Nechte auta v garáži. Lucembursko jako první stát světa nabídne veřejnou dopravu zdarma po celé zemi
Lucembursko se pozítří chystá k velké změně, která výrazně ovlivní tamní městskou a meziměstskou dopravu. Po letech plánování se vláda rozhodla, že umožní svým obyvatelům využívat hromadné dopravní prostředky zcela zdarma, a to po celé zemi bez žádných omezení. Tímto krokem si zároveň vyslouží status prvního státu světa, který něco takového plošně umožní.
Pro drtivou většinu z nás jde o naprosto samozřejmý proces. Předtím, než nasednete do vlaku, autobusu nebo tramvaje, zakoupíte si příslušnou jízdenku. V lepším případě rovnou v elektronické podobě přes mobilní aplikaci. Jediným rozdílem je cena, respektive sleva na jízdném, kterou může cestující na svých městských a meziměstských trasách uplatnit.
Na to má každá země jiná pravidla a konkrétně v Česku platí, že děti, studenti a senioři mohou uplatnit slevy ve výši vyšších desítek procent. Nákup navíc mohou kombinovat s různými kartami a průkazkami, díky nimž je výsledná cena ještě flexibilnější. A byť se množí kritické námitky směřující ke zbytečnému čerpání státního rozpočtu, cestující, kterých se to přímo týká, jsou zpravidla spokojeni.
Některé evropské země však zachází ještě dále a původně populistická tvrzení začínají překlápět ve skutečnost. Mezi nimi je i Lucembursko, malý vnitrozemský stát mezi Belgií, Francií a Německem, který od roku 2018 přemýšlí nad plánem, jak cestování hromadnými dopravními prostředky umožnit všem lidem, aniž by je to stálo jakékoliv peníze navíc.
Po několika politických debatách, konzultacích s tamní dopravní společností a rozhodnutí vlády je nyní jasno: plošné bezplatné cestování v MHD a meziměstských vlacích a autobusech vejde v Lucembursku v platnost již tuto neděli, respektive 1. března. A podle dostupných informací nebudou v tomto plánu žádné výjimky – zkrátka bude moci zdarma jezdit úplně kdokoliv.
Lucemburčané milují auta
Důvodem pro tuto poněkud odvážnou iniciativu je snaha o eliminaci aut, která jsou obyvateli Lucemburska hojně využívána. Podle statistik má země největší míru vlastnictví aut z celé Evropské unie – až šedesát procent lidí má pro dopravu do práce využívat auta, zatímco pouhých dvacet procent využívá MHD, respektive hromadné dopravní prostředky.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsS ohledem na čím dál aktivnější volání po zodpovědnějšímu chování vůči přírodě je proto tento plán vcelku pochopitelný. Někteří vládní představitelé ovšem toto rozhodnutí neakceptují a obávají se, zda to pro zemi s nejvyšším HDP na obyvatele nebude příliš velká finanční zátěž a zda to má vůbec smysl, když má Lucembursko jedny z nejlevnějších sazeb na jízdné v EU.
François Bausch, ministr mobility a veřejných služeb, to uvádí na příkladu cestování pro osoby starších 60 let. Ti mohou napříč celým Lucemburskem cestovat už za 100 eur na rok, což je v přepočtu zhruba 2 500 korun.
Mládež do 20 let, studenti pod 30 let a sociálně slabší domácnosti měli využívání veřejných spojů v posledních letech úplně bez poplatků. Pro ostatní pak platilo, že se přibližně za dvě eura (zhruba 50 korun) mohli přepravit prakticky na jakoukoliv vzdálenost.
Operátor lucemburské veřejné dopravy toto rozhodnutí komentuje v kontextu celkových provozních nákladů na dopravu, kde poplatky tvořily pouze deset procent. Tudíž nejde o nijak klíčovou součást tohoto rozpočtu, který se má ovšem v následujících letech znatelně smrsknout v důsledku chystané modernizace železnic a vylepšení spojení mezi hranicemi.
O krok napřed je i Estonsko
Lucembursko se sice v neděli stane světově první vyspělou zemí, jež nabízí veřejnou hromadnou dopravu plošně zdarma, nicméně není jedinou zemí, která si s něčím podobným pohrává. Dalším státem je Estonsko, které je nazýváno jako hlavní město Evropy po stránce inovací a moderního přístupu k veřejným službám (viz propracovaný systém e-governmentu).
Konkrétně v Tallinnu si lidé mohou za pouhá dvě eura koupit takzvanou zelenou kartu, na kterou následně jezdí zcela zdarma po celém městě. V polovině roku 2018 se navíc objevila vládní iniciativa o tom, že každý z patnácti estonských krajů může svou lokální veřejnou dopravu udělat zdarma pro své obyvatele. Většina z nich to tehdy přijala.