sdílení hudby Napster a rychle rostoucí pirátství nicméně představilo ucelenou, pro posluchače funkční alternativu.

Nejvlivnější člověk v hudebním byznysu

Jedenáct let od svého spuštění tak má nyní pozici jedné z vůbec nejvlivnějších společností v celém hudebním průmyslu. Magazín Billboard dokonce ředitele Daniela Eka v roce 2017 označil za nejvlivnějšího člověka v hudebním byznysu.

Netflix se proto rozhodl o tomto streamovacím fenoménu, jehož je sám příkladem, vyprodukovat televizní seriál, respektive minisérii. Vycházet má z knihy Spotify Untold švédských autorů Jonase Leijonhufvuda a Svena Carlssona.

mrjeff3

Přečtěte si takéDo Česka vstupuje rychle rostoucí online prádelna Mr Jeff. Vyprané a vyžehlené prádlo doručí do 48 hodinDo Česka vstupuje rychle rostoucí online prádelna Mr Jeff. Vyprané a vyžehlené prádlo doručí do 48 hodin

Kniha je samozřejmě nonfikční, přičemž vychází z více než sedmdesáti oficiálních i neoficiálních rozhovorů s mnoha lidmi ze Spotify a jeho okolí. Ne však přímo s Ekem ani jeho obchodním partnerem. Autoři magazínu Variety řekli, že se jedná o „postavami poháněný příběh růstu Spotify z malého startupu do největší streamingové firmy na světě“.

daniel-ek-spotify

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

Televizní projekt bude mít na starosti evropská pobočka Netflixu. Samotnou produkci pak studio Yellow Bird UK, které pro streamovacího giganta vytvořilo už seriál Young Wallander a je v Evropě poměrně dobře zavedené. Režii si vezme na starost Per-Olav Sørensen, v jehož filmografii je už několik dobře hodnocených dramat typicky ponurého severského střihu.

Sám Netflix námět seriálu o Spotify přiblížil slovy: „Je to příběh o tom, jak silná přesvědčení, neúprosná vůle, přístup a velké sny mohou malým hráčům pomoci narušit status quo rozvinutím způsobu, jakým všichni můžeme poslouchat hudbu.“

Předchozí projekty zaměřující se na výrazné osobnosti technologického světa a s nimi spojené posouvání fungování společnosti byly filmy. Těmi nejoceňovanějšími jsou přitom The Social Network a Steve Jobs, oba napsané scenáristou Aaronem Sorkinem.

Uznávaný tvůrce, která právě za scénář k The Social Network získal Oscara, v každém případě zvolil odlišný způsob přístupu k látce, u obou však kladl důraz na zprostředkování divákovi intenzity pohybování se na samém vrcholu technologických možností a v čele vývoje. Filmový formát je svou typickou délkou pro podobný přístup ideální.

spotify-devices1

Foto: Spotify

Aplikace Spotify pro PC, tablety a smartphony

Na druhou stranu představit podobnou látku na ploše televizního seriálu pro tvůrce představuje zásadně jiné výzvy a možnosti. Film o vzniku Facebooku, který režíroval David Fincher, byl schopen atmosféru překotného vývoje a nelítostné konkurence navodit velmi vysokým tempem vyprávění. Pokoušet se o něco podobného u mnohahodinového celku by nedávalo smysl.

Na druhou stranu musel The Social Network některé, třeba i jinak důležité, souvislosti zjednodušovat a vypouštět. Otázkou bude, zda je příběh vzestupu Spotify dostatečně bohatý a scenáristé ho nebudou nuceni uměle rozšiřovat.

U zmíněných filmů je také vždy výrazné zaměření hlavně na jednu silnou osobu, která je něčím specifická a je tak schopná do velké míry určit směřování a průběh vyprávění. Seriál o Spotify se má pochopitelně také soustředit kolem spoluzakladatelů společnosti Daniela Eka a Martina Lorentzona.

První ze jmenovaných je podle dostupných informací opravdu prototypem „malého génia“, jelikož už ve třinácti letech začal vydělávat vytvářením webových stránek. Než dosáhl dospělosti, vedl už tým 25 programátorů a vydělával přes 50 tisíc dolarů za měsíc. Kdy přesně nová minisérie vyjde, však zatím Netflix neprozradil.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Světelné meče, které doopravdy svítí. Coca-Cola láká na nové Star Wars originálními lahvemi

Filip HouskaFilip Houska

star-wars-coca-cola

Foto: Coca-Cola

Svítící světelné meče na lahvích od Coca-Coly

0Zobrazit komentáře

Star Wars obecně patří mezi nejvyužívanější témata, co se týče designování různých produktů. Od oblečení přes hračky až po doplňky do domácnosti nebo jídlo. Vzhledem k ikonickému pojetí této vesmírné ságy tak prodejci mohou poměrně jednoduše zacílit (nejen) na fanoušky, přičemž celá situace graduje v momentě, kdy se blíží její nová epizoda.

To je samozřejmě případem i devátého dílu Star Wars: Vzestup Skywalkera, který se už příští středu (18. prosince) objeví v českých kinech v rámci předpremiéry. Nemá smysl zdůrazňovat, jak vysoká očekávání od snímku pod režisérskou taktovkou J. J. Abramse jsou – přeci jen půjde o finále a velkolepé uzavření třetí trilogie.

Této masivní aury využívají již zmínění prodejci nejrůznějšího zboží a poměrně snadno tak můžete například v oděvních řetězcích narazit na trička, mikiny, čepice nebo ponožky, které mají tematickou grafiku. Na vlně tohoto trendu se nicméně veze i Coca-Cola, která vylepšuje etikety svých kolových nápojů.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Coca-Cola Singapore (@cocacolasg),

V Singapuru s blížícím se příchodem nových Star Wars, jejichž děj mohl být nedopatřením vyzrazen ještě před samotným uvedením na filmová plátna, rozjela novou kampaň, kterou zakládá na Rey a Kylo Renovi, mocnému veliteli Prvního řádu. Na tom ostatně není nic překvapivého, jelikož jde o hlavní postavy celé trilogie. Po bližším prozkoumáním však poznáte, že nejde jen o obyčejné grafické etikety.

Meče, které doopravdy svítí

Coca-Cola do nich implementovala miniaturní LED světlo, které po stisknutí chytře skrytého tlačítka rozsvítí jejich světelné meče. Při výběru edice s „odbojářkou“ Rey je tak k dispozici modré osvětlení, zatímco meč od Kylo Rena vychází z klasické červené. Každou takovou lahev je možné rozsvítit až 500krát, což je podle všeho maximum, co německý startup Inuri (jenž se o tuto technologii postaral) na tak malém prostoru s miniaturní integrovanou baterkou zvládne vytvořit.

Vzhledem k tomuto unikátnímu pojetí jde však o limitovanou edici na osm tisíc kusů a není dostupná jinde než právě v Singapuru, kde se o ní fanoušci „poperou“ v tzv. Galaktickém lovu. I na českém trhu však Coca-Cola spustila kampaň ke Star Wars: Vzestup Skywalkera v podobě nových etiket lahví a plechovek, které nabízí unikátní kód pro možnost výhry dalších tematických předmětů přes oficiální mobilní aplikaci.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Jason Freeny (@gummifetus),