Jejich příběhy zaujaly Brazilce i investory. Pohádkové Readmio získalo další peníze a míří do Indie

Readmio zvládlo propašovat technologie do pohádek, aniž by dětem nutilo jakékoli zařízení. Teď hodlá zopakovat svůj brazilský úspěch i v Asii.

readmioInsider

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Readmio

Pohádkové Readmio

0Zobrazit komentáře

Pracovali jako vývojáři, které mnohdy štvalo, když jim někdo říkal, jak má požadovaná aplikace vypadat. „To, co si klienti přáli, občas vypadalo opravdu strašně. Často jsme proto snili o tom, že si vytvoříme vlastní appku,“ vzpomíná Jozef Šimko, jeden ze čtyř zakladatelů startupu Readmio. Příležitost vybudovat něco vlastního se jim naskytla, když firmu, kde pracovali, koupil Avast.

„Jako rodič jsem vždycky přemýšlel nad tím, jak propojit digitální svět se čtením pohádek. Pozdě večer jsem už často neměl energii na vydávání různých zvuků, několikrát jsem dokonce u předčítání dětských knih usnul,“ směje se Šimko. Společně s Iljou Novodvorským, Radoslavem Rajčanem a Erikem Notou tak rozjel projekt, který rodičům poskytuje hudební a zvukový doprovod k pohádkám. Tak, aby nemuseli nic ovládat, spouštět ani hlídat.

Readmio funguje jednoduše: rodič čte připravený text, aplikace se pak postará o všechno ostatní. Nechá třeba šplouchat vodu, když hrdina pohádky něco hodí do řeky. Spustí zpěv ptáků ve chvíli, kdy mají cvrlikat vrabci. Když tři prasátka staví své domečky, ozývá se jejich chrochtání. A jakmile poddaní spatří císařovy nové šaty, slyší děti jejich nadšený jásot.

readmio-app

Foto: Readmio

Pohádka v aplikaci Readmio

To samozřejmě vyžaduje, aby mobil slyšel a rozuměl hlasu rodiče. Podle tvůrců aplikace to nicméně neznamená, že by zařízení odposlouchávalo uživatele. „Náš algoritmus je přímo zabudovaný v aplikaci, která celou dobu funguje offline. Data našich uživatelů jsou v bezpečí a nikam se neodesílají,“ ujišťuje Šimko.

Pohádková aplikace dnes v češtině nabízí kolem 600 příběhů se zvukovými kulisami, přičemž každý týden přibývají dva nové. Ne všechny jsou ovšem zdarma, přibližně 85 procent pohádek je dostupných pouze pro prémiové uživatele. Roční předplatné vyjde na 599 korun a zahrnuje také různé kvízy, hry nebo ukolébavky i možnost nahrávat vlastní hlas.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A interaktivní pohádky si oblíbili i investoři. V roce 2020 získalo Readmio 13 milionů korun od venture kapitálového fondu Zaka, o dva roky později mu pak Zero Gravity Capital a Depo Ventures poslaly dalších 25 milionů. Nejnověji přispěl polský fond Simpact Ventures, a to finanční injekcí ve výši 500 tisíc eur (přibližně 12,5 milionu korun). Investici chce Readmio využít na další expanzi.

Kromě Česka a Slovenska už totiž startup působí i v dalších evropských zemích a také v Latinské Americe. Obzvlášť se mu prý daří v Brazílii. „Ta země mě opravdu fascinuje. Každý měsíc nám tam přibude 10 tisíc nových uživatelů. Je dobře, že jsme tam šli,“ popisuje Šimko pro CzechCrunch. Raketový růst v Brazílii je prý daný náturou tamních obyvatel. „Ti lidé jsou prostě srdečnější, otevřenější, více rodinně založení. Takže je přirozené, že chtějí trávit s dětmi co nejvíc času.“

Teď se chce původem česko-slovenské Readmio podívat i do Asie, přičemž téměř jistou destinací je prý Indie. „Začínáme pracovat na hindštině, dalšími jazyky bude možná vietnamština nebo korejština. Ještě uvidíme. Každopádně v průběhu tohoto roku spustíme čtyři asijské jazyky,“ dodává Šimko.

Aplikaci Readmio si dosud stáhlo téměř milion lidí, v Česku má již 260 tisíc uživatelů. Firma letos cílí na hranici jednoho milionu eur, čímž by prý vyrostla o sto procent. Šimko a jeho tým teď chtějí investici využít i na posílení vývojářského týmu a nakopnutí marketingu. Startup také navázal spolupráci například s knihkupectvím Luxor – rodiče najdou v jeho pobočkách fyzické knihy, které komunikují s mobilní aplikací Readmio. Jde třeba o titul Kája a tygr.

Máte už dost Muskova X? Čech vytvořil aplikaci, která sdružuje jeho alternativy. Teď získal investici

Česká aplikace Openvibe pochopila, jak velká je frustrace miliard uživatelů tradičních sociálních sítí. Těm vadí třeba toxické prostředí na X.

matej-svancer-open-vibe-ccfh-x-mp

Foto: Filip Houska/CzechCrunch

Matěj Švancer

1Zobrazit komentáře

Celou řadu lidí už Elon Musk a jeho platforma X přestali bavit. Například britský deník The Guardian opustil tuto sociální síť loni v listopadu, prý je příliš toxická. Následoval třeba německý fotbalový klub FC St. Pauli, který bývalý Twitter označil za hlásnou troubu nenávisti. Šestadvacetiletý Matěj Švancer, známý také jako youtuber Krypto Mates, proto nabízí alternativu všem, kteří hledají  za X náhradu. Jeho Openvibe sdružuje do jedné aplikace hned čtyři sociální sítě – Threads, Mastodon, Bluesky a Nostr. A teď zaujal i investory.

Zainvestovaný startup: Openvibe

Kdo investuje: Investiční kolo vedl fond Czech Founders VC, připojil se i deeptechový fond Tensor Ventures a bývalý technický ředitel českého jednorožce Mews Jan Široký. Do startupu investovala také americká společnost Automattic, která stojí za značkami Tumblr nebo WordPress.com.

Kolik a v jakém kole: 800 tisíc dolarů (přes 19 milionů korun) v pre-seedovém kole

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Co Openvibe dělá: Jedná se o mobilní aplikaci, která propojuje novou generaci sociálních sítí – Threads, Mastodon, Bluesky a Nostr. Uživatelům umožňuje komunikovat napříč těmito platformami a sdílet obsah na všech z nich současně.

Jaký je kontext: „Na poli sociálních sítí momentálně sledujeme mimořádně dynamický vývoj. TikTok čelí ve Spojených státech existenčním potížím, po koupi sítě X Elonem Muskem došlo k výraznému odlivu uživatelů, politici stupňují tlak na sociální platformy a vzdělaní či mladí lidé se čím dál častěji přesouvají na alternativní sítě, které jsou podstatně otevřenější a svobodnější,“ říká Švancer s tím, že problém nespokojených a migrujících uživatelů je nyní palčivý zejména v USA. Očekává však, že se tento trend brzy objeví i v dalších částech světa.

Jak je startup velký: Aplikace má momentálně přes 70 tisíc stažení a blíží se hranici 30 tisíc aktivních uživatelů.

Proč je to zajímavé: „V dnešní době je přístup Openvibe klíčový. Prioritizací uživatelské kontroly, podpory opravdových interakcí a vyhýbáním se nedostatkům centralizovaných platforem má potenciál změnit způsob, jakým lidé komunikují,“ tvrdí spoluzakladatel Czech Founders VC. Podle Jana Faflíka z Tensor Ventures je pak Openvibe gamechanger, který pochopil, jak velká je frustrace miliard uživatelů tradičních sociálních sítí.

Na co startup plánuje peníze využít: Nově získané prostředky mají pomoct se zrychlením vývoje produktu, rozšířením uživatelské základny a pokračováním v integraci dalších sociálních sítí nové generace.

Vše o startupových investicích