Jeho oblečení nosí Nik Tendo i Oskar Hes, živí ho ale pračky. Se značkou My Dear teď spouští novou kolekci

Zbyněk Štandera po čtyřech letech vrací svou značku zpět na scénu. Když ale zrovna neřeší dropy kolekcí, buduje byznys s průmyslovými pračkami.

My Dear

Foto: CzechCrunch / Instagram @mydearclothing

Značka My Dear Clothing vyrábí pánské oblečení

0Zobrazit komentáře

Po několikaleté pauze se česká značka My Dear Clothing znovu hlásí o slovo. Připravila totiž novou kolekci, jejíž prodej byl spuštěn tedy v neděli 23. února v 19 hodin. Její zakladatel Zbyněk Štandera se k módě vrátil po čtyřech letech, kdy se věnoval rodině i svému primárnímu byznysu – prodeji a servisu velkokapacitních praček a sušiček. Na jaře loňského roku uvedl kolekci 23:55, teď spouští 23:56. Právě název dropů má být jakýmsi odpočtem na jeho plány více se angažovat v oblasti módy. „Do půlnoci je to pořád moje hobby. Pak už ale pojedeme naplno,“ říká teď v rozhovoru pro CzechCrunch.

Značka My Dear Clothing, která se zaměřuje na pánské oblečení a doplňky, vznikla už v roce 2013, tehdy v prostředí hudebníků a tatérů. „Dnes už neplatí, že streetwear patří jen k rapu. Když jsem začínal, bylo to dané tím, že jsem se pohyboval v Pardubicích s klukama z labelu Milion+. Ale dnes už se streetwear prolíná s high fashion a značka oslovuje daleko širší spektrum lidí,“ vysvětluje Štandera.

Od počátku funguje značka na principu limitovaných dropů. To znamená, že si její oblečení nemůžete jen tak objednat, ale musíte čekat, až sama přijde s další kolekcí, kterou na e-shopu spustí. Pak si ho můžete koupit, ale ani tak není jisté, že se k němu skutečně dostanete – v minulosti byly dropy ještě v daný den vyprodané.

Nejčastěji pouští My Dear Clothing do prodeje mikiny nebo čepice, které jsou typické svým moderním a minimalistickým stylem s prvky streetwearu. Občas si ale zkusí i něco nového – v minulosti prodala třeba limitovaný počet tradičních cibuláků nebo sadu kožených pout na ruce.

Oskar ode mě chtěl bundu, tak jsem mu slíbil, že když s námi nafotí pár věcí, udělám mu ji.

Za strategií dropů stojí kromě časové vytíženosti Štandery i jeho vědomé rozhodnutí nepřispívat k nadprodukci a značku směřovat udržitelným směrem. Výroba My Dear Clothing proto probíhá na Slovensku, přičemž část produktů vzniká i ve spolupráci s menšími umělci.

Poté, co značka vydala kolekci v roce 2020, se brand upozadil a na jeho webu i sítích bylo několik let prázdno. Pauza ale nebyla plánovaná, spíš organicky vyplynula ze života Štandery. „Narodily se mi děti, bylo najednou daleko víc odpovědnosti a míň času. Teď už jsou ve školce a já mám víc prostoru se k tomu vrátit,“ vysvětluje dvaatřicetiletý otec dvou dětí.

Jeho návrat je přitom už teď velkolepý. Loni na jaře vypustil kolekci 23:55, což mu vyneslo nominaci na ocenění Esquire Man v kategorii móda. I to Štanderu motivovalo k tomu, aby začal brandu zase věnovat víc času. „Rok předtím jsem si doma řekl, že do dvou let chci v Esquire Man být. Pak vyšel jeden drop a oni mě tam zařadili. Bylo to hezký uzavření kruhu,“ říká.

Po necelém roce teď přichází s dropem 23:56. Ten obsahuje mikiny, trika, čepice i kraťasy, materiálově se pak zaměřuje na pleteniny. „Loni jsem poprvé viděl seriál Yellowstone a líbila se mi tam jedna bunda, kterou má hlavní postava. Tak jsem na jejím základě postavil celou kolekci,“ popisuje inspiraci Štandera.

Ke kampaním, které dropy doprovází, si značka tradičně zve známé osobnosti. V minulosti to byl rapper Dominik Citta alias Nik Tendo, letos je tváří kolekce herec Oskar Hes a norský model Lars Bjørshol. „S Dominikem jsme byli kámoši ještě předtím, než začal rapovat. S Oskarem jsme se zase seznámili v Karlových Varech na baru a celou noc prokecali. Řekl mi, že by ode mě chtěl bundu, tak jsem mu slíbil, že když s námi nafotí pár věcí, udělám mu ji,“ vysvětluje se smíchem Štandera a dodává, že spolupráce vznikají přirozeně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přestože dosud značka fungovala spíš sporadicky, teď vypouští už druhou kolekci za necelý rok a tempo chce i do budoucna zrychlit. „Dva až tři dropy ročně mi dávají smysl. Ať je to dobře připravené a prezentované, ať se za to nemusím stydět,“ říká Štandera. Zrovna o poptávku ale nouzi nemá – omezené množství produktů je většinou vyprodané v řádu několika desítek minut.

Na plný úvazek se ale Štandera věnuje něčemu úplně jinému – průmyslovým pračkám a sušičkám. Pod značkou Vše pro prádelny se mu podařilo vybudovat byznys s ročním obratem 10 až 20 milionů korun. Byla to přitom docela náhoda. Ve dvaceti musel kvůli zranění skončit se squashem, kterému se věnoval na světové úrovni, a začal proto jezdit se svým tátou na brigády. Právě ten se servisu průmyslových praček věnoval.

„Nejdřív jsem se naučil stroje opravovat, pak jsem našel dodavatele a začal je i prodávat,“ popisuje Štandera. Dnes je jeho firma jedním z hlavních hráčů v Praze a středních Čechách, kde se v tomto oboru pohybují jen dvě další firmy. „Nejde ale o klasickou konkurenci. Spíš si pomáháme – když třeba jeden z nás nemůže, druhý za něj zaskočí,“ říká.

Přestože se teď My Dear Clothing vrací zpátky na scénu, její financování zůstává stále plně v rukou jejího zakladatele. „Teď je to pořád takový můj koníček, ale chci se tomu věnovat víc. Optimalizovat provoz v prádelnách tak, abych měl víc času na módu. Ale úplně je opustit? To zatím ne,“ uzavírá Štandera.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Sliboval revoluci, raketově rostl, ale také lhal. Teď výrobce vodíkových tahačů Nikola vyhlásil bankrot

Osud společnosti Nikola, která slibovala vodíkovou revoluci, při pohledu do zpětného zrcátka nemohl skončit jinak. I proto, že její zakladatel lhal.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

nikola-mvp-cc

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Nikola

Tahač od Nikoly

0Zobrazit komentáře

Je to turbulentní příběh o rychlém vzestupu a stejně rychlém, ne-li rychlejším pádu firmy, která se dlouho tvářila, že přinese revoluci do světa těžkých nákladních vozů. Americký výrobce tahačů s elektrickým pohonem Nikola tento týden vyhlásil ve Spojených státech bankrot. Firma a některé její součásti požádaly o soudní ochranu před věřiteli a budou se snažit rozprodat majetek. Strůjce celého neštěstí se jmenuje Trevor Milton, který firmu založil a nakonec za podvody, které napáchal, dostal několik let za mřížemi.

Společnost Nikola sice v loňském roce zvýšila výrobu svých elektrických nákladních automobilů, které využívají k pohonu vodíkové palivové články. Zůstala však vysoce ztrátová a dostala se do potíží při snaze získat dodatečný kapitál. Firma v soudních dokumentech odhaduje hodnotu svých aktiv na 500 milionů až jednu miliardu dolarů (zhruba 12 až 24 miliard korun). Hodnotu svých závazku pak odhadla na jednu až deset miliard dolarů (zhruba 24 až 240 miliard korun).

Cena akcií společnosti Nikola v tomto týdnu v reakci na vyhlášení bankrotu prudce klesla a tržní hodnota podniku sestoupila pod 40 milionů dolarů. Od vstupu na burzu v roce 2020 již akcie firmy ztratily více než 99 procent své ceny. V roce 2020, v době největší slávy firmy, se tržní hodnota společnosti Nikola pohybovala kolem 30 miliard dolarů, takže dorovnala tu automobilky Ford Motor.

nikola-stock

Foto: CzechCrunch

Vývoj akcií společnosti Nikola na grafu Google Finance

Nikola je další z řady firem, které se snažily prorazit v oblasti automobilů s elektrickým pohonem, ale skončily v problémech. V posledních několika letech již v tomto odvětví vyhlásily bankrot například společnosti Fisker, Proterra a Lordstown Motors. Jak vlastně příběh Nikoly vypadal? Připomínáme jeho zásadní milníky.

2014: Nikola Motor Company a velké plány

Trevor Milton prodává firmu dHybrid, která chtěla snižovat emise úpravou dieselových motorů a jejich přeměnou na hybridy, ale jak připomínal americký magazín Forbes, Milton nakonec zjistil, že investor, se kterým se dohodl, vykrádá jeho duševní vlastnictví a firmu zavřel. Místo toho založil společnost Nikola Motor Company s jasnou ambicí – vyvinout vysoce efektivní nákladní vozy s nulovými emisemi​. Klíčem k úspěchu měl být vodíkový pohon a elektrické baterie. V názvu firmy se Milton inspiroval vynálezcem Nikolou Teslou, stejně jako Elon Musk u Tesly, jemuž chtěl konkurovat.

2016: První prototyp je tu

Jak v prosinci 2016 reportoval magazín Automotive Logistics, Nikola slavnostně představuje prototyp svého vodíkového tahače zvaný Nikola One. Vozidlo mělo šestikolový pohon, elektrické motory a díky palivovým článkům na vodík mělo mít přes tisíc koní. Zároveň Nikola tvrdí, že má její tahač ujet na jedno nabití až téměř dva tisíce kilometrů. Trevor Milton všechny ujišťuje, že vývoj jde podle plánu, kamion je již plně funkční a v roce 2020 má jít do výroby.

trevor-milton3

Foto: Nikola

Trevor Milton, zakladatel automobilky Nikola

2019: Terénní čtyřkolka, vodní skútr i pick-up

Ještě se nevyrábí ani první tahač a Nikola představuje další vozidla. Tentokrát jde o terénní čtyřkolku NZT, a dokonce přidává i vodní skútr na elektřinu. Na trend elektrických pick-upů později reaguje oznámením vývoje vlastního elektrického pick-upu s názvem Nikola Badger. Ten má kombinací baterií a vodíkového pohonu nabídnout až tisícikilometrový dojezd. Ve vývoji mají být i další modely tahačů.

nikola-wav-4

Foto: Nikola

Elektrický skútr Nikola WAV

2020: Burza a raketový růst

Klíčový byznysový milník firmy. Nikola v rámci SPAC transakce po fúzi se společností VectoIQ vstupuje na americkou burzu Nasdaq. Nabírá nový kapitál a krátce po vstupu na burzu tržní hodnota Nikoly vystřeluje k 30 miliardám dolarů. V té době je tak najednou stejně hodnotná jako třeba tradiční automobilka Ford, která vyrábí jeden vůz za druhým, zatímco firma Trevora Miltona zatím stále nevyrobila ani jeden.

2020: Velká dodávka popelářských vozů a partnerství s GM

Jeden z největších poskytovatelů odpadových služeb v USA, společnost Republic Services, si u Nikoly objednává 2 500 elektrických popelářských vozů. Stále přitom platí, že automobilka nemá v produkci jediný model. Krátce nato firma získává obří investici ve výši dvou miliard dolarů od automobilky General Motors. Ta má Nikole pomoci mimo jiné s vývojem elektrického pick-upu Badger.

nikola-refuse

Foto: Nikola

Nikola Refuse je novým tahačem z produkce americké automobilky, který půjde využít nejen jako popelářský vůz

2020: Odhalení podvodu a konec zakladatele

Jen pár dní po oznámení dohody s General Motors přichází šok. Společnost Hindenburg Research zveřejňuje analýzu, ve které obviňuje Nikolu a jejího zakladatele Trevora Miltona z podvodu. Tvrdí, že Nikola roky přeháněla a lhala o svých technologiích i pokrocích. Nejvýraznějším příkladem má být právě tahač Nikola One prezentovaný jako funkční prototyp, který však ve firemním videu jel jen díky gravitaci z kopce​.

Nikolu začínají prošetřovat úřady a cena jejích akcií padá. Automobilka přiznává, že její tahač skutečně nejel na palivo budoucnosti, ale jen z kopce. O pár dní později už Milton odstupuje z vedení firmy a řeší se, jestli její vodíková auta a technologie vůbec existují.

nikola-one-1

Foto: Nikola

Nikola One

2020: Nouzové plány, storna a pád ke dnu

Nikola i díky kapitálu vybraného vstupem na burzu žije a chce díky němu dotáhnout vývoj elektrického tahače Nikola Tre, aby ho co nejdříve dostala na trh. Na něm totiž zatím stále nemá ani jeden vůz. Rovnou ale varuje, že má peníze při stávajícím tempu spalování hotovosti zhruba na dva roky.

Problémy se navíc kupí. General Motors odstupují od své plánované investice, ruší se tak například plán vyvinout elektrický pick-up Badger. Akcie padají dolů. Další ránu zasazuje Republic Services rušící zakázku na 2 500 popelářských vozů. Automobilka Nikola je na pokraji kolapsu.

nikola-badger

Foto: Nikola

Elektrický pick-up Nikola Badger

2021: Obžaloba zakladatele a druhý dech

Trevor Milton slyší u newyorského soudu jasný verdikt: je obviněn ze tří činů podvodu vůči investorům, kterým měl lhát o stavu firmy a jejích technologií, aby z nich vylákal peníze. Milton vinu odmítá, z vazby je propuštěn na kauci 100 milionů dolarů​. Samotná společnost Nikola se mezitím snaží pokračovat s novým vedením. Uzavírá smlouvu s Boschem na dodávky palivových článků pro nákladní vozy Nikola Tre a Two. Německá firma už do automobilky dříve investovala a ve spolupráci pokračuje. Zdá se, že by Nikola mohla chytit druhý dech.

2021: První dodávky jsou tu

Konec roku je důvod k oslavám. Nikola dodává prvním zákazníkům své elektrické tahače Nikola Tre. Zároveň souhlasí s uhrazením 125 milionů dolarů (2,8 miliardy korun) jako pokuty a odškodnění investorům. Uzavírá tím kapitolu regulatorních sporů a představuje snahu „zaplatit za své hříchy“ a firma pokračuje v realizaci (byť opožděné) svých slibů.

nikola-tre

Foto: Nikola

Tahač Nikola Tre v přístavu

2022: Podvod se stal, akvizice jako pojistka

Nikola oznamuje, že k zajištění své budoucnosti hodlá koupit krachujícího výrobce baterií Romeo Power, na němž byla závislá jako na hlavním dodavateli akumulátorů. Zakladatel Trevor Milton mezitím stojí přes soudem, kde ho porota jednomyslně shledává vinným ve věci podvodů na investorech Nikoly. Soud uznává, že Milton vědomě klamal o pokroku a technologiích firmy a tím neoprávněně navyšoval hodnotu akcií. Zakladateli firmy hrozí několikaleté vězení.

2023: Šéfové se točí a zakladatel jde do vězení

Nikola má během čtyř let už čtvrtého šéfa. Navíc se jí nevyhýbají další trable. Po sérii požárů baterií dobrovolně svolává všech 209 dosud dodaných elektrických kamionů Nikola Tre a pozastavuje jejich prodej. Zakladatele Trevora Miltona na konci roku posílá newyorský soud na čtyři doky do vězení, navíc ho čeká i významný finanční postih. Úřady požadují, aby vrátil peníze, které získal podvodem.

nikola

Foto: Nikola / CzechCrunch

Zakladatel automobilky Nikola Trevor Milton

2024: Tučná pokuta pro zakladatele

Trevoru Miltonovi je vedle odnětí svobody vyměřena také finanční pokuta a náhrada škody ve výši 168 milionů dolarů (3,8 miliardy korun).

2025: Bankrot a konec příběhu

Ve středu 19. února 2025 Nikola požádala o ochranu před věřiteli a oznámila záměr prodat veškerá nebo většinu svých aktiv​. V soudním podání firma přiznala, že jí zbývá pouze zhruba 47 milionů dolarů hotovosti na udržení omezeného provozu​, což nedostačuje k dlouhodobějšímu fungování.

„Podobně jako další podniky v sektoru elektromobilů jsme čelili různým tržním a makroekonomickým faktorům, které ovlivnily naši provozuschopnost. Bohužel jsme ani při největším úsilí nedokázali tyto velké problémy překonat,“ uvedl šéf společnosti Nikola Steve Girsky.

S přispěním ČTK