Krabičkové diety vhodné i pro diabetiky. Český NutritionPro v Praze rozvezl už 250 tisíc jídel a nabírá 35 milionů korun

Filip HouskaFilip Houska

nutritionpro-1

Foto: NutritionPro

Zakladatel a CEO NutritionPro Nurlan Abdrassilov (uprostřed) a jeho tým

0Zobrazit komentáře

Krabičkových diet, díky kterým si objednáte porce zpravidla nutričně vyvážených jídel s pravidelným dovozem až domů, je v Česku celá řada. Stále však lze na trhu najít mezery, které může být výhodné vyplnit a nabídnout tak strávníkům něco navíc. O to se snaží i ve startupu NutritionPro, jenž staví na tom, aby jejich jídlo sedělo i těm, kteří musí dodržovat specifické stravování. Teď na svůj byznys nabírá další miliony a brzy chce zamířit i za hranice.

NutritionPro není na trhu nijak dlouho. Vznikl teprve předloni a zásadně mu pomohla seed investice ve startupovém inkubátoru UP21, bez které by podle slov zakladatele a šéfa Nurlana Abdrassilova nedokázal fungovat. „Do UP21 jsme přišli jen s nápadem. Nakonec jsme si z něj odnesli investici ve výši pěti milionů korun, díky niž jsme mohli produkt postavit, zapojit první kuchyně a začít prodávat,“ vzpomíná Abdrassilov pro CzechCrunch.

Spolu se svým týmem následně rozjel službu, která má zákazníkům zajišťovat pravidelný přísun takových pokrmů, z nichž si vyberou, i když dodržují zvláštní diety. Například ty, díky nimž chtějí zhubnout, nabrat svalstvo, udržovat se fit nebo zkrátka jíst vyváženou stravu. Na webu si pak zvolí ideální program, jeho délku (14 dní, měsíc nebo dva měsíce) a počet jídel denně. Na základě dat navíc NutritionPro dokáže každému zákazníkovi automaticky vygenerovat i individuální stravovací plán.

„Jsou dva scénáře. Buď zákazník ví, co si chce objednat, a sám si vše nakliká, nebo neví a chce si nechat poradit od našich dietologů, se kterými si může zavolat a nastavit vše tak, aby dosáhl svých výsledků komfortně a jídlo mu chutnalo,“ objasňuje Abdrassilov a dodává, že samotný startup pokrmy nevaří, ale nechává si je chystat od partnerských kuchyní. NutritionPro tak funguje jako softwarová platforma i nadstavba pro klasické výrobny.

nutritionpro-4

Foto: NutritionPro

Salát s pečeným roastbeefem a medohořčičnou zálivkou

Jak se ale ukazuje, takové byznysové nastavení se pro mladou firmu vyplácí. Za zhruba dva roky svého působení na trhu již rozvezla přes 250 tisíc jídel po Praze (jediném městě, kde zatím operuje) a věří jí i investoři. Po úvodní investici od startupového inkubátoru UP21 a loňské finanční injekci ve výši sedmi milionů korun od SFG holdingu nyní oznamuje další, násobně větší.

Stávající investor Michal Dědek z SFG holdingu, miliardář Karel Janeček, který letos investoval i do esportového týmu Entropiq Martina Kabrhela, a fond Lighthouse Ventures posílají do NutritionPro rovných 35 milionů korun. Díky tomu bude chtít startup expandovat do zahraničí i rozšířit nabídku jídel pro zákazníky se speciálními dietami, jako jsou diabetici a vegetariáni.

Jako první by se startup, který za loňský rok vyrostl o 400 až 500 procent na tržby v rámci desítek milionů korun, měl vydat do Německa, konkrétně do Mnichova, odkud bude pokračovat do Berlína, Hamburku a dalších tří blíže nespecifikovaných měst. „V Německu je trh s dovážkou jídla dost zralý na to, abychom tam uspěli. Navíc tam již máme partnery, kteří pro nás přípravu jídel řeší,“ říká k chystané expanzi Nurlan Abdrassilov.

Na otázku, zda startup zvažuje rozšíření do jiných měst v rámci České republiky, pak odpovídá odmítavě. Důvodem je prý velmi nízká koncentrace lidí jeho cílové skupiny, a proto se bude na tuzemském trhu soustředit hlavně na Prahu, kde začínal a má tam rozvinutou skupinu zákazníků. Kvůli konkurenci však Abdrassilov nechce sdělit, o jaké počty se jedná.

Pohánějí nás data

Vzhledem k tomu, že je na trhu nespočet firem zabývajících se krabičkovými dietami, musí NutritionPro dělat něco jinak. Nurlan Abdrassilov pro CzechCrunch zmiňuje několik výhod, podle něj tou nejzásadnější ale je, že startup funguje jako „data driven“ společnost. To znamená, že každé jejich rozhodnutí vychází ze zákaznických i výrobních dat, pomocí kterých dokáže lépe přizpůsobovat jídelníčky.

nutritionpro-5

Foto: NutritionPro

Zakladatel a CEO NutritionPro Nurlan Abdrassilov

Konkurenční výhodou má být i přesná komunikace s výrobnami jídel. „Ty dostanou přesné technické zadání, co mají vyrobit a kam mají jídlo poslat – to je celé. Finance a další dokumentaci řeší jedním klikem. Aktuálně jednáme s jednou velkou sítí, která právě chce do retailu, ale moc to neumí. Jsou to ovšem odborníci ve výrobě a mají pokryté stovky měst po celém světě. To je pro nás ideální symbióza,“ dodává Abdrassilov.

Právě díky těmto spolupracím a nejnovější investici, na základě které drží v NutritionPro Michal Dědek 15 %, Karel Janeček a UP21 21,1 % a Lighthouse Ventures 8 %, se startup bude snažit rozšiřovat svou nabídku a stravovací záběr. Aktuálně má v databázi zhruba 2,2 tisíce jídel, přičemž 450 z nich se mezi zákazníky pravidelně točí. Ať už jde o variace tradičních pokrmů, wrapy, sendviče, nebo zdravější zákusky.