Kdysi skočili z korporátu do agenturních peřejí. Letos s Marketupem míří na hranici 350 milionů
Před třinácti lety řešili dilema, zda si dál užívat zázemí korporace, nebo se pustit do vlastního podnikání. Vybrali druhou variantu a dál rostou.
Na jedné straně prestiž nadnárodní korporace, kde má člověk k ruce baterii různých pomocných oddělení od právníků přes IT techniky až po účetnictví. Na druhé straně potom dobrodružná vidina vlastní agentury, která láká možností naplňovat svoje vize a dávat prostor kreativitě. Zakladatelé společnosti Marketup Miroslav Král a Tomáš Ševčík před třinácti lety vyslyšeli volání dobrodružství. Jejich původně výkonnostní agentura se rozrostla na sedmdesátičlenný tým, nabízí široké spektrum marketingových služeb a letos má v plánu atakovat hranici 350 milionů korun obratu.
Pokud se v marketingu nepohybujete, možná vám značka Marketup nic neříká. Pravděpodobně jste se už ale stali cílovou skupinou některého z jejích děl. Virální kampaň, ve které influenceři na sociálních sítích vybalují Horalky od Sedity s novou příchutí arašídového másla, jako by to byl nejnovější iPhone, zasáhla 1,3 milionu lidí. První obálka vytvořená kolaborativním robotickým ramenem značky ABB pro tištěný Forbes byla v každé trafice. A další miliony zasáhly kampaně pro řetězce prodejen sportovního oblečení, nábytku, telekomunikační operátory nebo pojišťovny.
Na začátku všeho přitom byla souhra šťastných událostí. Výkonný ředitel firmy Miroslav Král se poprvé setkal s Tomášem Ševčíkem, jenž má dnes na starosti provozní řízení agentury, už v roce 1996. Tehdy oba pracovali pro operátora Eurotel, ze kterého se později stalo O2. Oba nějakou dobu pokračovali v práci pro nadnárodní firmy, vedli regionální pobočky a rychle stoupali kariérním řetězcem na stále vyšší manažerská místa. Nakonec ale v jejich postupu nastal zlomový moment.
„Po patnácti letech v korporacích jsem se toužil vrátit k podnikání a větší svobodě v životě. Hledal jsem příležitosti a tenkrát jsme na sebe s Tomášem znovu narazili a rozhodli se, že naše cesty opět spojíme. I když zatím nebylo jasné jak,“ vzpomíná na klíčový okamžik Miroslav Král. Tomáš Ševčík, který tou dobou opouštěl O2 na Slovensku, stál před podobným rozhodnutím o pokračování své kariéry.
„Chtěl jsem vystoupit ze stereotypu korporátní administrativy, reportingu a vnitrofiremní politiky. Volba vlastního projektu pro mě byla lákavá – jako když se rozhodujete, zda budete žít stále v nájmu, nebo zda si vezmete hypotéku, ve které máte větší svobodu a na konci vám navíc zůstane určitá hodnota,“ popisuje svou tehdejší motivaci Ševčík.
Na vlastní pěst
Po úvodním růstu především v segmentu menších a středních firem se oba zakladatelé rozhodli zaměřit na velké reklamní hráče, především TV inzerenty, lokální výrobce rychloobrátkového zboží a retailové řetězce. „Start byl relativně hladký, vedle agentury jsme zpočátku rozvíjeli i další projekty v jiných oblastech, abychom měli více vajíček v košíku, jak se tak říká,“ vzpomíná Král. Agentura se nakonec ukázala jako nejlépe fungující projekt s velkým potenciálem a postupně získala důvěru zvučných českých i globálních značek.
Tyto první úspěchy na sebe začaly rychle nabalovat další. „V roce 2016 jsme rozšířili záběr také o technologie, operátory, energetické firmy a finanční instituce,“ vypočítává Král odvětví, kde všude Marketup našel klienty, se kterými často spolupracuje dodnes. S většími projekty musel logicky růst i tým, protože komplexní marketingové kampaně se neobejdou bez specialistů od grafiky nebo tvorby obsahu až po experty na reklamu zadávanou a optimalizovanou prostřednictvím specializovaných reklamních systémů.