Okatá legenda v trendy provedení. Karolína Pechová přetváří tradiční síťovku na elegantní módní doplněk
Hrdinka, která v době socialismu dopravila z Jednoty do českých domácností nevyčíslitelné množství potravin. Řeč je o tradiční síťovce, jejíž legendu již několik let oživuje Karolína Pechová. Zatímco minulý rok byl pro ni extrémně úspěšný, letos se tolik nedaří. Ani to jí však nezastavilo a nyní uvádí novou síťovku vyrobenou ve spolupráci s Brašnářstvím Tlustý, která je především elegantním doplňkem než čistě užitkovým zavazadlem.
Za minulý rok se Pechové podařilo prodat na 100 tisíc kusů síťovek a dostat se na obrat ve vyšších jednotkách milionů. Nebýt aktuální koronavirové situace, mohl být rok 2020 ještě úspěšnější – aktuálně je její byznys na 50 procentech loňského obratu. I přes tyto nepříjemnosti ale stále připomíná praktičnost ikonické české tašky a zvyšuje její estetickou hodnotu.
Praktičnost a módnost nabízených síťovek jsou dle Pechové dva hlavní důvody, proč jsou tyto tašky tak populární. „Hojně se u nás prodává síťovka z pružné bavlny, jejíž unikátnost tkví právě v pružnosti. Sbalíte ji do klubíčka a jednoduše hodíte do kapsy. Při jejím použití se však roztáhne do gigantických rozměrů a její nosnost činí až 15 kg. A to je vlastně i naše vlajková loď,“ říká.
„Druhý silný artikl je velmi oblíbená síťovka s hustými oky a s pružným vnitřkem, což už jsou vlastně polokabelky, tedy módní doplňky,“ vysvětluje Pechová a reaguje na fakt, že síťovky častěji shání ženy – muži tvoří zhruba 35 procent kupní síly. Síťovkami se vybavují sportovci se zájmem o outdoorové aktivity, hipsteři i konzervativní typy lidí. Kdo si je ale kupuje nejčastěji, se podle ní přesně nedá určit.
V současné době však tvoří podstatnou část obratů i objednávky od „nečekaných“ subjektů. Předprodej tašek do menších obchodů téměř zcela zamrznul, a proto nyní vše stojí pouze na online prodeji a také zájmu ze strany velkých společností, které síťovky využívají jako svůj merchandising.
„O specifický merch je zatím stále velký zájem, speciálně u firem, které podporují českou výrobu a chtějí být více eko,“ říká Karolína Pechová, která mimo Českou síťovku, jak zní oficiální název značky, pod kterou jsou tradiční tašky prodávány, nabízí své produkty i pod hlavičkou značky netty.studio.
Stigma časů minulých
Důvodem, proč vedle sebe stojí hned dvě značky, je určitá škatulka, do které síťovku většina z nás vkládá. Pojem síťovka totiž vyvolává vzpomínky na minulý režim a Pribináčky vykukující zpoza pletených ok. Cílem Karolíny Pechové je ale dodávat k praktičnosti i přidanou estetickou hodnotu, aby produkty vypadaly trendy. A to prý není tak jednoduché.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Mým cílem je používat síť jak na tašky, tak kabelky nebo třeba oblečení. A pod značkou Česká síťovka si asi nikdo nekoupí designovou kabelku, která bude v určité cenové hodnotě. Z toho důvodu jsem vždy chtěla mít vedle sebe dvě značky, které budou cílit trochu jiným směrem,“ vysvětluje okolnosti vzniku netty.studio.
Tato značka navazuje na předsocialistickou éru síťovky, tedy na období první republiky, během kterého se nejednalo jen o pomůcku pro přenášení nákupů. „Předválečné síťovky se vyráběly v různých modelech a pro různé příležitosti. Síťovky se ve stejné době začaly vyvážet do Francie, Japonska nebo Kanady, kde se z nich stala více stylová záležitost,“ odhaluje sedmatřicetiletá podnikatelka pro mnohé neznámou historii české legendy.
To byl také důvod, proč se Pechová rozhodla spojit s Brašnářstvím Tlustý, aby vytvořili unikátní příruční tašku, která propojí tradici síťovky s ručním řemeslným zpracováním kůže. Tím vznikl velice elegantní produkt s příběhem, který má oproti jiným výrobkům mnohem menší oka a vrchní část tašky tvoří kožená madla s nastavitelnou délkou. Celkem by mělo vzniknout 400 kusů.
„Do budoucna budeme uvádět na trh i různé barvy a zkusíme ještě další materiálová provedení, ale to zatím vyzrazovat nebudu,“ usmívá se Karolína Pechová, která připomíná, že se nejedná o zavazadlo určené jen pro dámy, ale pro každého, kdo má styl a chce se odlišit.
Tato taška by ovšem měla být teprve začátkem zcela nové kapitoly české značky, ve které bude hrát kůže daleko větší roli. „Mám cíl udělat lehký facelift celé značky, posunout produkty na vyšší úroveň. Dále vypustit mé vysněné kabelky, které už dlouhou dobu prototypuji. Materiál, se kterým chci začít pracovat, je kvalitní kůže,“ uzavírá Pechová.