Malé užitkové vozy české automobilky Zebra chtějí do zahraničí. Pomůže milionová investice i vodíkový pohon

zebra3

Foto: Zebra

Užitkové vozy českého výrobce Zebra

0Zobrazit komentáře

Zebra se prezentuje jako nejmladší česká automobilka, u které však běžný zákazník hledající osobní automobil příliš nepochodí. Podnik se totiž specializuje na výrobu malých multifunkčních vozů, lidově zvaných multikáry. I přes kompaktní rozměry svých produktů chce Zebra dosáhnout velkých cílů. Nejenže na svou zahraniční expanzi nyní nabrala investici 30 milionů korun, ale zároveň chystá svá vozítka vybavit elektrickým a později i vodíkovým pohonem.

Pardubická Zebra Group, která funguje od roku 2014, míří svou nabídkou primárně na municipality, tedy města a obce pečující o veřejný prostor. Těm dodává nákladní a užitkové vozy s hmotností do 3,5 tuny, se kterými navazuje na výrobu „českých multikár Magma“ ze začátku 90. let. Své vozy ovšem Zebra vyrábí na základě vlastních konstrukčních podkladů.

Jeden užitkový vůz může nést více než 45 druhů výměnných nástaveb. Vozidla jsou vybavena tříokruhovou hydraulikou, která umožňuje umístit nástavby vpředu, vzadu i na korbě. Mohou mít vzduchový podvozek, dělené nápravy nebo pohon 4 × 4. Jediné vozidlo tedy dokáže zajistit funkci kropicího vozu, sypače, sněžného pluhu, malého nákladního vozu, popřípadě další. „Zákazníky jsou hlavně technické služby, ale také stavební firmy nebo správci areálů,“ řekl ČTK jednatel společnosti Petr Řihák.

zebra2

Foto: Zebra

Elektrická verze vozu Zebra

Díky investici 30 milionů, za které získal investor Venture Club v Zebře 18% podíl, by se mohly vozy brzy prohánět nejen ulicemi českých měst, ale zamířit i na další evropské trhy. Firma již exportovala některá vozidla na Slovensko, další by měla směřovat do Řecka. V budoucnu chce firma vyvážet také do Německa, Rakouska a Maďarska, přičemž zajistit musí možnost pravidelného servisu, který by však měl být v budoucnu o něco jednodušší.

Od začátku roku 2022 budou totiž vozy vybavovány modulární konstrukcí s adaptivním vzduchovým podvozkem a měnitelnou světlou výškou. Díky tomu bude možné Zebry využít ve městě i mimo něj.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na evropských trzích chce ale Zebra nabídnout i poslední ze svých novinek, kterou je elektrické vozidlo Elzebra. Pro něj společnost vyvinula elektromotor vlastní konstrukce a v současné době je již lze objednávat. Dodávky jsou aktuálně naplánovány na příští rok, kdy se představí další technologická novinka.

Jedná se o první prototyp vozu Zebra vybavený vodíkovým pohonem. Na jeho vývoji společnost pracuje od roku 2019 a mohl by být použit i u elektrické verze zamýšleného pětitunového vozidla.

Podle poslední zveřejněné účetní závěrky měla společnost Zebra Group v roce 2019 tržby z prodeje vlastních výrobků a služeb asi 32 milionů korun, rok předtím byly o deset milionů korun vyšší. Zisk po zdanění dosáhl 1,8 milionu korun, v roce 2018 zhruba 2,2 milionu korun. Firma zaměstnává přes dvě desítky stálých pracovníků a dalších asi deset externích, zvláště v oblasti konstrukce.

S přispěním ČTK.

Bludný Holanďan na obhlídce fjordů. Norové otestovali autonomní loď Yara Birkeland, kterou pohání elektřina

yara-birkeland1

Foto: Yara

Loď Yara Birkeland proplouvající fjordem

0Zobrazit komentáře

Norové jsou proslulí svým přístupem k udržitelnosti, získávání energie z obnovitelných zdrojů a elektrifikací. I proto není nic zvláštního na tom, že se společnost Yara, působící v chemickém průmyslu, soustředí i na ochranu životního prostředí. To jasně dokazuje na vývoji kontejnerové lodi poháněné elektřinou, která se navíc dokáže po moři pohybovat zcela autonomně.

Úkolem této lodi, pojmenované Yara Birkeland, je nahradit během jednoho roku až 40 tisíc jízd dieselových kamionů. Plán na postavení takové lodi byl oznámen již v roce 2017, ovšem celá řada průtahů způsobila, že doposud nedošlo k jejímu komerčnímu nasazení. To ale neznamená, že by plavidlo jen nečinně kotvilo v přístavu.

Před rokem byla loď předána výrobcem Vard Brattvåg společnosti Yara, což pro ni představovalo první neoficiální plavbu po moři. V průběhu roku Yara procházela nejrůznějšími testy, které se týkaly procesu nakládání či stability celé lodi, aby nyní s plavidlem podnikla oficiálně první plavbu vstříc přístavu v Oslu.

stazeny-soubor-1-min

Foto: Yara

Yara Birkeland je se svým elektrickým pohonem světovým unikátem

Jednalo se o akci, během které byla loď představena partnerům projektu, mezi kterými nechyběl ani norský premiér Jonas Gahr Støre. Loď vyplula z Hortenu, města ležícího ve stejném fjordu jako Oslo, od kterého jej dělí po moři přibližně 70 kilometrů. A právě proplouvání tohoto fjordu bude jednou z hlavních náplní práce Yary Birkeland. Výrobní závody Yary totiž sídlí ve městě Porsgrunn, ze kterého může efektivně zásobovat chemikáliemi a umělými hnojivy okolní města právě po moři.

Loď dlouhá 80 metrů se může pochlubit nosností až 3 200 tun, přičemž s plně naloženou kapacitou ji její elektrický pohon dokáže hnát kupředu rychlostí až 28 km/h. Během plavby není díky elektrifikovanému pohonu do vzduchu vypouštěn ani gram oxidu uhličitého či oxidu dusíku a energie uložená v bateriích pochází výhradně z obnovitelných zdrojů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zajímavostí je ovšem na této lodi více. Tou další je fakt, že si zde kapitánskou čepici na hlavu nenasazuje zkušený lodivod, ale software. Loď by totiž měla své přepravní trasy obsluhovat autonomně a dokonce by měl být automatizován i proces vykládek a nakládek přepravovaného nákladu. To je také důvod, proč se již nyní lodi přezdívá Bludný Holanďan, protože posádka by měla čítat jen minimální počet mužů.

Unikátní pohon a autonomní vlastnosti by mohlo v budoucnu navíc doplnit i zcela nové palivo na bázi čpavku. Yara coby společnost působící v chemickém průmyslu má s čpavkem bohaté zkušenosti a je si tedy sama schopna vyvíjet palivo, které by podle slov podniku mohlo představovat budoucnost nejen Yary Birkeland, ale kompletně celé lodní dopravy.

yara-birkeland2

Foto: Yara

Norský premiér Jonas Gahr Støre v popředí, spolu s vedením společnosti Yara

To je ovšem stále daleká budoucnost, před kterou bude nutné loď vůbec certifikovat. Stát by se tak mělo v následujícím dvouletém období, kdy Yara nasadí loď do komerčního provozu a postupně začne s testováním funkčnosti senzorů a dalších systémů pro autonomní navigaci, přičemž do celého procesu by mělo vstupovat i ovládání lodi na dálku.

„Toto je skvělý příklad zeleného přerodu v praxi a doufáme, že loď bude začátkem nového typu kontejnerových lodí bez emisí. Na světě je spousta míst s přetíženými silnicemi, která budou těžit z high-tech řešení, jako je toto,“ uzavírá Svein Tore Holsether, šéf společnosti Yara.