Nemají jediný stroj, i tak vyrábí průmyslové součástky. Dva bratři na rozvoj získali 22 milionů
Zakladatelé Factoree prostě přihrávají zakázky těm továrnám, které jsou zrovna nevytížené. Mezi zákazníky počítají miliardové firmy.
Bratři Jakub a Milan Málkovi se strojírenstvím žili odmala. Jejich otec začal hned po revoluci podnikat, založil firmu na trubky a hutní materiál, oni v ní pomáhali. Sami naráželi na několik bolavých míst oboru. A pak se rozhodli, že je napraví. S tím postaví globální byznys. Takový, se kterým budou pro miliardové světové firmy vyrábět součástky, o které si řeknou, aniž by vlastnili jediný stroj. Splnili si to.
Sourozenecká dvojice vytvořila Factoree, jednoznačně hrdého zástupce Průmyslu 4.0, se kterým plánují jen během letošního roku vyrobit přes jeden milion kusů různých součástek. Podporu jim teď posílají investoři mimo jiné ve formě 22 milionů korun.
V rámci seed investic do firmy směřují peníze od fondů Presto Ventures, Depo Ventures a finanční skupiny SFG. Prvně zmiňovaný fond investici vede, přičemž zúčastnění získávají za své peníze ve Factoree podíl.
„Investice do Factoree pro nás znamená sázku na inovace ve strojírenství. Průmyslová výroba tvoří důležitou část naší ekonomiky, a aby zůstala konkurenceschopná vůči Číně a zbytku Asie, musí se digitalizovat a zefektivňovat,“ uvádí Roman Nováček z Presta.
Říká, že kvalitu české výroby vidí stále na vysoké úrovni. Factoree by ale mělo pomoct v tom, že bude dodávat víc zakázek ze zahraničí. „Tím, že budou schopni rychle reagovat na změny na trhu. Naše vize pro Factoree je stát se evropským lídrem v nově vznikající kategorii Production as a Service,“ komentuje.
„Factoree buduje největší světový ekosystém v sektoru strojírenství, aby podpořil rozvoj Průmyslu 4.0, reagoval na tlak ze strany OEM výrobců na udržitelnost, digitální komunikaci a udržel Evropu jako předního výrobce na světě,“ dodává Petr Šíma, partner Depo Ventures. I s ohledem na tým zkušený v oboru a zakladatelích zběhlých v podnikání prý byla investice jasná volba.
Málkovi využívají volné kapacity menších českých strojírenských firem. Výrobním fabrikám tedy vykrývají hluchá místa v poptávce, na druhé straně společnostem, které výrobu poptávají, znatelně ulehčují život. Ty totiž dosud musely obstarávat a spravovat desítky až stovky dodavatelů rozdílných specializací. Factoree takové služby ale automatizuje a směřuje do jedné platformy.
Software v ní na základě technického výkresu poptávajícího pochopí, jaká technologie je pro výrobu potřebná, a zároveň zkontroluje kapacity vhodných ověřených subdodavatelů. Ty vybírá právě mezi malými a středními výrobci v Česku. Nacenění zakázek přitom slibuje do čtyřiadvacet hodin, často se děje ještě dřív.
„Vyrobit kvalitní díly na míru umí v Česku spousta firem, proces jejich poptávání je ale za trest,“ popisuje Milan Málek, šéf Factoree a mladší z bratrské dvojice. Vysvětluje, že uvnitř Factoree postačí nahrát jeho přesný model. „Zatímco na cenovou nabídku čekají zákazníci ve strojírenství průměrně týden, u nás ji mají třeba do 15 minut od poslání modelu, a to včetně garance výrobní kapacity a dodacích lhůt,“ uvádí.
Málkovi už takto fungují pět let a české kapacity vyplňují zakázkami z celého světa. Jako zákazníky mají skoro sedmdesát velkých klientů, mezi které se počítají známé české firmy, ale i miliardové strojírenské podniky z Velké Británie, Německa, Turecka či Švédska. Factoree tak dodává do oblastí výroby zemědělských strojů, stavební techniky i prostředků veřejné dopravy.
Presto Ventures
„Rozhodně bude zajímavé sledovat, jak se bude vyvíjet v nadcházejících letech,“ říká Michal Dědek, šéf SFG. Službu považuje za výjimečnou. O zapojení této skupiny jako investora nicméně rozhodlo i to, že se se zakladateli zná osobně.
I když se Málkovi drželi v podstatě trubek od začátku své kariéry, stihli si vyzkoušet řadu pohledů na ně. Ve zmíněné firmě svého otce v začátcích jeden překládal, druhý pracoval v IT. Jezdili po Evropě za klienty a na veletrhy. A když tehdejší firmu rodina prodala nadnárodní korporaci, působili i v ní. Jeden v oblasti marketingu, druhý v oblasti logistiky automatizace. Z ní pak odešli stavět vlastní startup.
Ten se teď hodlá zaměřit na softwarové platformy, rozvoj subdodavatelů a hlavně další expanzi na zahraničních trzích. „Soustředíme se nyní na trhy v tradičně průmyslově silných zemích – Německu, Itálii, Francii a zemích Beneluxu,“ komentuje Milan Málek. S novými penězi se tu má rozvíjet obchodní a zákaznický tým.
„Přestože jsme se stali přímým dodavatelem a posunuli se více do samotné výroby, logistiky a strojírenských služeb, stále jsme technologická firma. Snažíme se ukázat, jak může digitalizace zlepšit celý obor a možná tak i zachránit české strojírenství,“ říká mladší z bratrů.