Objevila Sofii Vergaru a Sověti za ni platili ponorkami. Teď chce Pepsi zatápět Coca-Cole s novým logem

Pepsi mění po čtrnácti letech své logo tak, jak ho zákazníci znají. Celou řadu věcí však o této limonádě řada lidí vůbec netuší.

230327115255-embargoed-01-pepsi-new-logo-2023-2

Foto: CzechCrunch

Pepsi přichází s novým logem a dává vzpomenout na svou divokou historii

0Zobrazit komentáře

Patří mezi symboly kapitalismu, toužili po ní i Sověti a slavná herečka Sofia Vergara se díky ní poprvé objevila před kamerou. Pepsi Cola je pojem, který vznikl před 131 lety coby lék na poruchy trávení a dnes je po Coca-Cole druhou nejhodnotnější značkou nealkoholických nápojů na světě. Nyní do tzv. Cola Wars vytáhla Pepsi s novým logem, které změnila po čtrnácti letech.

Psal se rok 1893, když Caleb Davis Bradham, lékárník ze severní Karolíny, objevil nápoj obsahující extrakt kola ořechů, vanilky, muškátového oříšku a dalších přísad. Svůj nápoj nejdříve pojmenoval Brad’s Drink, ale už po pěti letech na trhu jej přejmenoval na Pepsi-Cola. Jméno vycházelo ze základní suroviny a pojmenování enzymu pepsin, který napomáhá trávení.

Společnost Pepsi-Cola Company byla založena v roce 1902 a o osm let později již Bradham prodával svůj nápoj ve čtyřiadvaceti amerických státech. Z účinného léku na trávení marketéři udělali povzbuzující nápoj, jehož účinky propagoval i Barney Oldfield, slavný závodní jezdec té doby. Jeho slogan „Pij Pepsi-Colu, zasytí tě“ se uchytil a Pepsi udělala z práce s celebritami základ svého PR. V této době také jako vůbec první použila reklamu pověšenou za letadlo, které se s ní prohánělo nad různými městy v USA.

pepsi-logo

Foto: Pepsi

Pepsi má nové logo (vpravo) po 14 letech

Bradham, který se coby aktivní záložník u námořnictva vypracoval až na pozici kontradmirála, ale začal mít s kormidlováním vlastní společnosti problémy. V roce 1923 musela Pepsi-Cola Company vyhlásit bankrot. Důvodem byla cena cukru, která po první světové válce vystřelila do nebes, respektive z původních tří centů za libru na 28 centů za libru.

Bradham přesto nakoupil a jen s pláčem mohl sledovat, jak velmi rychle po obchodu cena cukru opět klesla. Výsledkem byl prodej společnosti za 30 tisíc dolarů do rukou Craven Holding Company. Následně si ji přehodilo několik dalších investorů, až skončila u společnosti Loft Candy Co. v čele s Charlesem G. Guthem.

Tohle je válka

Jeho úkolem bylo provést Pepsi Velkou hospodářskou krizí, což byl tak složitý úkol, že společnost dokonce nabídl úhlavnímu nepříteli, tedy Coca-Cole. Ta ovšem odmítla, a tak Guth přišel s nápadem prodávat nápoj v dvojnásobně větším balení než konkurence, ovšem za stejnou cenu.

Strategie zafungovala u zákazníků, ovšem zasela semena konkurenčního boje mezi Pepsi a Coca-Colou, který je znám jako Cola Wars, tedy Kolové války.

Pepsi v té době rozšířila po celých státech heslo „dvakrát tolik za niklák“ a do rádií pustila znělku, která se hrála od pobřeží k pobřeží a byla označena za jednu z nejúčinnějších reklam 20. století.

Na počátku 60. let se značka zaměřila na mladé zákazníky a tehdejší náctileté označila za Pepsi generaci. Nabídla jim jako vůbec první dietní kolu a pohltila značku Mountain Dew. V 70. letech navíc přišla jako první také s dvoulitrovými lahvemi a rozpoutala nejtvrdší boj s Coca-Colou. Pepsi svého konkurenta začala dokonce vytlačovat z pozice jedničky na americkém trhu.

Byl o ní tehdy takový zájem, že se začala vyrábět i v Sovětském svazu a soudruzi za ni platili vodkou i válečným loďstvem. Nejostřejšími marketingovými kulkami začala Pepsi do Coca-Coly pálit v rámci tzv. Pepsi Challenge, která spočívala v ochutnávání neoznačených vzorků limonád a hodnocení, který z nich chutná nejlépe. A světe div se, Pepsi z tohoto hodnocení vycházela lépe než konkurence.

Pepsi se v té době dařilo uzavírat spolupráce s největšími celebritami doby v čele s Michaelem Jacksonem, jehož hit Thriller drtil žebříčky hudebních hitparád. Na Jacksona později navázala například Tina Turner či Michael J. Fox a v roce 1990 se dokonce právě díky reklamě na Pepsi poprvé před kamerami objevila tehdy sedmnáctiletá a neznámá herečka Sofia Vergara, později jedna z nejlépe placených hereček.

Coca-Cola v 80. letech zareagovala na své neúspěchy tzv. New Coke, tedy nápojem s přepracovanou recepturou, který ovšem u zákazníků pohořel. Neúspěch však paradoxně nastartoval prodeje původního produktu a upevnění pozice Coca-Coly coby jedničky. Tomu v 90. letech napomohla i Pepsi, která začala nabízet svou čirou verzi Crystal. Ta se ale u zákazníků setkala s podobným přijetím jako New Coke a z pultů byla rychle stažena.

Lék za 5,5 bilionu

Mohlo by se zdát, že dnes jsou obě společnosti v míru, jenže Cola Wars stále probíhají. To ukázala kampaň Better with Pepsi z minulého roku, podle které je lepší rumy Captain Morgan a Bacardi míchat s Pepsi a ne Coca-Colou. Důkazem přitom měla být sama etiketa rumů, která po šikovném poskládání nesla přímo logo Pepsi.

Tato kampaň však už nyní není platná, protože Pepsi po čtrnácti letech své logo mění. Zjistila totiž, že pokud jej mají lidé namalovat jen z paměti, správně kreslí kruh s červeno-modro-bílou trikolorou, do kterého rovnou vpisují i název značky. To je ale špatně. U dosavadního loga totiž stál nápis mimo kruh. A Pepsi chce být taková, jak ji lidé vnímají.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jako lékárenský nápoj ji dnes vnímá málokdo. Pepsi je nadnárodní kolos, druhou nejhodnotnější značkou nealkoholických nápojů na světě s tržní kapitalizací pohybující se okolo 230 miliard dolarů, tedy bezmála 5,5 bilionu korun. Dnes pod ní spadají další známé značky limonád, jako je Mirinda, 7up, Schweppes, energetické nápoje RockStar, čaje Lipton, ale i značky chipsů Doritos či Lay’s, křupky Cheetos.

Na svém kontě má přes 500 patentů, přičemž jeden z nich je i na tenisovou raketu, a ve světě ji lze ochutnat v nejrůznějších variacích. Nechybí mezi nimi ani příchuť fazole, jahodového mléka, okurky, ovoce ze stromu baobao, jogurt či slaného melounu.

Blíží se zákaz TikToku v USA? Americkou sněmovnou prošel klíčový zákon a také podpora pro Ukrajinu

Američtí zákonodárci ve Sněmovně reprezentantů schválili několik klíčových balíků. Je mezi nimi podpora pro Ukrajinu, Izrael i Tchaj-wan.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tiktok-usa-ban

Foto: Vygenerováno ChatGPT / OpenAI

Blíží se ve Spojených státech konec TikToku?

0Zobrazit komentáře

V americké Sněmovně reprezentantů se hlasovalo o několika významných a dlouho očekávaných balících zákonů. Zákonodárci přijali mimo jiné návrh zákona, jenž může vést k celostátnímu zákazu TikToku, a také další návrh zákona o vojenské pomoci Ukrajině, na kterou má být vyčleněno až 60,8 miliardy dolarů (1,44 bilionu korun). Nyní návrhy poputují do Senátu, kterým by měly podle očekávání projít. Prezident Joe Biden již avizoval, že by je měl taktéž podepsat. Následně by vstoupily v platnost.

Sněmovna reprezentantů USA většinou 360 ku 58 hlasům přijala návrh zákona, jenž může vést k celostátnímu zákazu TikToku, rozsáhlým sankcím vůči Íránu nebo umožnit využití zmražených ruských aktiv k podpoře Ukrajiny, jež se brání ruské invazi. Návrh opatření podle stanice CNN stanovuje devítiměsíční lhůtu, v níž majitel TikToku, čínská firma ByteDance, musí síť prodat.

Američtí činitelé se obávají napojení ByteDance na Komunistickou stranu Číny a zákon dnes prošel většinou 360 ku 58 hlasům kongresmanů. Ohledně Íránu zákon, pokud bude přijat, umožní prezidentovi sankcionovat například íránské přístavy a rafinerie či výrobce raket a dronů. Zákonodárci v dolní komoře amerického Kongresu schválili taktéž dlouho očekávaný balík pomoci Ukrajině, pro který dnes zvedlo ruku 311 kongresmanů, proti bylo 112.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spojené státy jsou největším zahraničním vojenským podporovatelem Kyjeva, podle údajů Pentagonu mu od začátku války poskytly vybavení v hodnotě 44,2 miliardy dolarů (1,05 bilionu korun). Pomoc však v posledních měsících vázla kvůli vnitropolitickým sporům v Kongresu a stále více západních partnerů Ukrajiny, včetně Česka, upozorňovalo, že Ukrajina by bez americké podpory nemusela v příštích měsících ustát očekávanou ruskou ofenzívu.

Americká Sněmovna reprezentantů rovněž přijala návrh zákona o vojenské pomoci Izraeli. Pro vyčlenění 26,4 miliardy dolarů (625 miliard korun) na podporu židovského státu a také na humanitární pomoc v regionu dnes zvedlo ruku 366 kongresmanů, proti bylo 58. Uvolněné finanční prostředky pro Izrael jsou určeny na podporu „jeho úsilí ubránit se Íránu a jeho spojencům a na posílení vojenských operací USA v reakci na nedávné útoky“, uvádí se ve shrnutí legislativy.

ocean-with-david-attenborough

Přečtěte si takéViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Dojme vásViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Má dojemné poselství, které umí předat málokdo

Většinou 385 ku 34 hlasům dále přijala americká Sněmovna reprezentantů návrh zákona, který vyčleňuje téměř osm miliard dolarů (190 miliard korun) ve vojenské pomoci pro Tchaj-wan a další americké spojence v jihovýchodní Asii. Z osmi miliard dolarů připadnou asi dvě miliardy přímo na vojenský materiál pro Tchaj-wan a další partnery, dvě miliardy na doplnění zásob armády USA a přes tři miliardy na „rozvoj ponorkové průmyslové základny“.

S přispěním ČTK