Na Netflixu vyšla druhá řada Hry na oliheň. Je to napínavá a chytrá podívaná s nejasným sdělením
Pokračování největšího hitu v historii Netflixu začíná pár let po první řadě. Hrdina Ki-hun se v něm vrací do krvavé soutěže s cílem ji zastavit.
Jak navázat na nejúspěšnější minisérii v dějinách Netflixu, u níž takovou popularitu nikdo nečekal, a která vůbec neměla mít pokračování? A jak to provést způsobem, který bude dávat smysl a nebude působit jen jako snaha vydělat, čímž by se v zásadě zradily hodnoty předkládané v původním příběhu? Před takovými otázkami stáli tvůrci Hry na oliheň, když se jejich osobní projekt pro lokální publikum stal globálním hitem. Dnes vychází jeho druhá řada a bude překvapením, pokud opět nepůjde o obří úspěch.
Hra na oliheň se sice odehrává ve specifickém prostředí Jižní Koreje, překážkám, kterým čelí hrdinové seriálu, ale okamžitě porozuměli všichni. Abdul Ali je dělník z Pákistánu, který se snaží získat peníze na lepší život pro rodinu trpící pod politickým režimem v domovině. Songa Ki-huna, rezignovaného nezaměstnaného gamblera, zase zdrtil vyhazov a rozpad manželství, neplatí alimenty a topí se v dluzích. Oba, spolu se stovkami dalších, najdou naději v soutěži o stovky milionů korun.
Alespoň svým způsobem, naději v jejich těžké situaci musí překonat zoufalá existenciální potřeba, pouhá aspirace by totiž jen málokomu stačila jako důvod zúčastnit se her, kde poražené čeká brutální smrt. Někteří hráči v cestě za bohatstvím obětují kus ze své lidskosti, jiní potvrdí její absenci, téměř všichni ale stejně padnou. V této temné satiře pozdního kapitalismu, který podle režiséra a scenáristy Hwang Dong-hyuka nutí k soupeření na úkor ostatních, je vítěz jen jeden.
Hra na oliheň uspěla v době, kdy lidé po celém světě měli kvůli pandemii prakticky zakázáno vycházet z domu. Ke statusu nejúspěšnějšího titulu v historii Netflixu jí ale zásadní měrou dopomohla návyková kombinace sympatických i odporných postav, napětí, dětských her, záhady a sociálního komentáře. A pokračování následuje v jejích šlépějích, úspěšně však nachází způsoby, jak znovu překvapit a ponořit diváky hlouběji do svého zvráceného světa.
Song Ki-hun je na počátku druhé řady jiný člověk. Z rezignovaného ztroskotance a hrdiny, který se snažil pomáhat ostatním, se stal izolovaný muž zaměřený na jediný cíl: odhalit a zastavit organizátory soutěže. Obrovské jmění (45,6 miliardy wonů neboli 752,5 milionu korun) využívá jen na zaplacení základních potřeb a ke hledání náboráře, od nějž před pár lety v metru dostal osudovou vizitku s kontaktem.
Nakonec se opět ocitá v zelené kombinéze s číslem 456, obklíčen ozbrojenými bachaři v růžové spolu se stovkami dalších soutěžících. Opět ho čeká série dětských her a hledání spojenců, několik důležitých aspektů se ale změnilo. Zaprvé – Ki-hun už nechce jen přežít nebo zachránit co nejvíce lidí, ale definitivně hru zastavit. Zadruhé – má lidi venku, kteří se mu snaží pomoci. Zatřetí – pravidla soutěže jsou jiná. Zatímco předtím si přeživší mohli odhlasovat jedině odchod po vlastních nohou, ale s prázdnou, teď se hlasuje po každé hře, a pokud padne rozhodnutí věci ukončit, přeživší si mezi sebou rozdělí dosavadní výhru.
Spolu s tím se posouvají motivy, které Hra na oliheň řeší. V jádru ale stále stojí otázky, co jsme ochotní udělat v extrémních podmínkách a k čemu nás dokáže donutit systém založený na soupeření. Druhá řada ovšem zachází dále, když soutěžícím dává více svobody a zároveň motivaci ve vražedné hře pokračovat. Do centra pozornosti vstupuje téma chamtivosti s otázkou, jestli se zvládneme vzdát vidiny pohádkového bohatství ve prospěch bezpečí ostatních lidí.