Malý tým lidí otevírá dětské skupiny po republice. Za rok toho zvládl tolik, co stihl celý stát

Že se nedají otevírat školičky pro nejmenší? „Sto skupin“ se pustilo do segmentu, který Česko dlouhodobě přehlíží, a ukazuje opak.

Iva BrejlováIva Brejlová

sto skupin

Foto: Sto skupin

Užší tým Sto skupin

0Zobrazit komentáře

Když začínali, stanovili si velmi ambiciózní cíl: rozhodli se během roku otevřít rovnou sto dětských skupin. To by znamenalo postarat se až o 3 600 dětí a vytvořit až čtyři sta nových pracovních míst, k tomu rodičům zmíněných dětí umožnit vrátit se do práce. Nebylo to tak jednoduché a během jednoho roku se to nepodařilo. I tak nezisková organizace Sto skupin ukázala obrovský dopad. Školičky otevírá po celé republice. Brzy bude mít sedmnáctou – a to je tempo rychlejší než to, kterým otevírá nové školky celý rozsáhlý státní aparát.

Nebo jiným úhlem pohledu: v březnu loňského roku se zakládající tým o třech lidech rozhodl zakládat dětské skupiny. A v září téhož roku je Olga Richterová, místopředsedkyně Poslanecké sněmovny, pozvala ke kulatému stolu jako jednoho z největších provozovatelů dětských skupin v Česku.

Sto skupin staví a provozuje pro firmy a další organizace dětské skupiny. To jsou instituce fungující jako školky pro děti od jednoho roku do šesti let, ve skupinkách po dvanácti až čtyřiadvaceti dětech. A to kompletně – organizace vybere místo, zajistí potřebná razítka, sežene a sestaví nábytek, zajistí personál i provoz. Někdy začíná od toho, že narazí na zajímavý prostor, jindy plní poptávku konkrétních firem nebo organizací, jako jsou třeba nemocnice.

Poptávka po místech v nich je, řekněme, mnohdy zajímavá. Když nedávno otevírali jednu ze školiček, kde nabízeli dvanáct míst, rodiče na ně přihlásili sto dětí. „Tak trochu jsem to čekal,“ říká Jindřich Fialka, zakladatel Sto skupin.

„V Česku je kolem sedmdesáti tisíc dětí, pro které nejsou místa ve školkách nebo v dětských skupinkách. Jejich rodiče nemůžou pracovat ani se zapojit do společnosti – a potřebují pomoc. Je to extrémně důležité společenské téma. A my věříme, že reálně máme šanci jej vyřešit,“ vysvětluje.

fialka

Foto: Q Designers

Jindřich Fialka, zakladatel mimo jiné iniciativy Sto skupin

Za první rok fungování na rozšiřování školek Sto skupin získalo 27,5 milionu korun od velmi zajímavých jmen, například Nadace EPCG, Nadace České spořitelny, J&T či Nadace Terezy Maxové. Podporu posílá IKEA, která do dětských skupin dodává nábytek. Podporovateli je řada dalších firem.

Sto skupin se zatím k číslu, které si uložilo do svého názvu, tak rychle neblíží. Plán přepracovalo, ten teď zní třicet dětských skupin za rok, stovka by to měla být do roku 2025. „Existuje tu několik dalších provozovatelů dětských skupin, kteří jich mají více. Ale nikdo to nedělá napříč republikou,“ popisuje Fialka.

Už se současnými otevřenými je ve skutečnosti stejně úspěšné jako celý stát. Podle Českého statistického úřadu totiž vzniklo za deset let do roku 2021 celkem 140 nových školek, tedy asi čtrnáct ročně.

Startupista ve světě školek

Pro čtyřiatřicetiletého Jindřicha Fialku nejsou dětské skupiny hlavní činnost – a dosud ani zdaleka nebyly významnou částí jeho práce. Založil a vede studio Q Designers, které řeší design produktů, služeb i celých byznys modelů, a startup zaměřený na pracovní prostředí a práci se zaměstnanci The Greenest Company.

Dříve se aktivit v oblasti vzdělávání spíš jen dotkl, zato ale výrazně. S Q Designers pro Českou spořitelnu postavil Den pro školu, který spojuje učitele s dobrovolníky z různých oborů. Ten teď využívá přes osm set škol a prošlo jím víc než čtyřicet tisíc dětí.

Sto skupin původně vzniklo v reakci na válku, když Fialka a jeho kolegové z Q Designers – František Pfann a Alena Snelling – přemýšleli, jak ulehčit systému, a uvědomili si, že Česko může zahltit množství malých dětí. Spojili se s klíčovým partnerem Radkem Eliškou, který založil a vede sedm školiček.

Narazili tím ovšem na problém, který v Česku byl i bez náhlého přílivu dětí. Zájem o dětské skupiny ukazuje to, co český systém dlouhodobě přehlíží. Možnost rodiče být roky na rodičovské dovolené se často ve skutečnosti mění v nutnost tyto roky na ní strávit, ať už rodič chce, nebo ne. Protože prostě (někde) nesežene místo ve veřejné instituci předškolního vzdělávání.

Státní školky jsou naplněné dětmi staršími tří let, které ty mladší přijímají – v závislosti na konkrétním místě – jen výjimečně. A protože školní rok začíná v září a věk vstupu do školky se obvykle počítá k měsícům těsně před ním, pokud dosáhne dítě věku tří let v červenci a později, je vysoká pravděpodobnost, že zůstane doma s rodičem až téměř do dovršení čtyř let. Případně až měsíce po čtvrtých narozeninách.

školka

Foto: Sto skupin

Jedna ze školiček Sto skupin

Ač mají rodiče oficiálně možnost umístit do školek dvouleté děti, podle dat PAQ Research se tak neděje všude stejně. A tak zatímco v Moravské Třebové, která má náskok nad ostatními, je v těchto institucích 62,5 procenta dvouleťáků, v Brně je to něco přes patnáct procent.

A třeba Fakultní nemocnice Hradec Králové vypočítává, že v jejím areálu funguje skupina, která pojme dvanáct dětí – ale jen nemocnice by naplnila minimálně tři takové dětské skupiny. Přitom aktuální školka funguje nezvykle dlouho, od rána do 19.30. Aby ji mohli využít i zaměstnanci, kteří přijdou na odpolední směny.

Investice, co se vyplatí

Není jednoduché najít prostor, kde by mohla fungovat dětská skupina, a zprovoznit ji. Je třeba splnit hygienické a požární normy, mít dva únikové východy nebo dostatek denního světla. Otevření jedné takové stojí něco mezi 500 tisíci korunami a milionem, má tým spočítáno. Ale už staví i školku za šest milionů. Proto se hodí miliony od společností – a proto se Sto skupin stalo velmi rychle významnou entitou.

„Z řady studií – nakonec i z naší – nakonec vyšlo, že investice do rané péče, tedy i do předškolního vzdělávání, se vyplácí nejvíce. Další vzdělávání se na to pak nabaluje,“ popisuje Dana Brandenburg, předsedkyně správní rady Nadace České spořitelny, a vysvětluje tím, proč organizace do Sta skupin peníze poslala. Říká, že se tamním expertům líbilo spojení tématu možnosti rozvíjení kompetencí dětí a „odhodlání a ‚byznys‘ přístupu, který je s tím spojený“.

sto skupin

Foto: Sto skupin

Sto skupin vyrostlo ve významnou organizaci

Sto skupin otevřelo nebo řeší školky pro Českou spořitelnu, ČSOB, Air Bank, má návrh firemní školky pro Škodovku v Mladé Boleslavi, zajistila instituci pro Nemocnici Slaný.

Firemní školky přitom nutně neznamenají, že do nich docházejí jen děti zaměstnanců. A i pokud by tam jiné nebyly, uvolňuje se prostor v jiných školkách, věří tým. Některé školky se zaplní před oficiálním otevření, jiné mají nicméně místo i po něm. Za docházku rodiče platí a cena je různá, i proto, že někde funguje od firem výrazná finanční pomoc.

Od punku po vlastní nadaci

Otevření první školičky byl prý „úplný punk“. Vznikla v Ostrově u Karlových Varů a napoprvé Jindřich Fialka ještě den před otevíračkou skládal skříňky z IKEA. Od té doby vzniklo patnáct dalších. Ta poslední před pár dny na Praze 2, dalších dvanáct je pak v přípravě.

Fialka s týmem počítá rozpočty institucí, které plánují otevírat v letech 2024 a 2025. Skříňky dál skládá. A vedle toho hledá s týmem nové lokace v Praze, Brně, Pardubicích, Hradci či Plzni a jejich okolí. Sto skupin má aktuálně dvacet zaměstnanců, dvacet dobrovolníků po Česku a přes šedesát lidí působí jako zaměstnanci ve školičkách.

Navíc organizace spustila i vlastní nadaci, která za pomoci podporovatelů rodičům, kteří to potřebují, pomáhá s platbami za školičky. Vedle „stavby“ dětských skupin provozují i dětské koutky na různých akcích. Třeba na WebExpu, Reshoperu, konferenci Holek z marketingu nebo během narozenin Česko.Digital.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro firmy pořádají teambuildingové workshopy, během kterých zaměstnanci postaví za jeden den vybavení pro školku. Další plány jsou v běhu: Sto skupin by chtěli vytvořit třeba i vlastní kurz pro chůvy tak, aby jejich počet mohl narůstat.

Ani jedno z toho není zázračný byznysový plán, jaký by se ve startupovém prostředí hodil. Dětské koutky nejsou nic výnosného, vydělají si zhruba tak na svoji existenci, říká Fialka. „Ale je to super služba,“ myslí si. „A příležitost otevřít téma o předškolní výchově, vzdělávání a školičkách jako takových na té akci. Takže pro nás spíš takové PR,“ usmívá se.

Teď by ideálně tým chtěl zakládat tři dětské skupiny měsíčně. Přesto to má být teprve začátek. Podle Fialky jich v Česku může být nových třeba tisíc – a všechny by se uplatnily. „Nemůžeme – a ani nechceme – být největší provozovatel školek v Česku, to bude vždycky stát. Ale chceme zásadně posunout celý ten trh,“ popisuje. Pohledem startupového mindsetu by si přál, aby organizace byla rychlejší. „Tím neziskovým jsme až nesnesitelně rychlí,“ usmívá se.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Nosím teplákové soupravy a jídlo mi připravují asistentky, říká spoluzakladatel Trenýrkárny

Na Karlínských 20 tentokráte odpovídá Ruslan Skopal, spoluzakladatel e-shopu Trenýrkárna. V jakém zajímavém outfitu jej najdete nejčastěji?

k20_90Rozhovor

Foto: CzechCrunch

V Karlínských 20 je tuto neděli hostem Ruslan Skopal z e-shopu Trenýrkárna

0Zobrazit komentáře

Do čeho investují, jaká byla jejich první práce, kam si rádi zajdou na dobré jídlo či jaký největší fuck-up ve své kariéře zažili? Na toto a mnohem více se v rámci formátu Karlínských 20 ptáme zajímavých osobností nejen českého byznysu. Sled otázek a odpovědí přibližuje ty, o kterých se u nás můžete běžně dočíst, v netradičním světle a dává nahlédnout pod pokličku jejich kariérních úspěchů. Proč Karlínských? Protože právě v této čtvrti, kde sídlíme i my, se často řeší otázky, které jinde v Praze nepadnou.

Tentokrát na Karlínských 20 odpovídá Ruslan Skopal, ředitel a spoluzakladatel e-shopu se spodním prádlem Trenýrkárna.cz. Čím se podle něj měří úspěch? V jakém podnikání zahučel za milion korun? A co si na sebe obléká kromě spodků?

***

V kolik chodíte spát a kolik toho průměrně naspíte?
Chodím spát přibližně mezi jedenáctou v noci a půlnocí. Přes týden spím zhruba sedm hodin, ale o víkendu se to snažím dospat.

Jakou aplikaci v telefonu otvíráte ihned po probuzení?
Kalendář, abych zjistil, co mě přes den čeká.

Na jakém přístroji během dne pracujete nejčastěji a jaké nástroje v něm používáte nejvíc?
Nejčastěji pracuji na MacBooku, kde používám Outlook, Teams, Excel (Google Sheet), Asanu a interní skripty.

Jaký outfit nosíte ve většině případů a máte oblíbený model tenisek?
Nejčastěji nosím teplákovou soupravu a boty značky Puma (přesným modelem si nejsem jistý).

ruslan_skopal_spolumajitel_styx_a_trenyrkarnacz-1-min

Foto: Trenýrkárna

Ruslan Skopal, ředitel a spolumajitel e-shopu Trenýrkárna.cz

Pět věcí, které nikdy nesmí chybět ve vašem batohu?
Peněženka, MacBook, nabíječka na telefon a MacBook, AirTag.

Máte nějaký vychytaný osobní lifehack, o který byste se chtěl podělit?
Jsem domluvený se svými asistentkami, že mi dělají jídlo.

Jmenujte jednu knihu a jeden film/seriál, které byste doporučil všem.
Kniha 22 věčných zákonů marketingu. Vše podstatné stručně a jasně včetně příkladů. A film Riziko. Baví mě ten přístup k životu a nasazení, etika je samozřejmě za hranou, ale má to veliké ponaučení. A když si z toho člověk vezme plusy, tak jsou velmi silné.

Jakou hudbu si pustíte pro uklidnění? A která vás naopak nakopne?
Pro uklidnění a soustředění mi pomáhá třeba Hans Zimmer, ale také podcasty na téma letecké katastrofy, různé situace z druhé světové války nebo studené války, případně vesmírná tematika. Co mě naopak nakopne, je punk rock, tedy Offspring nebo Sum 41.

Kam vyrazit na nejlepší dovolenou?
Za mě to není o tom kam, ale s kým.

Jakou hi-tech novinku chcete mít doma v obýváku, ale ještě ji tam nemáte?
Ovládání elektroniky hlasem.

Jaký vůz parkujete ve své garáži?
Ford Mustang a Škoda Octavia.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kam si rád zajdete na dobré jídlo?
Ambiente Brasileiro, Červený Jelen, Ristorante Prosecco, Modrý Zub, Pru58.

Jak jste si vydělal první peníze?
Prodejem knížek v USA ve formě podomního prodeje.

Co byla ta vůbec nejpodivnější práce, za kterou jste dostal zaplaceno?
Dělal jsem webové analýzy.

Co byste dnes poradil svému mladšímu já?
Nejsi si jistý, zda do toho jít? Jdi!

Investujete?
Mám nějaké kryptoměny, investuji tak nějak mixem. Nějaké krypto, hodinky, nemovitosti, firmy, zlato. A investuji taky do sebe.

Nejlepší byznysová rada, kterou jste kdy dostal?
Úspěch se měří ziskem, ne obratem.

Jaký největší fail vás potkal v profesní kariéře, na který nyní vzpomínáte s úsměvem?
Byznys fail je dělat něco, čemu absolutně nerozumíte. S kolegou společníkem jsme koupili beauty salon a po dvou letech jsme jej se ztrátou asi jednoho milionu prodali.

Vaše nejlepší kariérní rozhodnutí?
Podnikat.

Kdo v Česku vás inspiruje?
Existuje spousta osobností, které mě inspirují. Vesměs napříč celá e-commerce je inspirativní. Jsem obrovsky vděčný, že mohu být součástí tak skvělé komunity.