Jako první dali e-shopům platbu QR kódem. Comgate umí upozornit na chybu a jde i do offlinu

Využili jste v e-shopu platbu přes QR kód? Za tímto pohodlným způsobem stojí česká firma Comgate, jejíž ředitel Jakub Ouhrabka byl hostem BrandStories.

Pokud platba v e-shopu není jednoduchá, zákazník ji neprovede. Stejně jako mnozí lidé odcházejí z internetových obchodů, které pro doručení zboží používají jen Českou poštu, další zase končí nákup, když nenajdou svoji oblíbenou platební metodu. Už více než 15 tisíc e-shopů proto používá platební bránu české firmy Comgate, která rychle inovuje a dívá se na zákazníky komplexně.

„Vnímáme, že každý je zvyklý na něco trochu jiného, a proto máme relativně sofistikovaný systém, který se dívá na to, na jakém zařízení zákazník zrovna je – jestli na počítači, nebo na mobilu. I na to, jaká je výše platby – jestli spíše vyšší, nebo nižší. Díváme se i na jeho historii, s jakou platební metodou má doposud dobrou zkušenost. A na základě toho přizpůsobujeme celé rozhraní platební brány tak, aby byl průchod co nejhladší,“ popisuje, co vše platební brána Comgate hlídá, ředitel společnosti Jakub Ouhrabka. Ten byl hostem podcastu BrandStories, vznikajícího ve spolupráci CzechCrunche s vybranými společnostmi. Pustit si ho můžete na YouTube, Spotify či Apple Podcastech nebo v přehrávači výše.

Díky svým zkušenostem s chováním zákazníků při placení přišla společnost Comgate jako první na trhu s možností zaplatit v e-shopech prostřednictvím QR kódu. „Když začaly postupně zapojovat do transakcí QR platby banky a fakturační systémy, řekli jsme si, že nazrál čas je použít i v platební bráně,“ vysvětluje Ouhrabka.

To je ale podle něj hodně specifické. E-shop i zákazník potřebují okamžité garantované potvrzení platby, což například u úhrady faktury nehraje takovou roli. „Vyvinout tento způsob bylo velmi náročné. Musíte se dívat, jak fungují systémy bank, sledovat, kdy platba může či nemůže být potvrzená, a na to reagovat. V naší velikosti se už ta investice ale vyplácí a dnes jsme schopni e-shopům dodat QR platbu s podobnými parametry jako u platby kartou,“ dodává Ouhrabka.

QR platby jsou na počítači jedna z nejrychlejších, nejpohodlnějších i nejbezpečnějších platebních metod.

Jak ale Ouhrabka zmínil na začátku, preference lidí, jak a co platit, velmi záleží i na typu zařízení, na kterém zrovna nakupují. Z dat vyplývá, že vyšší částky, třeba za dovolenou, lidé hradí většinou z počítače a liší se i způsob platby. „Když mluvíme například o QR platbách, ty jsou na počítači jedna z nejrychlejších, nejpohodlnějších i nejbezpečnějších platebních metod. Když zákazník nakupuje na počítači, má většinou mobil při sobě. A pokud by platil kartou, stejně by musel ještě platbu potvrdit v internetovém bankovnictví,“ popisuje Ouhrabka. Při placení v mobilu mají ale podle něj lidé radši Apple Pay, Google Pay nebo způsob, který Comgate také nabízí, a sice platbu přímo prostřednictvím aplikace mobilního bankovnictví zákazníkovy banky.

I když v Česku projde branou přes 90 procent transakcí, stále jsou důvody, kvůli kterým peníze zákazník neodešle. Jaké to jsou? Které z nich už dnes dokáže Comgate řešit a platbu dovést do zdárného konce, si poslechněte v novém díle podcastu BrandStories na YouTube, Spotify či Apple Podcastech. Dozvíte se v něm také:

  • Jakou výhodu přináší fakt, že je Comgate přímým spolupracovníkem společností Visa a Mastercard?
  • Proč přestává být populární platba na dobírku?
  • Další plány Comgate a její expanze do světa kamenných obchodů s fyzickými terminály.
CC Native

Partnerem článku je Comgate

Cena dopravy či komplikace s placením. Toto jsou hlavní důvody, proč lidé nedokončí nákup na e-shopu

Díky testům na vybraných e-shopech, které patří mezi největší v zemi, agentura Proof & Reason identifikovala kritické problémy.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dalle-2024-06-26-14-05-46-a-frustrated-person-sitting-at-a-desk-in-front-of-a-computer-in-a-dimly-lit-room-the-person-has-a-stressed-expression-hands-in-their-hair-the-setti-copy

Foto: Vygenerováno OpenAI DALL·E

Proč zákazníci nedokončí nákup

0Zobrazit komentáře

Nákup zboží na internetu je na první pohled přímočarý – přidáte produkt do košíku, zaplatíte a je na cestě. Celý proces je ovšem mnohem složitější a skládá se i z více než deseti kroků. A u testovaných českých e-shopů těmito kroky neprošla až třetina nakupujících. Proč? Spolu s výběrem dopravy přinášely nejvíce nepříjemností obecné problémy webů.

Takové jsou závěry studie agentury Proof & Reason, která testovala průchod zákazníků e-shopem od objednávky po doručení zboží ve dvanácti středních a velkých českých e-shopech vybraných ze stovky největších podle žebříčku CzechCrunche – nedávno jsme představili jeho druhý ročník s aktualizovanými daty.

Konkrétně šlo o e-shopy Alza, Altisport, Baťa, Baumax, El Niňo, Grizly, Jysk, Luxor, Mobil Pohotovost, Siko, Sparkys a Teta. Jedničku trhu Alzu do studie agentura zařadila jako benchmark, s nímž se další obchodníci často srovnávají a berou ho jako inspiraci. „Alza sice potvrdila neformální roli favorita, ale i v jejím nákupním procesu se vyskytly problémy,“ komentuje jeden z autorů studie a hlavní designer Proof & Reason Jan Junek.

Výzkum probíhal přes čtyři sta hodin a celkem bylo realizováno šedesát testů s reálnými zákazníky a tři kvantitativní testy s pěti sty respondenty. Devět z dvanácti testovaných e-shopů, které měly tržby ve výši minimálně 150 milionů korun, mělo v nákupním procesu tak velký problém, že někteří účastníci své nákupy nedokončili.

dalle-2024-06-18-13-37-56-a-dynamic-and-futuristic-scene-depicting-a-tesla-car-driving-out-from-a-computer-monitor-illustrating-the-simplicity-of-online-purchasing-the-monito-copy

Přečtěte si takéTesla u nás prodala auta za dvě miliardy. Co může naučit e-shopy?Tesla v Česku přes e-shop prodala auta za dvě miliardy. Co se od ní mohou přiučit zdejší obchodníci?

„Je až neuvěřitelné, že třicet procent všech nákupů v naší studii prostě neproběhlo, přestože respondenti za nákup dostávali finanční odměnu. Kdyby dvanáctka testovaných e-shopů, která má souhrnný obrat i bez Alzy v řádu miliard, odstranila zjištěné problémy, tak se pohybuje možná na dvojnásobku. Ale zbytečně si hází klacky pod nohy,“ popisuje Junek.

Výsledky studie odhalily celkem dvaaosmdesát problémů v nákupním procesu, přitom šestnáct z nich bylo identifikovaných jako největší překážky, kvůli kterým nákup nebyl dokončen.

„Spolu s výběrem dopravy přinášely nejvíce nepříjemností obecné problémy webu – a také generovaly nejvíce ukončených nákupů. Kritický dopad měla pomalost některých webů a technické chyby vedoucí k situacím, které respondenti neuměli řešit. Trápilo je také nečekané chování tlačítka/gesta Zpět, nesrozumitelné poplatky a příplatky nebo řada problémů souvisejících s mobilní použitelností,“ píši autoři ve studii. Přinášíme souhrn nejdůležitějších zjištění.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pořadí kritických problémů dle výskytu mezi testovanými e-shopy:

  • Cena dopravy: Respondenty překvapovaly velké rozdíly v cenách podobných typů dopravy a většina respondentů také očekávala, že vyzvednutí na prodejně bude zdarma.
  • Nerelevantní výsledky textového vyhledávání: Respondenti nebyli tímto způsobem schopní produkt najít.
  • Chování systémového tlačítka Zpět: Většina respondentů očekávala, že se po jeho stisku vrátí o jeden vnímaný krok zpátky. Pokud se například kvůli technickému řešení webu stalo něco jiného, ztráceli uživatelé orientaci na webu.
  • Technické chyby a jejich řešení: Různá chybová hlášení byla překvapivě častá, specifickým projevem byly produkty samovolně mizející z košíku.
  • Nabízené způsoby platby: Respondenti nechápali závislost dostupných způsobů platby na vybrané dopravě. Například to, že pokud zvolí vyzvednutí na prodejně, je dostupný jen jeden způsob platby.

Připravujete váš e-shop na Vánoce?

Zapojte se do průzkumu společnosti Authentica o tom, jestli jsou adventní kalendáře klíčem k úspěchu ve vánoční sezóně. Získejte relevantní data o trhu a zviditelněte svou značku.

Vyplnit dotazník.

Problémy, které nejčastěji vedly k nedokončeným nákupům

  • Problémy se zaplacením: Byly nejčastějším důvodem pro nedokončení nákupu – ať kvůli chybám komunikace mezi bankovní aplikací/platební bránou, nebo výzvám k platbě způsobem, který si respondent nevybral.
  • Pomalé načítání webu: V řadě případů zkoušeli uživatelé akce provádět opakovaně a na reakci webu čekat i několik minut, ale nedočkali se.
  • Informace o celkové ceně objednávky: Největším problémem pro respondenty byly nesrovnalosti v celkové ceně nebo úplná absence finálního součtu.
  • Technické chyby a chybové stavy: Tato kategorie byla zmíněna již v předchozím přehledu, zákazníky z pochopitelných důvodů často od nákupu odradila.
  • Problémy s vyhledáváním: Respondenti nebyli schopní najít prostřednictvím textového vyhledávání daný produkt.