Martin Kasa, Pilulka.cz: Nejen letos, ale i v příštím roce nás zajímá pouze trojciferný růst

Michal PtáčekMichal Ptáček

0Zobrazit komentáře

Od první poloviny roku 2013 je český a slovenský internet bohatší o internetový obchod Pilulka.cz, nabízející uživatelům možnost zakoupit si léky, kosmetiku a další přípravky online.

Spoluzakladatelem projektu je i jedna z nejvýraznějších postav českého ecommerce, Martin Kasa, který nám poslal přehlednou rekapitulaci toho, jak se projektu dařilo v roce 2014 a zároveň odpověděl na několik otázek. Jedním z hlavních plánů pro rok 2015, je mimo jiné i překonání obratu 200 milionů Kč.

Martine, jak velký je podle tebe momentálně trh online lékáren v ČR? 
Trh je velmi těžké definovat. Odhadujeme cca 1 miliardu na internetu. Volně prodejné zboží typu dětské zboží a podobně, prodávají i subjekty nelékárenské. Třeba i hypermarkety. Celkově se na trhu prodá zboží za 10-20 miliard korun v našem segmentu.

Jakým tempem vlastně tento trh bude v následujících letech růst?
Trh roste přibližně jako ostatní ecommerce. Tedy nižším dvouciferným číslem. Nicméně my chceme trh zásadním způsobem obsadit. Nejen letos, ale i v příštím roce nás zajímá pouze trojciferný růst.

OK, s jakou vůbec pracujete průměrně marží?
Marže se pohybuje od 10 do 20 procent. Jsou i výjimky oběma směry, ale bežná kamenná lékárna bez back bonusů pracuje s přibližně 20-25% marží.

Společně s bratrem jsi založil, provozoval a následně úspěšně prodal eshop Kasa.cz. Zkus popsat největší rozdíly mezi Kasa.cz vs Pilulka.cz  z pohledu logistiky, chování zákazníků, marží a podobně? Je něco co tebe osobně překvapilo, něco, s čím jsi před startem Pilulka.cz vůbec nepočítal? Předpokládám, že například po stránce legislativy není provoz online obchodu s lékarenským sortimentem úplně sranda…

Lékárensví je úplně jiný obor. Spousta obchodních záležitostí je zde ale shodných, zejména těch zákaznických. Legislativa je samozřejmě složitější, ale platná pro všechny stejně.

Ano, za právně lékárenské poradenství už jsme vydali hodně peněz. Pro lidi mimo branži, je vstup na tento trh velmi obtížný, respektive vstoupit na trh online farmacie jen tak si nedovedu představit. Proto má náš “holding” dnes více firem, které vše zásadním způsobem usnadňují.

Proč si tedy myslíš, že se vám s Pilulka.cz podařilo tak brzo na českém/slovenském trhu prosadit?
Protože děláme věci v online jinak než všichni naši konkurenti v branži. A sebevědomě si troufnu tvrdit, všichni bez výjimky.

IMAG0221

Přečtěte si takéPavel Kacerle: Ze sklepa do Hollywoodu 3. dílPavel Kacerle: Ze sklepa do Hollywoodu 3. díl

Co mobilní telefony a nakupování. Kam očekáváš, že to bude celé v horizontu 5 let směřovat a jak velké % prodejů vám momentálně dělají zákazníci nakupující právě na mobilech? Zatím máte responsivní verzi webu, bude i aplikace?
Zde máme již nyní více jak 10% návštěvníků a okolo 7% transakcí. Zatím neplánujeme mobilní aplikaci, ale budeme nadále zlepšovat naší responsivní část webu. Hlavně UX na mobilu a tabletu.

Jak se díváš na trend personalizovaného doporučování produktů v eshopech? Jsou v tomto směru nějaké plány?
Dívám se na to střídmě. Něco funguje, něco ne. Náš obor samozřejmě nahrává tomu, abychom dokázali doporučovat dobře. Přesto je to z části přeceňované.

37.7% plateb u vás v roce 2014 tvořila platba na dobírku. Jaký trend v tomto směru předpovídáš do následujících 2 let?
Určitě bude klesat. Snažíme se nabízet všechny platební metody a volbu nechat na zákazníkovi. To je naše strategie i nadále.

Máte v plánu rozšíření do dalších zemí? Pokud ano, kam?
Děláme dnes pouze ČR a SR. Plánujeme v roce 2016 kouknout i za hranice, ale jen s jasně vymezeným sortimentem. Kamenné lékárny nás zajímají dnes jen v ČR, později patrně i na SR. Ale tam musí nejprve zkrachovat několik stovek kamenných lékáren.

pilulka2014infogr

Jak na tom byla Pilulka v roce 2014?