Normalizujme obezitu! Manifest holky, co má nadváhu, bojuje s ní a štvou ji ti, co nevidí realitu

Být tlustý není super, je třeba s tím něco dělat. Ale zahánět kypré lidi do kanálů také není řešení, píše Lenka Chlubnová.

spencerKomentář

Foto: Apple

Octavia Spencerová v reklamě Applu

0Zobrazit komentáře

Glosa Lenky Chlubnové: Nechala jsem se zlákat k diskusi o reklamě společnosti Apple. Část lidí na sociálních sítích je totiž přesvědčená, že když hraje Matku přírodu tlustá černoška, je to propagace obezity. Je to pohled ryze český a tunelový.

Ta tlustá černoška je držitelka Oscara Octavia Spencerová a Matku přírodu hraje dost dobře. Přemýšlím ale o té „propagaci obezity“. Jasně, všechna čísla naznačují, že tlustých lidí přibývá. Sama se hlásím do party, mám konstantně o 20 kilo víc, než bych měla mít.

Vím, že zhubnout musím. Ovšem ne kvůli tomu, abych byla hezká, ale abych třeba nepotkala časem cukrovku a vysoký tlak, abych stačila dětem na kole a abych neumřela v padesáti.

Bojuju, jde to blbě. Tělo a mozek nastavené po tisíce let na to, že když je dostupné jídlo, máš si ho dát hodně a do zásob, se mi blbě přenastavuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nicméně premisa, že díky tomu, že pár značek s plavkami nebo prádlem představí reklamní kampaně s modelkami, které mají BMI přes 30, případně si Octavia Spencerová zahraje tlustou Matku přírodu a já díky tomu změním názor na svoje tělo a zůstanu ráda tlustá, je blbost. Úplná.

Funguje to přesně naopak. Obézní holky nechodí cvičit, protože nerady polezou někam, kde jsou všichni hubení a „blbě by na ně koukali“. Mimochodem sehnat hezké sportovní oblečení ve větším čísle bývá docela problém, některé obchody končí velikostí L.

Pokud vyjdu z domu a setkám se s fatshamingem, nebude to znamenat, že zázračně rychle zhubnu, protože mi to konečně někdo řekl a já to doteď netušila. Spíš přestanu vycházet úplně a stres a nenávist ke svému tělu budu zajídat bez pohybu o to víc.

Takže prosím, normalizujme obezitu! Ne ve smyslu, že je super být tlustý. Ale že je to realita. Lidé jsou tlustí a není třeba je kvůli tomu cejchovat. To, jak v současnosti v západních společnostech žijeme, tloustnutí dost pomáhá.

Bylo by fajn, kdybychom s tím něco dělali. Než ale zahánět kypré lidi do kanálů, asi by víc pomohlo nabídnout jim pomocnou ruku. Nebo je prostě jenom nechat žít.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Slavná Jágrova reklama na žvýkačky baví i po 25 letech. A její nová parodie možná ještě víc

Český hokejista Jakub Lauko napodobil legendární spot na žvýkačky Hubba Bubba, jen místo gumy použil hamburgery z Chomutova.

Filip HouskaFilip Houska

lauko-jagr

Foto: CzechCrunch

Hamburgerový Lauko versus žvýkačkový Jágr

0Zobrazit komentáře

Koncem devadesátek přistupoval Jaromír Jágr k soustředěnosti zřejmě jinak než většina dnešních hokejových hráčů. Prostě si odmotal kus éčky napěchované žvýkačky. Možná proto byla sezóna 1998/1999 jednou z jeho nejproduktivnějších. Tímto stylem to zkrátka měli dělat „jen ti největší borci“. A jak zaháněl hlad? Menším kouskem žvýkačky. Skalní fanoušci vědí, o čem je řeč – a pokud někdo přece jen netuší, osvětu o jedné z nejlegendárnějších hokejových reklam teď dává mladý, nadějný hokejista Jakub Lauko.

V roce 1998, krátce po památných olympijských hrách v Naganu, „otřásla“ hokejovým marketingem reklama, ve které Jaromír Jágr propagoval sladké žvýkačky od značky Hubba Bubba, fenomén někdejších amerických cukrovinek. Nejslavnější český hokejista, tehdy hrající v barvách Pittsburgh Penguins, to ovšem rozjel způsobem, který baví i dnes, dvacet pět let po odvysílání.

Reklama je totiž plná nadčasových hlášek. „Když mám hlad, utrhnu si malý kousek… A když se potřebuji soustředit, utrhnu si větší,“ říká v jedné části Jágr a navazuje na to důležitým sdělením, že „je pro borce, kteří se umí sami rozhodovat“. Takzvaná Bubble Tape, jejíž obal připomínal puk a guma se odmotávala podle potřeby, byla zkrátka hitem.

Známé reklamy se teď chopil třiadvacetiletý útočník Lauko z Boston Bruins, který původní koncept spotu zparodoval ve spolupráci se svými kamarády z chomutovského bistra Tødi. Pečlivě si nastudovali záběry z originální reklamy a místo žvýkaček do nich nasadili hamburgery. A výsledek stojí za zhlédnutí. Má totiž vše.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aby zachovali pokud možno co největší autentičnost celého nápadu, záměrně použili retro filtr, který diváky vrací zpět právě do devadesátek. Nechybí ani hokejové finty a střely, kterými Lauko propagaci prokládá. Pak už se stačilo jen napřáhnout a burger vystřelit – a současně roztrojit. „Rozhodni sám, kolik sníš,“ zní poselství.

Spot se okamžitě začal šířit českým internetem – jen na síti X (dříve Twitter) jej vidělo skoro 150 tisíc lidí a čítá několik pochvalných reakcí od fanoušků. Mimochodem se k němu vyjádřil i David Dinda, bývalý marketingový ředitel hokejových Pirátů Chomutov, kde Lauko odstartoval svou kariéru, aby byl v roce 2018 draftován jedním z nejlepších týmů hokejové NHL. S bostonskými Bruins v červenci navíc podepsal novou smlouvu na dva roky v hodnotě 1,6 milionu dolarů.