Lukáš Putna z Heureky: Jak na to, aby OKR nebyla jen nebezpečný buzzword, ale stala se základem firemní kultury
Lukáš Putna, CTO v Heureka Group
Některé firmy se v řízení lidí podobají autoritářským režimům, v dalších vládne byrokracie a pak jsou firmy postavené na důvěře v lidi, které je tvoří. Ve firmách, kde je autonomie týmů víc než jen zbožné přání, se šéfové koukají po způsobech, jak je řídit efektivně a přitom nechat všem lidem prostor a moc rozhodovat. A OKR je způsob myšlení, který týmovou autonomii podporuje.
Pod zkratkou OKR se skrývá Objective and Key Results, jinými slovy jde o metodu pro definování cílů a jejich dosahování. Je postavena na tom, že když firma ví, kam jde a jak pozná, že už tam došla, nepotřebuje si předem definovat každý krok po cestě. Tento způsob vedení firmy či týmu tak nutí cíl popsat formou zhruba tří klíčových výsledků, které jsou měřitelné a tak je snadno poznat, zda byl cíl naplněn.
Celé kouzlo OKR spočívá v tom, že když je nastavený jednotný firemní cíl, jednotlivé týmy ho mohou podporovat svými vlastními cíli a sílu autonomního rozhodování tak ve firmě umocňovat. Tímto způsobem na své cíle kouká nejedna zahraniční firma (Google, Netflix či Amazon) a ani v tuzemsku takových příkladů není málo. Heureka patří k těm, kde OKR už před nějakým časem adaptovali, a nyní se aktivně s dalšími firmami dělí o zkušenosti. Lukáš Putna pro CzechCrunch shrnul, jak to s tzv. „ókáerky“ v Heurece mají.
***
Věříme, že v tech komunitě není třeba termín OKR (Objectives and Key Results) nijak složitě vysvětlovat. Mluví se o nich, nejedna firma se v nich zhlédla. Jde o framework, který používají inspirativní firmy jako Google nebo Netflix. Jenže řídit firmu podle OKR není jen tak. V Heurece s nimi pracujeme už přes dva roky. Začali jsme v malých týmech ve vývoji a produktu. Až jsme si vyzkoušeli, že nám dávají smysl, získali jsme podporu managementu a na jaře je začali rolovat do celé skupiny.
Přiznejme si rovnou – vést podle OKR celou firmu, kde minimálně půlka lidí nemá žádný produktovo-vývojový background, není úplně jednoduché. I tak jsme se v Heurece rozhodli pro OKR začít postupně „nakupovat“ kolegy z obchodu, zákaznické podpory, marketingu i recepcí ve všech zemích, kde působíme.
Proč jsme se do OKR pustili?
Před třemi lety jsme měli vizi. Chtěli jsme se na produktu a vývoji zbavit komplexních roadmap, zdlouhavých a neefektivních definování konkrétních projektů i termínů managementem od stolu. Chtěli jsme najít nástroj, který dá do rukou konkrétním týmům, pečlivě se věnujícím svěřeným oblastem, možnost rozhodovat o tom, co a kdy je třeba udělat.
Hledali jsme nástroj, který nám pomůže ukázat jasný a společný cíl, protože jej všichni potřebujeme znát a být na něm sladění. Pak totiž můžete samotnou cestu k cíli nechat na autonomních týmech schopných zajistit, že jejich práce bude mít reálný dopad a bude úspěšná. Nejen v každodenních aktivitách, ale i při rozvoji služeb a produktů. Zkrátka jsme potřebovali nástroj, který nám pomůže se soustředit na důležité věci a firemní cíle.
Přesně to nám OKR slibovala. Proto jsme s nimi skoro před dvěma lety začali experimentovat v malých týmech na produktu a vývoji. Vyzkoušeli jsme si, že nám opravdu pomáhají rozvíjet naše služby směrem, který dává smysl. Podpořily a rozvíjely zodpovědnost i autonomní rozhodování týmů. A navíc jsme díky nim měli prokazatelně lepší výsledky.
Ti, co o svěřenou oblast pečují, vědí sami nejlépe, kde jsou drobné neefektivity v procesech či produktech samotných a dokáží najít lepší řešení, než by vymyslelo osm manažerů od stolu. Ověřili jsme si také, že OKR mají navíc moc sjednocovat různé týmy v cestě za společným cílem. To je další obrovská výhoda a pro nás pádný důvod je rozšiřovat dále do firmy.