Může se zdát, že vzducholodě již mají svou éru za sebou a patří jen do učebnic historie. Pražané a obyvatelé několika dalších českých měst se však v posledních dnech mohli přesvědčit o opaku. Nebesa totiž na několik hodin zdobila aktuálně největší provozuschopná vzducholoď světa.
„Co dnes děláš? Nechceš se proletět vzducholodí?“ Tohle není otázka, kterou člověk dostává zrovna každý den, proto jsem na ni nemohl odpovědět jinak než kladně. Podívat se na Prahu z výšky je naprosto úchvatný zážitek. Vzduchoplavba je přitom to nejlepší slovo vystihující celou zkušenost – během letu má člověk pocit, jako by se vzduchem skutečně plavil a houpal se ze strany na stranu podobně jako lodě na vlnách moře.
Dnešní vzducholodě už nedosahují velikostí jako kdysi. Stroj s názvem Zeppelin NT, který létal i nad Českem, má délku „jen“ 75 metrů a do kajuty se vejde celkem dvanáct pasažérů. Připomíná tak miniaturní tramvaj přilepenou pod balon, který je napuštěný nehořlavým heliem. I tak je relativně obří stroj opravdu lehký, naplněný plynem váží přibližně 500 kilogramů.
Foto: ZF
Pilotka vzducholodě Katharine Board
I když během letu dokáže dosáhnout až 3 000 metrů, obvyklá letová výška při vzduchoplavbě činí přibližně 300 metrů nad zemí, což je o něco málo více, než má žižkovský vysílač. Díky tomu mají pasažéři během vyhlídkového letu úchvatný pohled na krajinu pod sebou doslova z ptačí perspektivy.
Během letu – vzducholoď je ve skutečnosti těžší než vzduch, proto technicky řečeno létá a nepluje, jako to dělají horkovzdušné balóny – v navigaci pomáhají tři malé vrtulky, kterých si člověk na první pohled při nastupování do kabiny ani nevšimne. Dvě se nachází na bocích, jedna pak vzadu.
Maximálně dokáže stroj letět rychlostí až 125 kilometrů za hodinu, průměrně však dosahuje stokilometrové rychlosti, a to v závislosti na síle a směru větru. Právě i z těchto důvodů vzducholodě nejsou častěji využívané jako dopravní prostředky, srovnatelně nákladné alternativy jsou pro přesun z místa A do místa B téměř vždy výhodnější.
I díky své velikosti a nízké letové výšce však obecně budí mnoho pozornosti, což je také důvodem, proč vzducholodě z nebes úplně nezmizely a mnoho firem je využívá právě pro marketingové účely. V Česku tak učinila německá společnost ZF v rámci kampaně nové generace mobility.
Samotný technologický koncern byl v roce 1915 založený právě díky Zeppelinu, a to za účelem výroby převodových ústrojí a převodovek pro letadla a motorová vozidla. ZF je dodnes aktivní v oblasti inovací, své systémy dodává pro osobní automobily, užitková vozidla a průmyslové technologie. Svoji stopu v koncernu s více než 150 tisíc zaměstnanci má přitom také Česká republika, kde má ZF celkem osm závodů, v některých z nich probíhá také výzkum a vývoj.
Foto: ZF
Vzducholoď Zeppelin NT na letišti v pražských Letňanech
Dostat se z bodu A do bodu B co možná nejefektivněji a nejrychleji je obsesí, kterou lidstvo trpí již od pradávna. Naše nohy jsme vyměnili za ty koňské, abychom následně sesedli ze sedel a zmizeli v hustých oblacích páry. Koleje vystřídal asfalt, pach dehtu z pražců zase vůně benzínu doprovázená burácivou kakofonií motorů. Nyní stojíme na prahu zcela nové éry. Éry zelené i po čertech rychlé mobility, kterou nyní můžete pravidelně tankovat v našem novém speciálu CC Drive.
Dnes se vypravíme do Illinois, na místo, kde se americký sen taví ve skutečnost. Z tamní továrny Rivianu totiž vyjely první elektrické pick-upy R1T. Následně přihodíme dva rekordy, z nichž se radují Tesla a Lucid, a vše završíme Svatým otcem, který si poslední dny vychutnával slovenskou pohostinnost a mladoboleslavskou preciznost v Enyaqu.
Rivian dává americkému lidu elektrický národní poklad
Pick-upy Ford F-Series, Chevrolet Silverado a RAM dominovaly žebříčku nejprodávanějších automobilů na americkém trhu za rok 2020. Jasně tak dokazují, že pick-up, spolu s palnými zbraněmi, Oprah Winfreyovou a vousem Abrahama Lincolna, patří mezi americké národní poklady. Ostatně F-Series je zde suverénní jedničkou již téměř čtyřicet let, což je doba vládnutí, kterou může závidět i taková legenda, jako je the only one oktávka.
Držet pozici alfy ovšem znamená čelit atakům ostatních samců v tlupě, kterých neustále přibývá. A objevují se mezi nimi i mladí jedinci plní elektrické energie, jako je například Rivian. Z jeho výrobních linek v Illinois sjel minulý týden první produkční pick-up R1T, čímž zakladatel automobilky RJ Scaringe dokázal to, čeho prozatím nedosáhl ani Elon Musk či kravaťáci z Fordu. Dal americkému lidu pick-up poháněný elektřinou, který je stavěný přesně na míru jejich největší vášni, tedy jedení burgerů a sendvičů v národním parku kousek za městem.
Foto: Ben Moon/Rivian
Elektrický Rivian R1T
Scaringovi se alespoň částečně podařilo napravit reputaci zakladatelů mladých automobilek, která byla po one man show, již předvedl Trevor Milton s Nikolou, lehce pošramocena. Scaringe dokázal, že s velkými balíky peněz se nemusí jen utíkat, ale lze s jejich pomocí i učinit pokrok a dát investorům to, na co čekali.
A nutno říci, že kapesné, kterým byl Scaringe na svou cestu vybaven, bylo tak štědré, že by mohl na školním výletě pozvat na zmrzlinu celou třídu s paní učitelkou i řidičem autobusu. I proto se povedlo tovární závod, který v Illinois zanechalo ladem Mitsubishi, přebudovat na produkční svatostánek vozů 21. století, které tahají z kapsy jeden trik za druhým.
Pick-up R1T je skutečně malým Davidem Copperfieldem, který okouzlí, na koho se podívá. Nechme stranou technické parametry, jako je dojezd či výkon, díky kterým se řadí do skupiny nadprůměrných elektromobilů. Tenhle vůz je jako kindervajíčko, nad jehož obsahem zatleská každý, kdo se rád potuluje po divočině.
Foto: Jeff Johnson/Rivian
Elektrický Rivian R1T
Rádi konzumujete jídlo ve volné přírodě? Je tu pro vás připravena vestavěná venkovní kuchyně! Dělí vás od této přírody těžko prostupný terén plný sekvojí, říčních koryt a indiánských rezervací? R1T má pohon všech kol a dokáže se po světla brodit vodou! Žije v oblasti Méďa Béďa? Díky technologii Tank Turn, se kterou se umí otočit na pětníku jako tank, a vysokému výkonu bude prchání před rozzuřeným baribalem se zelenou kravatou a kloboučkem vyloženě rodinnou zábavou.
R1T ovšem není vůz určený pouze pro uživatele pozdravu „howdy“, kterému před domem vlaje 50 hvězd. Rivian chce se svou novinkou oslovit i o něco konzervativnější gentlemany ze starého kontinentu, pro které si již připravuje méně nadutou verzi. Ta by měla navíc vznikat přímo v Evropě, v chystané továrně, jež vyroste prozatím neznámo kde. Takže americký sen si budeme moci splnit i my v Evropě.
Co dalšího hýbe asfaltem?
? Svatý otec v českém elektromobilu: Papež František je velký fajnšmekr, co se vozů týče. Odmítl například Lamborghini, aby se vozil v Dusteru. Je otázkou, co říká na vozy české produkce, se kterými měl tu čest již několikrát. Během své nedávné návštěvy Slovenska se například vozil v mladoboleslavském Enyaqu, který dokázal, že s elektromobilem lze fungovat, i když máte stejně nabitý program jako hlava katolické církve.
? Tesla o rekordy i přichází: U rekordů zůstaneme, tentokrát je však Tesla ta, které bylo ublíženo. Její vlastní rekord týkající se počtu ujetých kilometrů na jedno nabití totiž přepsala se svým modelem Air automobilka Lucid. Sedan luxusní od paty až po uši byl v jedné ze svých verzí schopen ujet 837 kilometrů, čímž překonal Teslu Model S ve verzi Long Range o 185 kilometrů, tedy přibližně o vzdálenost, která dělí Prahu od Českého Krumlova. Navíc i všechny jeho další verze strkají Teslu do kapsy.
? Dozvuky Mnichova: Závěrem se podívejme na koncept z dílny automobilky Cupra, který přivezla na mnichovský autosalon. Koncept UrbanRebel má být předlohou pro přicházející městský elektromobil, připomíná však spíše závodní speciál na okruh. Mohou za to dynamické tvary vozu se zadním spoilerem, který by mu mohlo závidět kdejaké letadlo.
Foto: Cupra
Podoba nadupaného konceptu UrbanRebel
? Čerstvé zboží v elektrické dodávce: Startup Volta má dost překážejících dodávek a velkých nákladních vozů v úzkých městských uličkách. Tvrdí, že jsou neekologické, navíc i nebezpečné, a rovnou přichází s řešením této prekérní situace. Tím se má stát nákladní automobil připomínající autobus MHD, který bude zásobovat i ty nejmenší kavárny v nejzapadlejších částech města.
? Automobil pro Bondě: Ty nejkrásnější vozy mají ty nejhříšnější ceny. Stačí jen trochu polevit z nároků a i taková legenda, jako je Aston Martin DB5, může být vaše, respektive vašeho dítěte. Výrobce zmenšených vozítek The Little Car Company vám vyrobí DB5 slavného agenta Jamese Bonda dotažené do posledního detailu. A to znamená, že má dokonce i vestavěné kulomety, což je pro děti velmi praktické. Cena? Pohodových 2,3 milionu korun.
? Do České republiky vstoupila automobilka Dongfeng: Pokud jste toto jméno zatím nikdy neslyšeli, nemusíte se stydět. Přestože se jedná o jednu z největších automobilek v Číně, v Evropě je v podstatě neznámá. Její tři modely, mezi kterými je i elektromobil, lákají na zajímavý design i cenovku. Z Aliexpressu jsme se již objednávat naučili, naučíme se jezdit i čínskými vozy?
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.