Jako mini tramvaj přilepená pod balon. Letěli jsme největší vzducholodí světa, která ovládla nebe nad Prahou
Může se zdát, že vzducholodě již mají svou éru za sebou a patří jen do učebnic historie. Pražané a obyvatelé několika dalších českých měst se však v posledních dnech mohli přesvědčit o opaku. Nebesa totiž na několik hodin zdobila aktuálně největší provozuschopná vzducholoď světa.
„Co dnes děláš? Nechceš se proletět vzducholodí?“ Tohle není otázka, kterou člověk dostává zrovna každý den, proto jsem na ni nemohl odpovědět jinak než kladně. Podívat se na Prahu z výšky je naprosto úchvatný zážitek. Vzduchoplavba je přitom to nejlepší slovo vystihující celou zkušenost – během letu má člověk pocit, jako by se vzduchem skutečně plavil a houpal se ze strany na stranu podobně jako lodě na vlnách moře.
Dnešní vzducholodě už nedosahují velikostí jako kdysi. Stroj s názvem Zeppelin NT, který létal i nad Českem, má délku „jen“ 75 metrů a do kajuty se vejde celkem dvanáct pasažérů. Připomíná tak miniaturní tramvaj přilepenou pod balon, který je napuštěný nehořlavým heliem. I tak je relativně obří stroj opravdu lehký, naplněný plynem váží přibližně 500 kilogramů.
I když během letu dokáže dosáhnout až 3 000 metrů, obvyklá letová výška při vzduchoplavbě činí přibližně 300 metrů nad zemí, což je o něco málo více, než má žižkovský vysílač. Díky tomu mají pasažéři během vyhlídkového letu úchvatný pohled na krajinu pod sebou doslova z ptačí perspektivy.
Během letu – vzducholoď je ve skutečnosti těžší než vzduch, proto technicky řečeno létá a nepluje, jako to dělají horkovzdušné balóny – v navigaci pomáhají tři malé vrtulky, kterých si člověk na první pohled při nastupování do kabiny ani nevšimne. Dvě se nachází na bocích, jedna pak vzadu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsMaximálně dokáže stroj letět rychlostí až 125 kilometrů za hodinu, průměrně však dosahuje stokilometrové rychlosti, a to v závislosti na síle a směru větru. Právě i z těchto důvodů vzducholodě nejsou častěji využívané jako dopravní prostředky, srovnatelně nákladné alternativy jsou pro přesun z místa A do místa B téměř vždy výhodnější.
I díky své velikosti a nízké letové výšce však obecně budí mnoho pozornosti, což je také důvodem, proč vzducholodě z nebes úplně nezmizely a mnoho firem je využívá právě pro marketingové účely. V Česku tak učinila německá společnost ZF v rámci kampaně nové generace mobility.
Samotný technologický koncern byl v roce 1915 založený právě díky Zeppelinu, a to za účelem výroby převodových ústrojí a převodovek pro letadla a motorová vozidla. ZF je dodnes aktivní v oblasti inovací, své systémy dodává pro osobní automobily, užitková vozidla a průmyslové technologie. Svoji stopu v koncernu s více než 150 tisíc zaměstnanci má přitom také Česká republika, kde má ZF celkem osm závodů, v některých z nich probíhá také výzkum a vývoj.