Od pokrmů do kapsy k doplňkům stravy. Michal Kočí chce se značkou Trime řešit podvýživu i zpomalovat stárnutí
Michal kočí, zakladatel startupu Trime
Dodávat tělu perfektně vyvážený poměr prospěšných látek přesně odpovídající životnímu stylu často vyžaduje přidat ke klasickým pokrmům také doplňky stravy. Ty poskytují potřebné množství látek v té správné koncentraci a snadno poživatelné formě, které klasickým surovinám často scházejí. Přesto jsou doplňky společností vnímány spíše negativně, dokonce jako určitá forma podezřelých suplementů, které užívají pouze vrcholoví sportovci.
Tento pohled by rád změnil Michal Kočí se svou značkou Trime, která říká, že přináší na trh doplňky stravy myslící v první řadě na uživatele žijící ve 21. století. Devětadvacetiletý podnikatel navazuje na svůj předchozí projekt Pokeat, který nabízí vyvážené pokrmy do kapsy. Za první rok své existence se tomuto českému startupu podařilo dosáhnout milionových tržeb a dnes Pokeat najdeme například i v nabídce Alzy.
Letos v únoru však Michal Kočí Pokeat za částku v řádech nižších milionů korun prodal, čímž se mu otevřela cesta k novému projektu. Nebyly to ovšem jen získané peníze, které mu umožnily Trime spustit. Jak sám říká, ještě důležitější byly nabrané zkušenosti, které může uplatnit v oblastech od vedení vlastního výrobního podniku až po obchodní stránku projektu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTrime by podle Michala Kočího nebylo možné bez takových znalostí rozjet, což platí i o nabraných kontaktech. Mezi nimi je například odborník na výživu a naturopat Jakub Přibyl. Právě s ním Michal Kočí přináší na trh dle svých slov tak trochu jiné doplňky stravy.
„Rozhodli jsme se vybrat ta nejlepší možná řešení založená na datech a vědě. Na základě prokázaných znalostí lidské fyziologie a psychologie víme, že holistický přístup k lidskému zdraví je jedinou cestou ke zdravému a vyváženému životnímu stylu. Výsledkem jsou doplňky stravy vyrobené z těch nejkvalitnějších ingrediencí,“ uvádí Kočí.
Edukace a transparentnost
Jak sám upozorňuje, člověk, který se rozhodne dělat něco pro své zdraví a dodávat svému tělu látky, které mu v tom pomáhají, může být po prozkoumání celého segmentu výživových doplňků více než zmaten. Produktů s tělu prospěšnými látkami je na trhu obrovské množství. Některé staví na inovacích, jiné se opírají o tradiční postupy, přičemž o jejich kvalitě příliš nevypovídá ani jejich cena.
„Na trhu je obrovské množství produktů, které se na první pohled tváří stejně, jsou mezi nimi však obrovské rozdíly, například co se využitelnosti v organismu týče. Příkladem jsou třeba různé zdroje mastných kyselin Omega3. Na trhu jsou produkty, které mají mizernou biodostupnost, a pak ty, které fungují skvěle,“ říká Kočí.
„U potravin se už dnes dost lidí ptá na zdroj a víme, že například mezi kuřecím masem jsou velké rozdíly. Jak bylo kuře chováno, čím bylo krmeno, jak dlouho a tak dále. U doplňků to lidé zatím moc neřeší, principiálně je to ale velmi podobné,“ vysvětluje zakladatel Trimu. Spotřebitel se tak může velmi jednoduše ztratit v tom, který doplněk stravy je pro něj vhodný, případně zda vůbec nějaký potřebuje. A právě zde chce Trime podat pomocnou ruku.
„Pro nás je člověk naprostým středobodem a děláme vše tak, abychom pomáhali každému, kdo jen trochu chce dělat něco pro své zdraví,“ vysvětluje Kočí. „Chceme zákazníkům nabídku maximálně zpřehlednit a poukázat na to, že ne vždy jsou cena a obal rozhodující. Náš zákazník určitě není člověk, co chce rychlé řešení, ale ten, kterého zajímá prevence a holistický přístup ke zdraví.“
Za jeden z největších problémů u běžně nabízených doplňků stravy Michal Kočí označuje nemožnost rozlišení v kvalitě jednotlivých značek a jejich výrobků. Člověk podle něj jen málokdy vyčte z etikety kvalitu produktu a jeho působení na organismus. Tedy to, jakým způsobem jsou účinné látky stabilizované a zda se tak vůbec děje přirozenou fermentací, nebo se jedná o syntetický způsob zpracování. Případně není schopen dohledat extrakční činidlo ani čistotu suplementu.
Změna stravovacích návyků a motivace
Témat, kterým se chce Trime věnovat, je hned několik. Patří mezi ně problematika „podvýživy“, která může nastat i u lidí pravidelně usedajících k talíři, který však není nutričně vyvážený, což se podepisuje na tělesném zdraví člověka. Trime by proto chtěl prostřednictvím výživových doplňků změnit stravovací návyky běžné populace, přinášet prevenci a napomáhat k tzv. anti-agingu, tedy zpomalování stárnutí, což je trend, který řeší stále více lidí.
K edukaci chce nový Kočího projekt připojit také motivaci ke zdravému životnímu stylu, který je pro fyzickou, ale i psychickou pohodu stejně důležitý jako vyvážený jídelníček. K tomu mají sloužit podcasty a další vytvářený obsah. Z portfolia produktů Trime si pak do svého jídelníčku zákazník může zařadit separátní vitamínové produkty, ale především speciální mixy, které by měly být šité na míru různým potřebám zákazníků.
„Chceme být zákazníkům blíže, proto připravujeme zaměřené produkty. První je Multikomplex Daily F20 zaměřený na nejvíce deficitní mikronutrienty v naší stravě,“ přibližuje zakladatel projektu jeden z jeho prvních produktů. U všech je transparentně udáváno nejen složení, ale i způsoby získávání a charakteristika jednotlivých látek obsažených v suplementu.
Počet nabízených výrobků by se měl časem rozrůst až na třicet a chybět nebudou ani ty určené k tzv. biohackingu. Mezi nimi bude kupříkladu produkt pro kompenzaci nároků digitální doby na organismus. Ten bude řešit snižování účinků dopadu modrého světla na oči a také oxidativní stres. Dalšími budou například doplňky na podporu aktivity mitochondrií či stimulující kognitivní výkonnost.
Se svými produkty se chce Trime časem specializovat i na zákazníky, kteří nemají svého vlastního výživového specialistu či naturopata, aby se i přesto dokázali v doplňcích dobře orientovat a správně si vybrat. „V zásadě nemá smysl řešit ‚biohacking‘, když mám deficit základních mikronutrientů. Dnes spousta lidí tíhne k senzacím, ale brzy zjistí, že většina má nedostatek základních živin a žije v patologickém stavu,“ vysvětluje Kočí.
Své produkty chce časem nabízet nejen v České republice, ale také v dalších státech Evropy. Expanzi by rád zahájil přibližně za půl roku. K tomu ovšem bude potřeba investorů, se kterými zakladatel aktuálně jedná. Dosud náklady na rozjezd projektu ve výši dvou milionů korun financoval z vlastních zdrojů.
„Již nyní za sebou máme první měsíce fungování a velmi dobrou odezvu jak z partnerských prodejů, od specialistů, tak i z našeho vlastního e-shopu. Je znát, že když se přistupuje k produktům poctivě a bez kompromisů, i specialisté a odborníci to ocení. Vnímají rozdíl v kvalitě samotných doplňků, ale i v obalové technologii a přístupu značky,“ uzavírá Michal Kočí.