Martin Vohánka dorazil na londýnskou burzu. Jeho Eurowag nabral miliardy, ale při rozjezdu se propadl
Na londýnskou burzu dorazil Martin Vohánka a jeho společnost Eurowag. Bylo to však nakonec o něco později, než se očekávalo, a navíc za mnohem nižších finančních podmínek, než bylo v plánu. Přesto si firma jednoho z nejbohatších Čechů připsala letošní největší úpis akcií české firmy. V primární veřejné nabídce (IPO) stanovil Eurowag cenu svých akcií na 150 pencí, přičemž krátce po zahájení obchodování oslabily pod 135 pencí. Původní plány počítaly s vyšší částkou a také s vyšším tržním oceněním.
Debut na londýnské burze se přitom očekával už ve čtvrtek, ale s akciemi firmy se začalo obchodovat až dnes. Důvody zpoždění nejsou jasné. Firma na dotaz ČTK uvedla, že dnešní debut v Londýně nebude komentovat. Eurowag před vstupem na burzu předpokládal, že by mohl za jednu akcii dostat 175 pencí. I tato částka už ale byla na spodním konci původně zvažovaného pásma.
Firma nabídla celkem 113 milionů akcií, což znamená hrubý výnos kolem 200 milionů eur (5,1 miliardy korun). Celková tržní kapitalizace tím dosahovala přibližně 1,03 miliardy liber (30,85 miliardy korun), po propadu kurzu se ale proporcionálně snížila. Název podniku na londýnské burze London Stock Exchange (LSE) je Wag Payment Solutions.
Firmu Eurowag založil v roce 1995 pod názvem W.A.G. podnikatel Martin Vohánka, který patří k nejbohatším Čechům. Časopis Forbes jeho majetek odhaduje na 10,5 miliardy korun, čímž si o tři miliardy meziročně polepšil. Služby Eurowagu, které zahrnují tankování, mýtné, vracení daní, správu vozového parku nebo finanční služby, využívá přes 350 tisíc vozidel zhruba ve 30 zemích Evropy, Asie a Blízkého východu.
Eurowag své akcie uvádí na londýnskou burzu v době, kdy se na evropský trh dálkových dopravců upíná ve Velké Británii značná pozornost. Nedostatek zahraničních řidičů nákladních aut v poslední době totiž způsobuje výpadky v zásobování a mnohé čerpací stanice na ostrovech nemají dostatek benzinu, protože ho nemá v cisternách kdo přivézt.
„Od dopravní zácpy k dopravní nehodě?“ nadepsala svůj dnešní příspěvek agentura Reuters, která se už ve čtvrtek podivovala, proč se avizovaný vstup akcií Eurowagu na burzu v Londýně nekonal a proč se k tomu firma nevyjádřila.
„Jedna zajímavá zpráva ze včerejška (ze čtvrtka – pozn. red.) na LSE je něco, co se nestalo. Očekávalo se, že bude na burze debutovat český poskytovatel služeb pro dopravní firmy Eurowag, ale když se burza otevřela, nic se nedělo. Žádné obchody, ale v tu chvíli ani žádné stanovisko firmy, že by vysvětlila, proč to zpoždění. Investoři se tak mohli jen dohadovat, zda firma, která poskytuje platební služby a systémy pro správu vozového parku pro nákladní auta, nezůstala viset někde v nepříjemné dopravní zácpě,“ napsala agentura Reuters.
Jedním z důvodů, proč se Eurowag rozhodl debut na londýnské burze tak nečekaně odložit, může být stanovená upisovací cena. Ještě na konci září se pro účely IPO totiž počítalo s upisovací cenou 175 až 220 pencí za akcii, v úterý ale firma cenu snížila. A dnes před začátkem obchodování ji snížila ještě víc. Když se začalo s akciemi skutečně obchodovat, následoval prudký pád. Tržní hodnota firmy je o 20 až 36 procent nižší, než firma plánovala, upozornil Reuters.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsInvestory tak bude zajímat, zda to vypovídá něco o firmě, anebo o stavu trhu primárních veřejných nabídek v Londýně a v Evropě obecně. Oznámení o zrušených nebo odložených vstupech na burzu se začala objevovat i jinde. Například za poslední týden své plány zrušila francouzská společnost Icade Sante i švýcarská Chronext. Akcie mnoha firem, s nimiž se začalo obchodovat letos, jsou přitom nyní pod upisovací cenou. Index FTSE Renaissance IPO pro region Evropy, Blízkého východu a Afriky vykazuje od začátku roku pokles asi o devět procent.
Eurowag loni hospodařil se ziskem před úroky, daní a odpisy (EBITDA) zhruba 57 milionů eur (1,45 miliardy korun), což byl proti předchozímu roku nárůst o 22 procent. Čisté tržby dosáhly 125,5 milionu eur (3,2 miliardy korun) a zisková marže 46 procent. Zakladatel Martin Vohánka měl před vstupem firmy na burzu v Eurowagu podíl 59,1 procenta, dalších 32,67 procenta měla na konci loňského roku společnost soukromého kapitálu TA Associates.
Před vstupem na burzu se role předsedy představenstva ujal Paul Manduca, což je zkušený pojišťovací manažer ze společnosti Prudential, uvedla agentura Reuters. Evropský trh primárních veřejných nabídek akcií má za sebou každopádně nejlepší třetí čtvrtletí za posledních deset let. Rostoucí výnosy dluhopisů a dohady o plánech centrálních bank při uvolňování měnové politiky však náladu na trhu poněkud zhoršily.
S přispěním ČTK.