Od slévání odlitků do aut k litinovému nádobí. Podnikatel z Brna úspěšně navazuje na českou tradici
K práci s rozžhaveným kovem to Jana Hrubeše vždy táhlo. A i když cesta ke značce Litináč nebyla přímočará, její popularita roste.
Jan Hrubeš začal v roce 2020 navrhovat prototypy vlastního litinového nádobí
Slévárenství je velmi pestrý obor, který umožňuje vyrobit funkční součástky složitých strojů, ale také křehce působící umělecká díla. Oblast prosakuje ale také do našich kuchyní, jelikož právě odléváním ve slévárně vzniká litinové nádobí. Jeho výroba má v Česku mnohaletou tradici, na kterou se však v uplynulých letech začalo prášit. Změnit se to nyní snaží Jan Hrubeš, který společně se svou manželkou Terezou založil firmu Litináč.
Cesta ke slévárenskému řemeslu začala v případě mladého podnikatele z Brna již před třinácti lety, když se rozhodl přihlásit na střední průmyslovou školu, kolébku budoucích strojařů. „Tehdy se mi zalíbily dva obory: počítačová grafika ve strojírenství a umělecká kovařina. Vždy mě to více táhlo k práci s rozžhaveným kovem, ale počítačová grafika zněla zase perspektivněji, takže jsem se nakonec rozhodl pro ni,“ vypráví Hrubeš.
Po půlroce studia však zjistil, že ho počítačová grafika příliš nebaví, jenže v té době byl druhý vytoužený obor již zcela zaplněný. Naskytla se tak příležitost začít studovat umělecké slévárenství. Hrubešovo kariérní směřování tak částečně ovlivnila shoda náhod. Měl navíc na co navazovat, jelikož slévárenství se věnoval také jeho děda – pracoval jako mistr v Královopolské slévárně Brno.
Slévárenské zkušenosti si v dalších letech Hrubeš piloval na Technické univerzitě v Ostravě, kde se oboru mohl věnovat v průmyslové, nikoliv umělecké formě. Po získání bakalářského titulu přišla nabídka na pracovní stáž z americké firmy Aludyne sídlící v Detroitu. A Hrubeš se zde paradoxně vrátil k počítačovému navrhování, od kterého utekl na střední.
„V Americe jsem se učil kreslit 3D návrhy odlitků a jejich výrobních forem. Po roční stáži jsem začal pro stejnou firmu pracovat v její nové pobočce v Ostravě,“ vzpomíná Hrubeš. Do roku 2019 se ale věnoval konstrukci odlitků do automobilů. Jenže pak přišla změna v uvažování, čemu by se vlastně v rámci slévárenského řemesla mohl věnovat.
Jako milovník vaření totiž Hrubeš často sledoval kulinářské pořady. A v jednom z nich známý kuchař vařil v litinovém hrnci. Mladému slévačovi došlo, že by byl schopný takový produkt také navrhnout. Během průzkumu trhu navíc zjistil, že litinové nádobí v českých řetězcích pochází buď z Číny, nebo je velmi nákladné.
Hrubeš přitom věděl, že i Česko má výrobě kvalitního nádobí co nabídnout. A nemusí jít o produkty, které stojí tolik jako nádobí věhlasných značek: „Jelikož jsem se v oboru pohyboval již dlouho, věděl jsem, že dokážu vyrobit přímo v Česku kvalitní nádobí, které ale nebude za francouzské peníze.“