Od zakázek k vlastním startupům. Vývojářskému studiu CTA se vyplácí netradiční model vývoje a řízení byznysu

Michal PtáčekMichal Ptáček

cta2

Foto: CTA

Slovenský tým CTA

Zápal pro e-commerce trh byl u nich takový, až postupem času začali vytvářet vlastní projekty a z klasické firmy vyvíjející na zakázku se stala samostatně smýšlející vývojářská entita. Tato cesta ostatně není tak ojedinělá. Do podobného bodu totiž dojde velká část vývojářských bodyshopů, které dodávají svá řešení klientům třetích stran.

Když projekt funguje klientovi, proč vlastně nevyužít zkušenosti a schopnosti a něco takového nevytvořit pro sebe? Právě to je otázka, kterou si zcela legitimně mnoho zakladatelů podobných firem postupem času položí.

Podobný vývoj nastal i u slovenské digitální agentury CTA, která se v průběhu dvou let pod vedením CEO Jany Ovesné a partnerů Miroslava Kráľa a Róberta Kabiny přetransformovala v podobně laděný vývojářský tým. Ten přitom zvolil poměrně netradiční nastavení, kdy část projektů začal budovat s jediným cílem – prodej.

V praxi to znamenalo přijít s nápadem, přetvořit ho v reálný produkt, získat investora, implementovat byznys model a v momentě, kdy je dostatečně zaběhnutý a má rostoucí tendenci, najít ideálního partnera pro finanční exit.

miroslav-kral-cta1-min

Foto: CTA

Spoluzakladatel slovenské digitální agentury CTA Miroslav Kráľ

„Každý projekt, který jsme vytvořili, nás baví a má kus našeho srdce. Když ale přijde zajímavá nabídka, tak na konci dne je to stále jen byznys a nemáme problém ho prodat,“ říká jeden ze zakladatelů a partner studia CTA Róbert Kabina, který se na byznys obecně dívá hodně pragmaticky.

Cestou, kdy jsou firmy budovány specificky pro budoucí akvizici, se studio řídilo i v případě prodeje online nástroje pro prodej vstupenek a tvorbu událostí Tickpo, který CTA rovněž dovedlo k úspěšnému exitu. Studio za něj inkasovalo vyšší stovky tisíc eur, tedy nízké desítky milionů korun, a k úspěšnému prodeji dovedlo například i e-shop Topanky.sk, kde nabízí zejména ženskou obuv.

Ze zakázkového vývoje má za sebou CTA například slovenskou službu Expandeco, online finančního poradce Futuria.sk nebo mezinárodní e-shop Novesta.sk, který se rovněž zaměřuje na boty. Jedním z nejúspěšnějších projektů je nicméně fintech startup Besteron.

neumann

Přečtěte si takéZe 47 miliard na pokraj bankrotu. SoftBank zachraňuje WeWork miliardami dolarů a vystrkuje spoluzakladateleZe 47 miliard na pokraj bankrotu. SoftBank zachraňuje WeWork miliardami dolarů a vystrkuje spoluzakladatele

„Po dvou letech od našeho startu se nám v rámci Besteron podařilo dosáhnout break-even, což je na fintech poměrně neobvyklé. Po stabilizaci služby na Slovensku se momentálně díváme po dalších trzích, mezi kterými je Česká republika nebo Polsko. Velký význam vidíme v možnostech PSD2 a připravujeme produkty nejen v rámci B2B, ale i běžných uživatelů,“ říká k Besteronu jeden ze zakladatelů a partnerů CTA Miroslav Kráľ.

„Jde o jeden z nejnáročnějších projektů v rámci našeho portfolia, ale zároveň má nejvyšší potenciál,“ dodává. Besteron obhospodařuje platby v objemu 5 milionů eur měsíčně (130 milionů korun) a pro další rozvoj se CTA podařilo pro službu získat investici ve výši 1 milionu eur, tedy přes 25 milionů korun.

Ze Slovenska do celého světa

Navíc již téměř třicetičlenný tým se sídlem v Bratislavě pracuje na novém produktu, který by mohl v budoucnu k úspěšnému prodeji taktéž zamířit. V říjnu CTA spustí novou online vzdělávací platformu, která by měla kombinovat využití vlastního videostreamingu s dostupnými vzdělávacími materiály, a významnou testovací roli zde bude hrát i český trh, na který služba míří.

miroslav-kral-cta2-min

Foto: CTA

Miroslav Kráľ představuje jeden z produktů digitální agentury CTA

Ostatně pro tyto potřeby, ale také kvůli další expanzi na český trh, studio buduje nové kanceláře v Ostravě. Právě severomoravská metropole se totiž v posledních letech stala zajímavým zdrojem technologického talentu napříč Českem. Firmy zde nemusí soupeřit s tak velkou konkurencí jako například v Praze nebo Brně, což potvrzuje i sám Kráľ. Pozitivem je v tomto případě samozřejmě i rozumná dopravní dostupnost do Bratislavy, kde má CTA stále své kompletní zázemí.

Do budoucna se studio ovšem dívá za hranice ještě mnohem dál. V souvislosti se zahraniční expanzí brzy otevře pobočku v Hongkongu a finálním cílem je prorazit v samotném srdci startupů a technologií, kalifornském Silicon Valley.

„Více než rok spolupracujeme s klienty z jihovýchodní Asie a čekáme na podepsání smluv o zahájení spolupráce na velkém projektu, pro který budeme muset otevřít pobočku přímo v Hongkongu,“ prozrazuje Kráľ.

Cesta je sice ještě daleká, ale CTA v letošním roce míří na tržby přesahující 1 milion eur (přes 25 milionů korun), meziročně roste o více než 100 % a v hlavě se již členům týmu rodí plány na další potenciálně úspěšné projekty.

„Naše studio je odlišné tím, že pro své klienty vytváříme most mezi programováním a byznysem. Klientům pomáháme s realizací už od vzniku nápadu: od vyladění byznys modelu přes budování brandu a identity projektu až po samotný vývoj, testování a spuštění projektu. Své know-how poskytujeme především v oblasti fintechu, robustních CRM a portálech na míru,“ dodává Kráľ s tím, že se chce i díky expanzi do světa začít podílet i na vývoji celosvětových značek.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina