Měsíčně si jejich seznamky stáhne půl milionu lidí. Jak se z Prahy buduje marketing pro celý svět?
Lokalizace, data jako dogma, sdílení know-how. Šéfka marketingu české firmy Cosmic Latte s miliony uživatelů popisuje, co se osvědčilo.
Dilan Başak z Cosmic Latte
Stojí za populárními LGBTQ+ seznamkami Zoe a Surge, jejichž aplikace se chlubí více než 500 tisíci stáhnutími měsíčně. Česká firma Cosmic Latte prorazila i za hranicemi a svůj úspěch do velké míry přičítá online marketingu. Spoléhá se při tom na zjišťování, co potřebují uživatelé přímo na místě, a sdělení přizpůsobuje různým trhům od Jižní Koreje po Spojené státy. Jak se z Prahy dělá globální marketing pro komunitu čítající miliony uživatelů? Pro CzechCrunch nabízí pohled za oponu šéfka marketingu Cosmic Latte a Turkyně žijící v Praze Dilan Başak, která se do Prahy přestěhovala po šesti letech studia a práce v Jižní Koreji.
***
Ve světě seznamovacích aplikací je naprosto důležitá kulturní citlivost a lokalizace. Cosmic Latte vytváří marketing, který mluví místním jazykem, ale také rozumí dané kultuře, tradicím a komunitě. A tahle strategie přináší výsledky. Například nedávno provedená lokalizace stránky v obchodě App Store do turečtiny nám v zemi přinesla několikanásobný nárůst stahování.
Díky diverznímu týmu se znalostmi kultur od Koreje až po Spojené státy dokážeme přizpůsobit komunikaci konkrétnímu trhu, čímž je srozumitelnější a relevantní. Ať už jde o lokálně známou tvář, populární barvu nebo slogan obohacený místním smyslem pro humor. Cíl je jasný – maximalizovat růst díky kulturní relevanci.
Sociální sítě, reklama, viditelnost
Věříme v kvalitu našich produktů. Mít kvalitní produkt ale nestačí, pokud o něm nikdo neví. Tehdy vstupuje do hry viditelnost a rozpoznatelnost značky. Příkladem může být loňský Pride Month, kdy Apple díky brandovému marketingu označil Zoe na App Storu jako „aplikaci dne“, a ta tak získala deset milionů impresí. Existuje mnoho způsobů, jak posílit značku, a my se soustředíme na tři: sociální sítě, reklamu a viditelnost v obchodech s aplikacemi.
Na sociálních platformách se nám osvědčilo využívat „obsah generovaný uživateli“ nebo také „Surge Featured“. Díky partnerstvím s micro influencery jsme dosáhli téměř 400 tisíc sledujících na Surge Instagramu. A obecně nezanedbatelný počet uživatelů má náš brand ze sociálních sítí.
Dosáhnout silné viditelnosti v obchodech s aplikacemi je ovšem nekonečný boj. Nám se osvědčilo sbírání recenzí, optimalizace produktových stránek pomocí A/B testů (metoda srovnávající dvě verze aplikace a vyhodnocující, která má lepší výsledky – pozn. red.) a zmíněná lokalizace. Relevantní a nápaditý vizuál může být tím, co udělá rozdíl mezi silnou a slabou mírou konverze.
Rozhodování podle dat jako dogma
Udržení se na špičce trhu vyžaduje pečlivé sledování výsledků marketingových kampaní, A/B testů a nových verzí aplikací. Monitorováním zapojení uživatelů, experimentováním s A/B testy a hodnocením nových funkcí dokážeme reagovat a adaptovat se. Proto co nejdříve začněte využívat sledovací nástroje a od prvního momentu se spolehněte na data.
Pokud jako my nemáte miliony od investorů, je nesmírně důležité vytvářet dlouhodobě udržitelné kampaně, a tak cílíme na návratnost investic (ROI) v rozmezí 100 až 120 procent. Takových výsledků dosahujeme díky zkoumání – neustále optimalizujeme, zastavujeme kampaně s nízkou návratností a naopak podporujeme ty s vysokou. Třeba v Koreji máme výsledky výrazně nad dvě stě procent. ROI je pro nás zásadním aspektem akviziční strategie a dosáhnout pozitivní hodnoty je klíčové.