Na výlet a na něco dobrého. Startup Lokálové propojuje turistiku s nejlepšími lokálními potravinami
Nápad na turistického průvodce se proměnil na platformu, jejímž prostřednictvím si mohou labužníci zpestřit třeba prodloužený víkend na Šumavě.
Za kým vyrazíte, když jedete na výlet a chcete tipy na to, co nejlepšího si dát v dané oblasti k snědku? Ideálně samozřejmě za někým místním, kdo má přehled o všem, co se v okolí jeho domácí hroudy šustne. Česká republika je totiž protkaná skvělými farmáři, výrobci marmelád, ciderů, malými pivovary, pekaři a dalšími talenty, jejichž výrobky stojí za to objevit – když víte, koho se zeptat. A právě s touto vizí založily Klára Slavíková a Barbora Kuželová startup Lokálové. Díky nim se nemusíte ptát, protože výběr toho nejlepšího dávají dohromady za vás.
„Když jsme se s kamarádkou Bárou před dvěma lety poprvé sešly nad projektem, kterým jsme chtěly lidem ukázat, že my Češi umíme vyrábět kvalitní světové produkty, netušily jsme, na kolik krásných věcí a zajímavých lidí v regionech narazíme,“ začíná o zrodu projektu, který začal naplno fungovat na jaře letošního roku, vyprávět jeho spoluzakladatelka Klára Slavíková.
Slavíková s Kuželovou nejprve uvažovaly o blogu, hlavou se jim prohnal také nápad na turistického průvodce s přesahem do světa gastronomie. Nakonec se rozhodly svůj projekt pojmout úplně jinak – zaměřily se na výběr místních „foodies“, tedy lokálů s podrobným přehledem o gastronomické scéně v kraji, kde žijí, a společně dali dohromady nejlepší lokální sezónní produkty.
Pro začátek se kamarádky zaměřily na oblast jižních Čech, kde už měly částečně vytvořenou síť kontaktů, kterou mohly začít dále rozšiřovat. „Lokály jsme sbíraly přes přátelé, sociální sítě… A naše kritéria se nemění. Musí to být lidé se zájmem o lokální život, vyhledávající kvalitní potraviny a suroviny a smýšlející nad rozvojem svého okolí. Jsou to vždy lidé se smyslem pro estetiku,“ vysvětluje Slavíková.
A aby produkty společně s místními co nejvíce přiblížili lidem, kteří by je jinak nemohli tak snadno objevit, rozhodli se jejich výběr poskládat do lokálních beden v několika variantách, které si lze objednat při rezervaci ubytování ve vybraných penzionech, chalupách, apartmánech nebo glampingových ubytovnách. Lokálové tak spojují dobré jídlo s pobytem, který návštěvníkům umožňuje danou lokalitu skutečně poznat.
„Naši nabídku využívají celé rodiny při prodloužených víkendech nebo dovolených, zamilované páry a svatebčané, ale například i pracovní týmy na své team buildingy nebo skupinky kamarádek přijíždějící na Šumavu nebo jih Čech na jógový retreat. Své si v ní najde opravdu každý, kdo umí ocenit dobré a čerstvé suroviny a jídlo z nich,“ říká Slavíková.