Největší herní obchod roku upečen. Čínský gigant Tencent kupuje část českého studia Bohemia Interactive

Filip HouskaFilip Houska

arma3

Foto: Bohemia Interactive

Vojenský simulátor Arma 3 od českého studia Bohemia Interactive

0Zobrazit komentáře

Na tuzemské herní scéně se upekl největší obchod roku. Čínská internetová společnost Tencent Holding vstoupila coby minoritní akcionář do pražského studia Bohemia Interactive, které na trhu působí od roku 1999 a stojí za světově úspěšnou vojenskou herní sérii Arma. Pro české vývojáře tak jde o další klíčový milník, jenž navazuje na finančně velmi vydařený rok 2020.

Bohemia Interactive zakládali před zhruba jednadvaceti lety bratři Španělé a teď do svého podniku vůbec poprvé pouští zahraniční kapitál. O konkrétních detailech velkého obchodu s Tencentem ovšem firma mluvit nechce, a tak není známa ani výše transakce, ani velikost prodaného podílu. Podle odhadů CzechCrunche by se však suma mohla vyšplhat až na jednotky miliard korun.

„Jsme rádi, že prohlubujeme naše vztahy s Tencentem, jednou z nejvýznamnějších internetových i herních firem světa. Těšíme se, že budeme pracovat na našich současných i budoucích hrách s podporou silného partnera, který nás po mnoho let zná a rozumí našemu jedinečnému přístupu k vývoji online her,“ uvádí CEO Bohemia Interactive Marek Španěl.

Pro pražskou firmu, která loni utržila 1,6 miliardy korun a zažila svůj historicky druhý nejúspěšnější rok, jde o velkou věc i z toho důvodu, že se zařadí po bok velkých světových herních studií, v nichž je Tencent rovněž strategickým investorem. Jde hlavně o tvůrce Fortnite Epic Games, kde od roku 2012 drží čínský obr 40 %, v Activision Blizzard má 5 % a Riot Games vlastní celé. Podíly má i například v Paradox Interactive, Ubisoftu a Bluehole, což jsou zase tvůrci hitu PUBG.

arma-3

Foto: Bohemia Interactive

Vojenský sandbox Arma 3 od Bohemia Interactive

Co se chystá dál, je zatím ve hvězdách. Bohemia nicméně utvrzuje, že bude stále fungovat pod současným vedením manažerského týmu a majoritní podíl zůstává v rukou dosavadních českých majitelů. To je ostatně jediná informace týkající se možné velikosti podílu, kterou studio komunikuje.

Pokud bychom se ale měli odvíjet od původní zprávy z loňského roku, se kterou přišel server The Information, tehdy se mluvilo o tom, že by nákup 70 až 80 % firmy dosahoval výše 260 milionů dolarů, což v té době představovalo více než šest miliard korun. Nyní by měla být hodnota Bohemia Interactive s ohledem na loňské tržby ještě o něco vyšší.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Důležité ale je, že studio ještě dosud nezveřejnilo loňský zisk EBITDA, podle jehož násobků se firmy oceňují. I tam se ale očekává, že oproti předloňskému roku vzrostl z původních 675 milionů korun. Dle odhadu analytika Martina Cakla ze společnosti Patria by hodnota celé společnosti mohla být více než 13 miliard korun, pokud by hrubý zisk za 2020 atakoval jednu miliardu korun.

Podle těchto odhadů by pak například 40% podíl mohla Bohemka, jak se hernímu studiu přezdívá, odprodat za zhruba pět miliard korun. Jak připomínají Hospodářské noviny, bylo by to více, než za kolik se v roce 2019 prodaly stoprocentní podíly studií Warhorse Studios (Kingdome Come: Deliverance) a Beat Games, který se svým VR hitem Beat Saber putoval do rukou Facebooku. Nicméně ani v případě Beat Games nebyla cena zveřejněna a mohla se pohybovat v podobných řádech.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Zoot jde znovu do zahraničí. Český módní e-shop otevírá tři nové země a věří, že tentokrát to zvládne lépe

Peter BrejčákPeter Brejčák

milan-polak-zoot2-min

Foto: Ivan Mladenov/Zoot

Milan Polák, spoluzakladatel módního e-shopu Different a šéf Zootu

0Zobrazit komentáře

Český módní e-shop Zoot se na zahraniční expanzi už jednou spálil. Od té doby ale uplynulo mnoho vody, firma se po svém loňském ozdravení spojila s konkurenčním a dlouhodobě ziskovým Differentem a začlenila do nové samostatné společnosti Company New, kterou řídí zakladatel Differentu Milan Polák. Ten loni ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch přiznal, že Zoot měl velké oči a spadl na hubu, ale teď chce opět začít růst a znovu i za hranicemi.

Jednoznačným cílem pro letošní rok je podle Poláka v případě Zootu začít vydělávat peníze. Čísla za rok 2020 zatím známa nejsou, ale Polák v prosinci odhadoval tržby kolem 550 milionů korun. Aby se dokázal letos dostat do černých čísel, tak jeden z největších módních e-commerce hráčů na českém trhu postupně zavřel všechny své výdejny radosti a teď hlásí, že je připraven naplno šlápnout do dlouho plánované zahraniční expanze.

Zoot vstupuje hned na tři evropské trhy najednou. Nově otevírá Chorvatsko a Slovinsko, zároveň se po letech vrací do Rumunska, kam už poprvé expandoval v roce 2015, ale tehdy to příliš nevyšlo. Po otevření tří vlastních výdejen radosti a vyšších desítek milionů investovaných do marketingu se o tři roky později z rumunského trhu stáhl a vrátil se do Česka. Při expanzi bude tentokrát Zoot využívat synergií v rámci mateřské Company New.

Jeho sesterský Different totiž působí již v osmi zemích Evropy, přičemž ze zahraniční mu plyne sedmdesát procent celkového obratu, takže má s expanzí značné zkušenosti. „Obrovskou výhodou pro nás bylo, že jsme měli už prošlapanou cestu ze strany Differentu. Máme i kompletně vybudovaný zákaznický servis, který ještě nebyl plně vytěžen Differentem, a tak Zoot začne využívat i tyto služby,“ říká Polák.

milan-polak-zoot3

Foto: Zoot

Milan Polák, spoluzakladatel módního e-shopu Different a šéf Zootu

Zoot tak během vstupu na nové trhy využívá technické řešení Differentu, který už má kompletně přeložené weby, průchody košíkem, nasazené dopravce, platební metody, věrnostní program i podporu pro marketingové aktivity. Expanzní proces tak firmě trval dva měsíce včetně redesignu webů.

„Celým procesem expanze vlastně ukazujeme, že se nám podařilo dvě společnosti v rámci Company New propojit ve vcelku rychlém čase,“ doplňuje šéf dvou módních e-shopů s tím, že Zoot chce na třech nových trzích do konce roku dosáhnout na obrat ve výši 85 milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Expanzi má módní e-shop rozdělenou do tří fází. První začíná vstupní komunikací o šíři sortimentu (460 tisíc kusů zboží skladem od 200 značek), další pak naváže na performance marketing a branding. Ve třetí fázi se pak Zoot zaměří na – dle vlastního vyjádření – svou hlavní konkurenční výhodu, tedy síť Výdejen radosti a možnost zkoušení oblečení při vyzvednutí.

„Lidé nechtějí nosit módní kousky domů, zkoušet před zrcadlem a pak se vracet na poštu s tím, co jim nesedí. Naše síť Výdejen radosti, kterých v Česku máme 120 a dále je rozšiřujeme, jim umožňuje si vše vyzkoušet rovnou na místě a my věříme, že tahle služba se zákazníkům bude líbit i v dalších zemích Evropy,“ popisuje Polák.

Konec vlastních výdejen v Česku

Tím se pětatřicetiletý rodák z Plzně dotýká jedné z dalších zásadních novinek Zootu na tuzemském trhu. Módní e-shop totiž definitivně zavřel všechny vlastní pobočky/výdejny, kterých měl původně přes dvacet. Jelikož si na sebe samostatné Výdejny radosti jen stěží vydělávaly, Zoot je postupně zavíral a některé pak kombinoval i s prodejem zboží na místě, ale nakonec od nich zcela upouští.

Vlastní výdejny nově ve velkém nahrazuje spolupracujícími obchody, kam si může zákazník objednat a dojít vyzkoušet oblečení úplně stejně. Zatím jich má v Česku zmiňovaných 120 a do konce roku by jich měly přibýt další desítky. Aby byla zkušenost stejná jako u jeho původních výdejen, navazuje Zoot spolupráci s kamennými obchody disponujícími zkušebními kabinkami.

zoot-krabice

Foto: Zoot

Český módní e-shop Zoot řeší v logistice ekologická balení

Jako jeden z hlavních argumentů pro uzavření vlastních výdejen Zoot zmiňuje náklady, zejména ve spojení s náročným systémem vratek. Ty se i díky pandemií koronaviru a změnám v nákupním chováním lidí loni podařilo snížit ze 70 procent na 50 procent, letos by se měli dostat na 35 procent. To je pro e-shop dobrá zpráva, někteří zákazníci si totiž v extrémních případech pod vidinou doručení zdarma bez placení předem objednávali zboží i za 600 tisíc korun, ale nakoupili jen za 20 tisíc.

„Díky tomu jsme si spočítali, že 20 procent celých zásob máme neustále na cestě mezi naším skladem a Výdejnami radosti, což chceme změnit, protože jedna z hodnot naší společnosti je udržitelnost. Budeme tak odpovědné zákazníky motivovat různými odměnami a VIP službami a věříme, že tak vratku dokážeme dostat na úroveň, která je rozumná pro zákazníka, pro nás i pro naši planetu,“ doplňuje Polák.