Kdysi skočili z korporátu do agenturních peřejí. Letos s Marketupem míří na hranici 350 milionů

Před třinácti lety řešili dilema, zda si dál užívat zázemí korporace, nebo se pustit do vlastního podnikání. Vybrali druhou variantu a dál rostou.

marketup

Foto: Marketup

Miroslav Král a Tomáš Ševčík, spoluzakladatelé Marketupu

0Zobrazit komentáře

Na jedné straně prestiž nadnárodní korporace, kde má člověk k ruce baterii různých pomocných oddělení od právníků přes IT techniky až po účetnictví. Na druhé straně potom dobrodružná vidina vlastní agentury, která láká možností naplňovat svoje vize a dávat prostor kreativitě. Zakladatelé společnosti Marketup Miroslav Král a Tomáš Ševčík před třinácti lety vyslyšeli volání dobrodružství. Jejich původně výkonnostní agentura se rozrostla na sedmdesátičlenný tým, nabízí široké spektrum marketingových služeb a letos má v plánu atakovat hranici 350 milionů korun obratu.

Pokud se v marketingu nepohybujete, možná vám značka Marketup nic neříká. Pravděpodobně jste se už ale stali cílovou skupinou některého z jejích děl. Virální kampaň, ve které influenceři na sociálních sítích vybalují Horalky od Sedity s novou příchutí arašídového másla, jako by to byl nejnovější iPhone, zasáhla 1,3 milionu lidí. První obálka vytvořená kolaborativním robotickým ramenem značky ABB pro tištěný Forbes byla v každé trafice. A další miliony zasáhly kampaně pro řetězce prodejen sportovního oblečení, nábytku, telekomunikační operátory nebo pojišťovny.

Na začátku všeho přitom byla souhra šťastných událostí. Výkonný ředitel firmy Miroslav Král se poprvé setkal s Tomášem Ševčíkem, jenž má dnes na starosti provozní řízení agentury, už v roce 1996. Tehdy oba pracovali pro operátora Eurotel, ze kterého se později stalo O2. Oba nějakou dobu pokračovali v práci pro nadnárodní firmy, vedli regionální pobočky a rychle stoupali kariérním řetězcem na stále vyšší manažerská místa. Nakonec ale v jejich postupu nastal zlomový moment.

marketup2

Foto: Marketup

Tomáš Ševčík a Miroslav Král, spoluzakladatelé Marketupu

„Po patnácti letech v korporacích jsem se toužil vrátit k podnikání a větší svobodě v životě. Hledal jsem příležitosti a tenkrát jsme na sebe s Tomášem znovu narazili a rozhodli se, že naše cesty opět spojíme. I když zatím nebylo jasné jak,“ vzpomíná na klíčový okamžik Miroslav Král. Tomáš Ševčík, který tou dobou opouštěl O2 na Slovensku, stál před podobným rozhodnutím o pokračování své kariéry.

„Chtěl jsem vystoupit ze stereotypu korporátní administrativy, reportingu a vnitrofiremní politiky. Volba vlastního projektu pro mě byla lákavá – jako když se rozhodujete, zda budete žít stále v nájmu, nebo zda si vezmete hypotéku, ve které máte větší svobodu a na konci vám navíc zůstane určitá hodnota,“ popisuje svou tehdejší motivaci Ševčík.

Na vlastní pěst

Po úvodním růstu především v segmentu menších a středních firem se oba zakladatelé rozhodli zaměřit na velké reklamní hráče, především TV inzerenty, lokální výrobce rychloobrátkového zboží a retailové řetězce. „Start byl relativně hladký, vedle agentury jsme zpočátku rozvíjeli i další projekty v jiných oblastech, abychom měli více vajíček v košíku, jak se tak říká,“ vzpomíná Král. Agentura se nakonec ukázala jako nejlépe fungující projekt s velkým potenciálem a postupně získala důvěru zvučných českých i globálních značek.

Tyto první úspěchy na sebe začaly rychle nabalovat další. „V roce 2016 jsme rozšířili záběr také o technologie, operátory, energetické firmy a finanční instituce,“ vypočítává Král odvětví, kde všude Marketup našel klienty, se kterými často spolupracuje dodnes. S většími projekty musel logicky růst i tým, protože komplexní marketingové kampaně se neobejdou bez specialistů od grafiky nebo tvorby obsahu až po experty na reklamu zadávanou a optimalizovanou prostřednictvím specializovaných reklamních systémů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Před pěti lety začali v Marketupu budovat také datově-technologické oddělení, protože bez know-how v této oblasti už dnes úspěšné kampaně dělat nejde. Tým se rozrostl na sedm desítek kolegů a s nimi se zvětšil i celkový byznys agentury. V posledních dvou letech se tržby vždy vyšplhaly přes 200 milionů korun. V roce 2021 to bylo přes 240 milionů, loni došlo k mírnému poklesu, ale letos firma opět roste a její zakladatelé chtějí v tržbách poprvé překonat až 350 milionů korun.

„Už víme, že letos hranici 300 milionů korun překonáme, nejspíš se zastavíme na 330 až 350 milionech. Náš letošní růst stojí na úspěšné akvizici nových klientů, růstu spravovaných mediálních investic a také rozšiřování služeb v oblasti datových nástrojů a analytiky, kreativy a videoprodukce,“ popisuje úspěšný rok Miroslav Král. Marketup prý historicky vykazoval zisk před zdaněním a úroky kolem osmi procent z obratu, ale kvůli investicím do datových a technologických nástrojů spojeným s růstem platů nedostatkových odborníků na digitální marketing se zisk agentury přechodně snížil.

Dnes Miroslav Král a Tomáš Ševčík po více než dekádě ve vlastním byznysu hodnotí, že rozhodnutí opustit manažerskou pozici v korporaci s veškerými jistotami a stabilním zázemím nadnárodní společnosti určitě není pro každého. „Při startu podnikání si rychle uvědomíte, jak dramatický je to rozdíl oproti práci v nadnárodní firmě. Již za vámi nestojí značka s historií, která má pevné místo na trhu a která dodává vaší pozici na vážnosti. Jste sám za sebe, začínáte od nuly a vše si musíte sám vybojovat,“ popisuje třináct let staré dilema Král.

marketup3

Foto: Marketup

Marketup nabízí široké spektrum marketingových služeb

Sám Král se na začátku věnoval především obchodu a budování vztahů s klienty. S úsměvem vzpomíná na to, jak se jejich prvními klienty staly firmy jejich příbuzných a postupně specifikovali trh, na který se budou zaměřovat. „Byly doby, kdy jsem celý týden objížděl jen schůzky s jednateli. Skvěle nám tenkrát fungovala edukace o možnostech online marketingu, takže úspěšnost se pohybovala mezi deseti až dvaceti procenty, což skromně hodnotím jako velmi slušný výsledek,“ popisuje nejisté začátky Král.

K obchodu se přidávaly fáze, kdy musel do agentury nabrat první zaměstnance, až jich bylo několik desítek. „To skokově zvýšilo režijní náklady, takže teď musíme dál růst a vše finančně řídit,“ usmívá se. V rychlém tempu růstu se několikrát dostali do situace, kdy se nedařilo správně vybalancovat velikost týmu a množství práce. Řadu věcí se oba zakladatelé zkrátka učili za pochodu. „Způsobilo to odchod několika lidí, což je v agenturním byznysu běžný úkaz. Takové situace mají na agenturu negativní dopad, ale čím je agentura větší, tím se tyto situace zvládají lépe,“ doplňuje Ševčík.

Právě Král má dnes na starosti výkonné vedení firmy, ke kterému se věnuje ještě klientskému servisu včetně tvorby strategie, kreativy, sociálních médií a zároveň HR, business developmentu, marketingu a PR. Jeho kolega Ševčík odpovídá za provoz firmy a spadají pod něj finance, právo, IT a bezpečnost, navíc formálně odpovídá i za realizaci mediálních kampaní. Jednotlivá oddělení dnes řídí již zkušení manažeři. A jaké jsou další plány? Prý to není bezhlavý růst za každou cenu. „V příštích letech plánujeme růst na úrovni patnácti až dvaceti procent, náš dlouhodobý cíl je dosažení tržeb ve výši jedné miliardy,“ nastiňuje Král.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Umělá inteligence pomáhá, ale rozhodovat spory by možná navždy měli živí právníci, říká Matějka

Stejně jako jiné obory proměňuje umělá inteligence také svět práva. Partner advokátní kanceláře PRK vypočítává pozitiva i negativa.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

matejka-prk

Foto: PRK Partners

Michal Matějka, partner advokátní PRK Partners

Budou v soudních sporech někdy rozhodovat technologie? A jak dokáží proměnit řemeslo, kde je důležité každé slovo a rozhoduje se ve věcech měnících životy? „K plnému nahrazení právnických profesí nástroji umělé inteligence lze mít značnou míru skepse, na druhou stranu už teď vidíme, že umožní velký nárůst efektivity právnických procesů,“ říká Michal Matějka, partner advokátní PRK Partners, která patří k největším v zemi. Umělá inteligence už prostoupila také jejich agendou, a byť je zřejmé, že nezůstane pouze u generování jednoduchých dokumentů, nedojde podle něj v nejbližší době ani k žádné převratné revoluci.

O tom, že umělá inteligence promění, jak pracujeme, jak vyhledáváme informace nebo jak tvoříme, se mluví napříč obory. Nejčastěji dnes lidé využívají zatím převážně textový generátor ChatGPT od OpenAI, který se sám neustále učí novým dovednostem. Dokáže napsat všemožné texty, pomoci s cizelováním nápadu nebo se umí proměnit do ještě lepšího vyhledávače a rešeršisty, než je Google. Michal Matějka však upozorňuje, že v právu zatím může být ošemetné s ním intenzivněji pracovat. Jednak stejně jako u všeho ostatního nepracuje s nejnovějšími daty, ale hlavně není zvyklý na právnické obyčeje.

„Systémy jako ChatGPT nejsou primárně zaměřené na právní informace, a tudíž je jejich použitelnost v každodenní právní praxi zatím spíše omezená. Právní texty, na kterých se tyto modely učí, navíc nejsou nijak validovány, takže bohužel není výjimkou ani nesprávný výstup. Revolucí bych to tedy zatím nenazýval. Je však zjevné, že expertní právní systémy založené na umělé inteligenci s validovanými daty, a tudíž i vysokou kvalitou výstupů, budou v blízké budoucnosti vznikat a v právní praxi se prosazovat,“ míní Michal Matějka, který se v PRK specializuje například na obchodní smluvní právo či duševní vlastnictví.

pravnik

Foto: Vygenerováno OpenAI DALL·E-3

Umělá inteligence začíná pomáhat i v právu

Už teď ale dokáže umělá inteligence pomáhat zejména v řadě rutinních činností. Při generování právních textů sice podle Matějky není nutně lepší než živý právník, ale dokáže velmi slušně generovat například smlouvy či jiné právní dokumenty v typizovaných a opakujících se případech. Může jít o jednoduché kupní smlouvy nebo různé zajišťující instrumenty, kterých se obecně tvoří velké množství a využití technologií šetří především čas. Právě nejúnavnější rutinní úkony mají nástroje umělé inteligence v různých profesích pomoci eliminovat, zatímco se člověk bude moci věnovat činnostem s vyšší přidanou hodnotou. To by mělo podle partnera advokátní kanceláře PRK platit také ve světě práva.

Technologie dokáží pomoci s formální či logickou kontrolou právních dokumentů před jejich uzavřením nebo velmi rychle připravit podklady pro právní radu či rozhodnutí. A podle Michala Matějky je žádoucí, aby právě klíčový proces rozhodování o tom, kdo má či nemá pravdu, i nadále řešil člověk. „Vyhodnocení informací a rozhodnutí, jak se zachovat či která strana má pravdu v případě sporu, budou ještě dlouho dělat živí právníci. Možná navždy, protože může být i v zájmu adresátů právních norem, tedy každého z nás, toto rozhodování umělé inteligenci vůbec nesvěřit, i kdyby to ta technologie někdy přece jen umožňovala,“ míní Matějka, který řeší rovněž právo informačních technologií či mezinárodní obchod.

Pokud smlouvu vygeneruje umělá inteligence a bude v ní chyba, bude za ni zodpovědný vždy daný advokát.

Zkušený právník, který před angažmá v PRK pracoval bezmála sedmnáct let v pražské pobočce advokátní kanceláře Baker & McKenzie, připomíná, že už dnes je v Obecném nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) napsáno, že nikdo nemůže být předmětem žádného rozhodnutí založeného výhradně na automatizovaném zpracování dat bez svého souhlasu a předpisy nějakou formou regulující využití umělé inteligence při rozhodování o právech a povinnostech lidí budou zřejmě přibývat. Jsme nicméně teprve na startu velkého množství změn, které může umělá inteligence přinést.

„Velké nebezpečí potenciálně vidím v tom, že naše generace získala své vzdělání ještě v době před umělou inteligencí, a tudíž je schopna výstupy těchto nástrojů kriticky a nezávisle posoudit. Toho nastupující generace vyrůstající již plně v prostředí každodenního využití těchto technologií nemusí být nadále schopny,“ říká Michal Matějka. Klíčové je podle něj to, že v tuto chvíli je jasné, kdo má v rámci právních služeb absolutní odpovědnost. Je to advokát, který dané rozhodnutí či dokument vydal, respektive vytvořil, nehledě na to, zda mu v rámci celého procesu pomáhala umělá inteligence nebo jiná technologie.

„Pokud nějakou smlouvu vygeneruje umělá inteligence a bude v ní chyba, bude za ni zodpovědný vždy ten advokát, který takový nástroj při své právní činnosti použil, a nevypadá to, že by se na tom mělo v dohledné budoucnosti něco měnit,“ doplňuje Matějka, pro kterého je v tuto chvíli například zmíněný ChatGPT dobrým pomocníkem při vyhledávání právních informací a jejich shrnutí.

Jak ho využívá v praxi? „Využil jsem ho například jako rozhodce při rozhodování jednoho sporu, kde jsem potřeboval zjistit, jaký je kontext a použití určitého technického pojmu v různých jazycích. A poskytl velmi dobrou odpověď,“ dodává partner advokátní kanceláře PRK.

CC Native

Partnerem článku je PRK Partners