Jako Google Analytics pro reálný svět. Český startup Iterait dobývá Evropu s chytrou kamerou sledující zákazníky
Pro tuzemský startup Iterait znamenal letošní rok velkou změnu. Poté, co několik let pracoval například na analýzách dat pomáhajících při transplantacích slinivky či algoritmickém tradingu, odstavil tyto projekty k ledu a zaměřil se na jediný – chytrou kameru Vividi, s níž postupně dobývá evropské trhy.
Krabička o velikosti chytrého telefonu v sobě ukrývá kameru s umělou inteligencí, která v reálném čase snímá a analyzuje obraz pohybu zákazníků kamenných obchodů. V prodejnách, obchodních centrech či kancelářích tak sbírá strukturovaná data například o demografii či emocích návštěvníků. Ta vizuální přitom automaticky maže a do webové aplikace posílá pouze statistiku, což by mělo být v souladu s pravidly o ochraně osobních údajů.
Obchodníci tak díky Vividi vidí, jací zákazníci u nich nakupují, pomocí takzvaných heatmap zase mohou zjistit, kudy prochází nejvíc návštěvníků, a tomu například přizpůsobit i hygienická opatření související s pandemií koronaviru. Tak trochu tím v reálném světě připomíná online nástroje Google Analytics, které sledují návštěvy internetových stránek. Veškerý hardware i software Vividi je navíc české výroby a na designu zařízení se podíleli studenti pražské UMPRUM.
„V posledním roce jsme naši chytrou kameru naučili sledovat také automobily a zvířata, princip však zůstává stejný – poskytujeme našim klientům podrobné analýzy jejich podnikání a ti pak mohou šetřit náklady nebo jinak optimalizovat svůj byznys. Naše expanze tak není jen geografická, ale máme v plánu využít zájmu v dalších segmentech včetně public sektoru, který začíná pracovat na konceptu Smart Cities,“ popisuje pro CzechCrunch spoluzakladatel Iteraitu Adam Blažek.
Iterait, který jsme zařadili do výběru českých startupů, jež se vyplatí sledovat, v roce 2018 zakládala trojice matfyzáků – vedle Adama Blažka ještě Petr Bělohlávek a Filip Matzner. Produktově se zatím Vividi zaměřuje zejména na retail a venkovní digitální reklamu, přičemž postupně dobývá Evropu. Již teď působí na osmi trzích včetně Česka, Polska nebo Slovenska a dále expanduje, momentálně například do Francie.
„Francouzský trh je pro nás zatím neznámá, ale po zkušenostech z Německa, Nizozemska, Itálie i Švédska věříme, že si ve Francii najdeme rychle své místo,“ říká Blažek s tím, že v příštím roce má na řadu přijít také Švýcarsko, Rakousko, Belgie, Španělsko či Skandinávie, v delším horizontu pak také mimoevropské země.